3724
Sök

Saab 9-3 SS 03-06 optik "loopback" oförstörande lösning

12 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
Hejs.

Tar man bort CD-enheten utan att göra något med optiken försvinner alla varningsljud (blinkers, backsensor osv.) Så vill vi ju inte ha det..
Nu ville jag ta bort CD-enheten för att kunna sätta en tredjeparts-stereo där istället, och fortfarande som sagt ha kvar varningspip med mera.

Ta loss den ena optiska kabeln från både EHU och CD-enhet, och sedan flytta den som satt i CD-enheten till hålet som blev tillgängligt i EHU'n.
På kontaktdonet till de optiska kablarna ser man en  liten pil IN och en pil UT.

http://www1.garaget.org/gallery/archive … rgvfqn.jpg

Jag tror båda kontakter är märkta med pilar men jag är lite osäker på det.

Så enkelt var det. Och alla varningsljud, backsensor med mera, fungerar utan CD-enhet.

På den här sidan finns en väldigt bra beskrivning på hur man får loss kontakterna och kablarna och så vidare:
http://www.etadyne.com/DIYmost.htm

Hoppas det här hjälper någon med liknande frustrationer jag haft med detta problem. smile
Senast redigerat av Petter (26 april 2010)

3 Inlägg
4 maj 2011
TACK!  för tråden smile     
Jag har kopplat förbi CDn, med MOST-loop. Best fr  ( ska montera in DVDspelare+baslåda m,m i min aero.)  Most-slingan Fungerar... men undrar : Drog du nya elkablar komplett till alla högtalare?? eller kopplade du in dig nånstans? så man kan anv bilens fördragna?

Kan bli en hel paneler m,m  att demontera..

Mvh Karl

12 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
Tja. Jag hade inte upptäckt att du frågat här i tråden men svarade på frågan du kommenterade på min bil istället. Men jag drar svaret här med ifall någon annan hittar hit kanske:

Jepp. Jag drog nya högtalarkablar. Enda stället jag kopplade in mig på och använde befintlig kabel var från höger framhögtalare till centerkanalen så jag fick varnings / backsensor ljuden till centern istället för vänster höger fram som det var original. dock förlängde jag mellan höger fram till center med en kabelsnutt.. Det är ju så jävla tajt överallt original! sad Jag gjorde inget direkt seriöst arbete dock.. När jag fick ljud i stereon kände jag att jag var färdig, typ. big_smile

Sök