Demontera vevaxel (Seat Arosa - BILDER)

Dannemannen
2 maj 2011 · 32 Inlägg

Ska kontrollera vevaxelns lager för att se om det är det som skurit i min Lupo (EDIT: Är eg en Seat Arosa som jag trodde var identisk och skrev Lupo för fler var säkert bekanta med den. Men tydligen har de inte samma motor - denna har 8v), men skulle gärna få lite tips om hur jag tar bort den på bästa sätt (är helt grön, gör detta mest för att lära mig).

http://img20.imageshack.us/img20/6324/20110501029.jpg

Som jag förstått det av att ha lusläst hela forumet (känns det som iaf tongue ), så ska man fästa vevaxeln med en skiftnyckel mot någon av "klackarna" på den (gissar att de här finns under det gulmarkerade fästet - iaf ett av de tre).

http://www.fordclubsweden.se/forum/attachment.php?attachmentid=6168&d=1133542137
(inte min bild - hade jag kommit så långt så hade det varit fina fisken tongue )

Måste jag lossa på fläktremmen och/eller kamremmen innan jag går vidare? Detta har jag inte riktigt förstått...

Sedan måste jag väl fästa drevet som sitter till vänster (under runda kåpan på översta bilden?) och drivs av kamkedjan på nåt sätt, antagligen med ett specialverktyg (eller hårda nypor)?

Och till sist lossar jag vevaxeln från drevet genom att rotera skiftnyckeln som satt på en av klackarna på vevaxeln.

Nån som orkat hänga med i mitt svammel? Hoppas det, för annars blir det till att skruva i blindo - I'm f**n going for it!! big_smile

Senast redigerat av Dannemannen (3 maj 2011)

need_4_boost
2 maj 2011 · 371 Inlägg

En liten synpunkt bara!
Det är kamaxeln du skruvar på just nu. och du kan bara lätta på överfallen och kolla läget utan att ta bort kamremmen wink

Dannemannen
2 maj 2011 · 32 Inlägg

Så om jag lossar på kamremmen och skruvar lite på kamaxeln så kanske jag kan höra/se om det är där det skurit utan att lossa på hela kamaxeln?



Jag sa att jag var helt grön va? tongue

mats757
2 maj 2011 · 915 Inlägg

Vad har du för motor till att börja med? Det är inte en 1,4 16v i alla fall.
Vad har hänt med din motor? Hur vet du att den har skurit?
Vad hände när du konstaterade att den skurit?

Mats

Dannemannen
2 maj 2011 · 32 Inlägg

1,4 vet inte om det är 16v. Det är eg. en Seat Arosa, men det ska väl vara exakt likadan bil, eller? Kanske har fel, isf får jag byta rubrik (tänkte att folk var mer kunniga om just Lupon) tongue

Den började "ticka" vagt, tycktes komma från högra delen av motorn.

Oljetryckslampan visade inte på något tryckfall och oljan var bra, så okunnig som jag är så trodde jag det var fläktremmen eller nåt liknande och körde vidare till slut (stod jävligt illa till).

Efter ett tag så blinkade till slut oljetryckslampan till och sekunderna därpå så lät det som om hela motorn krasade ihop. Stannade, och bogserade den resten.

Haft den på verkstan och de satte inte mer än igång den innan de konstaterade att den skurit och att det billigaste vore att byta motorn.

Nu tänkte jag att jag skulle få tillfälle att testa att skruva isär den och om jag har VÄLDIGT tur kanske fixa det hela (om det är ett lager eller dylikt). Har ju inget att förlora eftersom motorn annars måste bytas ändå smile

need_4_boost
3 maj 2011 · 371 Inlägg

Dannemannen skrev:
Så om jag lossar på kamremmen och skruvar lite på kamaxeln så kanske jag kan höra/se om det är där det skurit utan att lossa på hela kamaxeln?



Jag sa att jag var helt grön va? tongue

Om du lossar kamremmen och vrider den fram och tillbaka så kommer förhållandet mellan vev och kamaxel rubbas och du måste nolla motorn innan start bara för att du inte ska få ventilsallad.

Du har ingen i din umgängeskrets som kan hjälpa till lite i början?

Hellectric Trött
3 maj 2011 · 267 Inlägg

Dannemannen skrev:
vet inte om det är 16v.

Du har 8 kammar på kamaxeln = 8 ventiler. wink

RiNka
3 maj 2011 · 252 Inlägg

Hellectric skrev:

Dannemannen skrev:
vet inte om det är 16v.

Du har 8 kammar på kamaxeln = 8 ventiler. wink

Säker på att han inte har 8 nockar på sin kamaxel?;D

Volkswagen Vento "der Chef" (1995)
jonTe
3 maj 2011 · 5 710 Inlägg

Hellectric skrev:

Dannemannen skrev:
vet inte om det är 16v.

Du har 8 kammar på kamaxeln = 8 ventiler. wink

Att räkna nockarna på kammen är inte helt 100 metod för att lista ut hur många ventiler man har.... man kan ha en nock som öppnar 2 ventiler via en vipparm och ett ventilok.
Meeen...det är en 8V ändå kan man se om nu 1:a bilden är ifrån hans motor.


>>Dannemannen, skruvar du bort dina 5 kamöverfall som du ringat in med färg kan du iaf se om kamlagringen har skurit. Har den skrurit måste du iaf byta topp.
Detta kan du göra utan att ta bort kamremmen MEN SKRUVA BARA BORT ETT ÖVERFALL I TAGET .
För att kontrollera ramlager och vevlager är det betydligt mer jobb, ramlager måste sumpen ner.
Vevlager kan man få en uppfattning om genom att demontera tändstift och stoppa ned något så du kan känna på kolven (typ en svetstråd).
Vrid sedan på motorn manuellt fram och tillbaka med ett spärrhantag eller liknande och känn att kolven följer med i rörelsen.
På detta sätt får du reda på om de är HELT slut eller inte, skador typ repor eller onormalt slitage kan du inte se på detta sätt.

Dock tycker jag på din beskrivning av dig själv att du skulle ta hjälp av någon som kan.....wink

MVH Jonas
..............
Dannemannen
3 maj 2011 · 32 Inlägg

need_4_boost skrev:

Dannemannen skrev:
Så om jag lossar på kamremmen och skruvar lite på kamaxeln så kanske jag kan höra/se om det är där det skurit utan att lossa på hela kamaxeln?

Jag sa att jag var helt grön va? tongue

Om du lossar kamremmen och vrider den fram och tillbaka så kommer förhållandet mellan vev och kamaxel rubbas och du måste nolla motorn innan start bara för att du inte ska få ventilsallad.

Du har ingen i din umgängeskrets som kan hjälpa till lite i början?

Nolla motorn (antecknar). Ok, det ska jag läsa på om - tack! Rent generellt så gissar jag att man ställer vevaxeln på ett visst läge och kamaxeln på ett visst läge, men hur avgör man vilket läge? Finns det någon vinkelmärkning på de båda axlarna?

Nu ska jag bara hitta det förbaskade spännhjulet så jag kan lossa kamremmen. Det görs ju inte lättare av att det inte finns någon Haynes bok till modellen så jag har bara mina amatörmässiga gissningar att gå efter tongue

Nä, jag kör solo big_smile Alla kompisar jag har runtomkring är liksom jag datanördar och kan nästan lika lite om bilar som jag tyvärr hmm

OBS! Idiot som jag är så trodde jag att Lupo var identisk med Seat Arosa och skrev därför Lupo i beskrivningen för jag antog att fler kände till den förstnämnda. Det har framkommit att de INTE alls är identiska (antal ventiler bl.a.), så jag har uppdaterat rubriken. Ber om ursäkt för missförståndet *japansk djupbugning*


NOLLSTÄLL MOTOR:

Läste lite om nollning av motor här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=102651

Verkar ju som om jag skulle kunna märka kamaxelns läge (på ex. drevet) och efter ha snurrat på det för att kolla lagren vrida tillbaka det till samma läge innan jag monterar tillbaka kamremmen. Eller finns det hål i mitt resonemang?


BYTA KAMREM:

Frågor relaterat till kamremsbyte:

F.1. Var fasiken sitter spännbulten på denna bil?
S.1.

F.2. Vilka verktyg behövs?
S.2.
- Kamremsspännare
(denna? http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? … EF:GB:1123)

Senast redigerat av Dannemannen (3 maj 2011)

Dannemannen
3 maj 2011 · 32 Inlägg

KAMÖVERFALL:

jonTe skrev:
Skruvar du bort dina 5 kamöverfall som du ringat in med färg kan du iaf se om kamlagringen har skurit. Har den skrurit måste du iaf byta topp.

Bara för att förtydliga, med kamöverfall så menar du de fästen varav ett är markerat med gult i översta bilden (plus de två vid vardera ändarna)? Det ska jag kolla direkt isf - tja, när det slutat snöa...

Fast någon som vet vilket moment de ska dras åt med sen då? Det går inte att kolla det baklänges? Typ lossa 90 + 90 grader först (alltså ett halvt varv), och sedan vid det läget kolla med en momentnyckel vad nm står på när man drar åt nån grad?

Läste denna tråd där det stod att ett överfall till en JJ motor ska vara 20 nm. Får bli min gissning om jag inte hittar annan info.
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthre … l-JJ-motor


VEVLAGER:

jonTe skrev:
Vevlager kan man få en uppfattning om genom att demontera tändstift och stoppa ned något så du kan känna på kolven (typ en svetstråd).

Ok, tändstiften verkar sitta till höger om motorn på denna bil (brukar ju sitta ovanpå i kåpan). Det verkar vara den där cylindern som försvinner ut från bilden till höger på översta bilden. Ska jag montera bort den då och se om jag kommer åt cylindrarna via den vägen?

jonTe skrev:
Vrid sedan på motorn manuellt fram och tillbaka med ett spärrhantag eller liknande och känn att kolven följer med i rörelsen.

Vrida på motorn manuellt menas att jag vrider på svänghjulet?


TOPPLOCK:

Hittade den här tråden för vad som gäller för moment vid åtdragning av topplock:
http://forums.clublupo.co.uk/index.php?showtopic=73826

Tror det samma gäller även 1.4 motorn.




jonTe skrev:
Dock tycker jag på din beskrivning av dig själv att du skulle ta hjälp av någon som kan.....wink

Jo, önskar jag hade nån som kunde sånt här i närheten - finns bara datanördar och jag själv tyvärr tongue Men å andra sidan kan jag då inte förlita mig på att någon annan tar hand om det och skita i att lära mig saker, vilket väl är mitt främsta mål just nu smile

Senast redigerat av Dannemannen (3 maj 2011)

Hellectric Trött
3 maj 2011 · 267 Inlägg

RiNka skrev:

Hellectric skrev:

Dannemannen skrev:
vet inte om det är 16v.

Du har 8 kammar på kamaxeln = 8 ventiler. wink

Säker på att han inte har 8 nockar på sin kamaxel?;D

Naturligtvis. Tröttmössa på. smile

jooeell driftsättare
3 maj 2011 · 169 Inlägg

(förutsatte att du har motorn kvar i bilen) om du lägger växeln i neutral så kan du ta ett spärrskaft och hylsa och vrida runt motorn med via bulten som håller remhjulen/kammrems hjulet på vevaxeln kan vara svårt o komma åt, men den sitter iallafall på samma sida som kamdrevet och kamremmen alltså motsatt sida mot svänghjulet... du sa att den började ticka? (film med ljud?). Kan ju vara så att det bara är ventiltryckarna (sitter under kam nockarna) och är den som ska ta upp spelet mellan kam och ventilskaft... ventilöverfallen skall dras med 10nm typ har jag för mig men jag brukar dra dem med handkraft... skaffa en hayens bok för en golf trea eller något det är nog ungefär samma motor eller iallafall en volkswagen med 8v...
Lycka till

jooeell driftsättare
3 maj 2011 · 169 Inlägg

spännskruv har du nog inte i den bemärkelsen men det sitter en skruv som håller spännhjulet... sen när  man ska spänna remmen igen så kan man ta en liten mejsel eller något som går o stoppa i de två hålen på spännrullen och dra den uppåt och sedan skruva åt... remmen ska vara så spänd att du kan vrida den ett kvarts varv ungefär...

Dannemannen
3 maj 2011 · 32 Inlägg

jooeell skrev:
(förutsatte att du har motorn kvar i bilen) om du lägger växeln i neutral så kan du ta ett spärrskaft och hylsa och vrida runt motorn med via bulten som håller remhjulen/kammrems hjulet på vevaxeln kan vara svårt o komma åt, men den sitter iallafall på samma sida som kamdrevet och kamremmen alltså motsatt sida mot svänghjulet... du sa att den började ticka? (film med ljud?). Kan ju vara så att det bara är ventiltryckarna (sitter under kam nockarna) och är den som ska ta upp spelet mellan kam och ventilskaft... ventilöverfallen skall dras med 10nm typ har jag för mig men jag brukar dra dem med handkraft... skaffa en hayens bok för en golf trea eller något det är nog ungefär samma motor eller iallafall en volkswagen med 8v...
Lycka till

Tack för svaret, jooeell - tacksam för tips som innebär att jag slipper lossa på kamremmen big_smile Lika bra att testa sånt först, för den sitter jääkligt trångt. Gissar att jag måste lyfta bilen för att komma åt den, och just nu meckar jag på en parkeringsplats ute.

Räcker det med handkraft (menar du fingrarna bara?) för överfallen? Vet att de inte får vara för hårt spända för då kan ju kamaxeln skära, men borde inte för lösa innebära att det är risk för att de vibrerar och då också orsakar skada? Har iaf hört allt från 10-20 nm för överfallen, så det låter väl korrekt. Hur stor skillnad är det eg. på 10 nm? Om det ska vara 10 nm och jag har 20, är det hela världen?

Ingen film med ljud på tickandet, och nu låter den ju helt annorlunda (skuren). Bilen har stått ett tag o batteriet håller på att laddas - ska se om jag inte kan sätta igång den och spela in lite ljud inom nån dag eller två (krävst nog en del laddning).

Selleen
3 maj 2011 · 360 Inlägg

Har inte läst alla inlägg ovanför. Men om jag förstår det rätt så har den skurit i vev och ramlagrerna?
Du kan ju börja med att lyfta motorn först. Sen plocka isär allt. Förstår inte riktigt varför du ska lossa kamaxeln för direkt där? Du kommer troligen inte komma nå längre ändå, plocka bort oljetråget och lossa lagrerna och se hur illa det är.
Visst bra läro grejer men jag skulle lyft ur motorn och i med en ny och sedan skruva isär den gamla motorn du har och kolla hur allt ser ut för att lära sig smile

Nissan Skyline R33 GTS-T "Drifting" (1994)
Dannemannen
4 maj 2011 · 32 Inlägg

Selleen skrev:
Har inte läst alla inlägg ovanför. Men om jag förstår det rätt så har den skurit i vev och ramlagrerna?
Du kan ju börja med att lyfta motorn först. Sen plocka isär allt. Förstår inte riktigt varför du ska lossa kamaxeln för direkt där? Du kommer troligen inte komma nå längre ändå, plocka bort oljetråget och lossa lagrerna och se hur illa det är.
Visst bra läro grejer men jag skulle lyft ur motorn och i med en ny och sedan skruva isär den gamla motorn du har och kolla hur allt ser ut för att lära sig smile

Största anledningen är väl att jag står på en parkeringsplats och inte i ett eget garage med utrymme att placera en hel extra motor smile Plus att jag lever på hoppet och har jag tur så räcker det med att byta ett lager eller dylikt så funkar motorn, samtidigt som jag då har lärt mig en hel del. Dessutom, byter jag motor så finns inte längre samma incentiv att verkligen ta itu med den gamla och risken är att det helt enkelt inte blir av att sitta o mecka med den. Så jag traskar vidare på den här omständliga stigen jag valt och hoppas jag inte kommer att ångra det för mycket smile

Selleen
4 maj 2011 · 360 Inlägg

Men är troligtvis vevlagren/ramlagren på vevaxeln som skurit och inte kamaxeln och den sitter på andra sidan

Nissan Skyline R33 GTS-T "Drifting" (1994)
Dannemannen
8 maj 2011 · 32 Inlägg

Japp, får bli till o kolla dom också.

Köpte till slut Haynes för VW Polo 94-98 och det verkar som om det är precis den motorn. Fick iaf alla momentkoder m.m., så det var en bra chansning smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang