Growe skrev:
vitto skrev:
Överladdade motorer ska ju ha så lite motsånd som möljligt, men sugisar måste ha lite motstånd.
Typ Kröken på en moppe, "Trumpetmodell" som du kallar det.
Men om du har större "krök" så får du upp effekten i den högre delen av registret ist. om jag inte missminns mig av vad min far har printat in i huvet

en 2taktare är en helt annan sak inte jämförbart med en 4t
då avgaspulsen är betydligt viktigare i en 2takts motor
Egentligen är det inte så stor skillnad på 2-t och 4-t vad det gäller avgasrör. Visst skiljer det en del, men det är mycket som är lika också.
Likheten är att båda typerna ska suga ur så mycket som möjligt ur cylindern, medan 2-t röret även ska putta tillbaka en del gaser i cylinder som kommit ut i avgasröret.
Man utnyttjar rörelseenergin i gaserna för att hjälpa till med tömningen även i dom situationen kolven inte kan putta på gaserna ut ur cylindern. Samt att man återvinner energi i avgaserna istället för att ta kraft från kolven.
Många påstår att det måste vara ett visst motstånd i avgasröret, att gaserna inte får strömma ut för lätt.
Det kan tyckas vara så, med avseende på att ett grannare rör är mer lämpligt än ett grövre rör.
OM, det nu vore så att avgaserna kontinuerligt strömmade ut ur motorn så hade det varit rätt tänkt.
.....Men nu gör dom inte det.
Avgaserna kommer väldigt plötsligt med högt tryck. Det utnyttjar man till att accelerera upp hastigheten på avgaserna och gör så att gaserna till slut suger ut det sista ur cylindern.
Med rätt längd, rätt diameter till den kamaxel man har i motorn kan man bidra till att få en fyllnadsgrad på över 100%.
Med för grovt rör så dör rörelseenergin direkt i avgaserna när gaserna kommer ut i avgasröret. Och med för klent rör blir friktionskraften i röret för högt, det finns en gräns för hur mycket man kan accelerera gaserna. Självklart blir problemet större på högra varv. Men på låga varv så fungerar det förstås bra med klena rör.
Längden på rören bestäms av hur fort "Ljudet" går i dom varma avgaserna. Den påläste vet att ljudet går fortare i varm gas än kall gas. Så beror det på när avgasventilen öppnar, Alltså kamaxeln, och vilket varvtal man vill ha bästa vridmomentet på. Så det är en del variabler att ta hänsyn till.
Mats