2165
Sök

Lambert Kolibri - Världens minsta jetmotor

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
Mycket som är roligt här i världen, jag pysslar även med modellflyg och tänkte visa mitt senaste tillskott.

Lambert kolibri är världens minsta serietillverkade jetmotor. Den väger 265gram inklusilve elektrisk startmotor och ger 2.5kg i dragkraft. Kompressorhjulet kommer från en Smart roadster!

Som stora jetmotorer går även denna på Jet-A1 bränsle, dock blandar min i 5% olja i bränslet då motorn inte har något separat smörjsystem. Tomgångsvarvtalet är 95000rpm och varvstoppet ligger på en kvarts miljon varv per minut.

Lambert Kolibri T25
http://img823.imageshack.us/img823/9974/20110401192444.jpg

Funjet Ultra, toppfart 297km/h
http://img695.imageshack.us/img695/545/20110414191026.jpg

Tomgång på 95000rpm.
http://img571.imageshack.us/img571/2669/20110414191117.jpg

Videosnutt på provkörningen. Man använder gasol under ett par sekunder av starten som pilotlåga för att antända Jet-A1 bränslet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
21 april 2011
Fan va fränt! Drygt 300knyck? tänk att få den i huvudet vid full rulle...

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
hotrodder skrev:
Fan va fränt! Drygt 300knyck? tänk att få den i huvudet vid full rulle...

Som vid bilsport gäller det att tänka sig för, både som publik som som pilot. Man försöker att alltid flyga ut från publiken, i synnerhet på en uppvisning där oinvigda besökare kan närvara. Saker kan gå sönder och att få en sådan maksin på sig gör ont.

Prislappen på motorn som sådan gör ju att man automatisk undanbeder sig onödig risktagning också hehe.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 594 Inlägg
21 april 2011
Jo det är klart, vad kostar motorn då och skulle man kunna använda den på tex. en skateboard? *ler*

men även en å annan Saab

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
hotrodder skrev:
Jo det är klart, vad kostar motorn då och skulle man kunna använda den på tex. en skateboard? *ler*

Alla modelljetmotorer kostar ungefär samma summa, lite som ett turboaggregat, det är ju samma delar i alla storlekar. De lite större och allra minsta exemplaren är en smula dyrare eftersom de säljs i mindre serier. Till en skateboard behöver du en större motor på ca 8-10 kg dragkraft vilket är en slags standardmotor och priset blir lite lägre, ca 16-20000kr för en ny motor.

8kg dragkraft på en mountin bike ger ungefär 45km/h :-)

Hemlös
321 Inlägg
21 april 2011
Hahaha 297km/h är du helt knäpp? big_smile Hur är accelerationen?

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!

412 Inlägg
21 april 2011
torpis skrev:
8kg dragkraft på en mountin bike ger ungefär 45km/h :-)

Oj vilka roliga ideér jag får i mitt huvud nu. wink

135
├┼┼
24 R

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
CruiZin skrev:
Hahaha 297km/h är du helt knäpp? big_smile Hur är accelerationen?

Accelerationen är fenomenal, flygplanet väger med full tank 1236gram dvs dubbla dragkraften mot vikten. Står man på håll och tittar på flygplanet så ser det ut som man skjuter iväg det med slangbella när det accelererar från säg 100km/h till toppfarten på 297km/h i planflygt.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
21 april 2011
Detta saknar diskussionsunderlag.
Ta det i bloggen.wink

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 april 2011
Finns en gammal typ av silvernätsmotor för modeller som hette "Jetex" har en i orginalkartong från 50-talet smile Lo-tech jet helt enkelt. Stor som en halv tumme typ.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Gött mos
1 096 Inlägg
21 april 2011
Film! FILM! Eller du, var kan man se sånna här grejer? smile

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants.
www.TeamPonyDrift.com - www.Facebook.com/TeamPonyDrift
www.Bonnmeck.se - www.Facebook.com/TeamBonnmeck

Cupra_
21 april 2011
Har sj flugit en funjet ultra, fast i sitt orginalutförande med borstlös motor.. Bara den går ju som ett as.. Men hur gör du vid starten här? Har svårt att tänka mig att du kör med handstart? tongue

612 Inlägg
22 april 2011
Kul med udda motorer! Andra som gillar sånt kan ta en titt på pulsjetmotorer, en jetmotortyp som (i många fall) helt saknar rörliga delar.

1 594 Inlägg
22 april 2011
G-sson skrev:
Kul med udda motorer! Andra som gillar sånt kan ta en titt på pulsjetmotorer, en jetmotortyp som (i många fall) helt saknar rörliga delar.

Jopp sant, men den här då... här saknas det inte rörliga delar cool
http://youtu.be/jg0k7zDsB8w

men även en å annan Saab

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
ytterst liten videosnutt, kanske blir någon bättre video efter dagens övningar http://youtu.be/35mJbPvs6m0

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare

1 624 Inlägg
2 maj 2011
Riktigt fint! smile

Sök