Behöver indikeringen för helljus lysa blått på besiktningen?

MiWi
10 maj 2011 · 442 Inlägg

Hej!

Hur fungerar detta egentligen?

Har en bil där jag fick nerslag på att indikeringen för helljuset var ur funktion. I panelen sitter det en blå diod som styr detta som är bränd.

Jag har en extra panel, med samma fel (bränd diod). Har dock röda / gröna varningsdioder från den panelen kvar.

Är det godkänt, att då ha helljusindikering i en annan färg än blått?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 maj 2011 · 17 524 Inlägg

Skulle nog säga ja. Tidiga Golfar MKI hade en gul diod som indikering. Detta för att de inte hade "uppfunnit" nån billig blå ännu...

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MiWi
10 maj 2011 · 442 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Skulle nog säga ja. Tidiga Golfar MKI hade en gul diod som indikering. Detta för att de inte hade "uppfunnit" nån billig blå ännu...

Mvh
Alexander

Så att ha en grön alternativt röd diod blir alltså inte okej?

Trodde själv att man enbart skulle ha någon form utav markering att helljuset var tänt, mer än att det var färgbestämt. Bra information dock! smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 maj 2011 · 17 524 Inlägg

MiWi skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Skulle nog säga ja. Tidiga Golfar MKI hade en gul diod som indikering. Detta för att de inte hade "uppfunnit" nån billig blå ännu...

Mvh
Alexander

Så att ha en grön alternativt röd diod blir alltså inte okej?

Trodde själv att man enbart skulle ha någon form utav markering att helljuset var tänt, mer än att det var färgbestämt. Bra information dock! smile

Hade nog provat en grön. Går gul går grön. Eller? Inte säker men säger som du: Nån form av indikering borde ju räcka.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
te_wik Forummoderator
11 maj 2011 · 12 813 Inlägg

Jag hade monterat en grön, bara för att slippa bli förvirrad när man tror någon annan röd lampa (som oftast indikerar en varning) tänds.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
MiWi
11 maj 2011 · 442 Inlägg

te_wik skrev:
Jag hade monterat en grön, bara för att slippa bli förvirrad när man tror någon annan röd lampa (som oftast indikerar en varning) tänds.



Mvh Tommy

Då blir det grön som monteras.

Tack för supporten!

/Michél

MiWi
12 maj 2011 · 442 Inlägg

Okej, var i kontakt med SFRO under dagen.

Tydligen så måste helljusindikeringen vara blå, så lösningen med grön lampa är ej godkänd. Nåväl! smile

zalle08
15 maj 2011 · 26 Inlägg

MiWi skrev:
Okej, var i kontakt med SFRO under dagen.

Tydligen så måste helljusindikeringen vara blå, så lösningen med grön lampa är ej godkänd. Nåväl! smile

Men på 740 är den inte blå. Om jag skulle vara du så skulle jag testa iaf.

MiWi
15 maj 2011 · 442 Inlägg

zalle08 skrev:

MiWi skrev:
Okej, var i kontakt med SFRO under dagen.

Tydligen så måste helljusindikeringen vara blå, så lösningen med grön lampa är ej godkänd. Nåväl! smile

Men på 740 är den inte blå. Om jag skulle vara du så skulle jag testa iaf.

Vilken färg har den på 740?

RD_87 Skrotsamlare
15 maj 2011 · 4 031 Inlägg

De flesta gamla jänkare har helt annan lampa, tex pontiac har en röd indian som tänds. Däremot är det säkert så att man bara får ha sånt om det är orginal.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
zalle08
15 maj 2011 · 26 Inlägg

MiWi skrev:

zalle08 skrev:

MiWi skrev:
Okej, var i kontakt med SFRO under dagen.

Tydligen så måste helljusindikeringen vara blå, så lösningen med grön lampa är ej godkänd. Nåväl! smile

Men på 740 är den inte blå. Om jag skulle vara du så skulle jag testa iaf.

Vilken färg har den på 740?

Gul har jag för mig.

kyngas Varvstopparn
15 maj 2011 · 460 Inlägg

zalle08 skrev:

MiWi skrev:

zalle08 skrev:

Men på 740 är den inte blå. Om jag skulle vara du så skulle jag testa iaf.

Vilken färg har den på 740?

Gul har jag för mig.

blå är den kanske lite grön aktig tongue

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
zalle08
15 maj 2011 · 26 Inlägg

kyngas skrev:

zalle08 skrev:

MiWi skrev:

Vilken färg har den på 740?

Gul har jag för mig.

blå är den kanske lite grön aktig tongue

Nu sprang jag ut och kikade, den är gul smile

Melin Trafikledare
15 maj 2011 · 563 Inlägg

zalle08 skrev:

kyngas skrev:

zalle08 skrev:

Gul har jag för mig.

blå är den kanske lite grön aktig tongue

Nu sprang jag ut och kikade, den är gul smile

Då finns det två alternativ..

Antingen är ditt instrumenthus blekt av tidens tand,eller så har du fel på färg seendet. För den är blå på 740, både Volvo och BMW...

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
zalle08
15 maj 2011 · 26 Inlägg

Melin skrev:

zalle08 skrev:

kyngas skrev:

blå är den kanske lite grön aktig tongue

Nu sprang jag ut och kikade, den är gul smile

Då finns det två alternativ..

Antingen är ditt instrumenthus blekt av tidens tand,eller så har du fel på färg seendet. För den är blå på 740, både Volvo och BMW...

Jag har perfekt färgseende. Vad jag vet så har jag aldrig sett en 740 med blå färg på helljuset. Även fast det är högst otroligt att instrumenthuset är blekt så betyder det ingenting eftersom min bil går igenom besiktingen och det betyder ju att man kan ha gul färg.

Nisse_R Maskinförare
15 maj 2011 · 287 Inlägg

Har haft en 740 med vit lampa, en med gul lampa och en med blå. Kanske att det har bleknat efter alla år den har varit tänt men det har aldrig varit nå problem på besiktingen med någon av dom. Har bara hört att det ska finnas en lampa att visa att man har hellyset tänt. Dom kanske inte är så noga hos mej.. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang