Remotekabel Audi a4 B5, 2001. Hjälp!

Torgilsman
26 maj 2011 · 35 Inlägg

Hej på er, fellow carfreaks!

En kompis till mig bad om hjälp med att installera slutsteg i hans bil som är av ovan nämnda modell. Allt gick bra, tills vi skulle koppla in remoten. Normalt sett är den ju blå/blåvit och i de säkert tjugotal bilar jag gjort detta jobbet i innan, har jag skarvat på remoten där, med en trevägskoppling. I denna bil fungerade detta dock inte, och en annan märklig sak är att stereon startas inte då tändningen slås på, utan måste alltid startas manuellt.

Kablaget i bilen, som leder in i ISO kontakten är en brun-, en svart-, en orange- och en röd/blå kabel.
Den gula kabeln som kommer från stereon (Battery +) går via ISOn in i den Blåröda kabeln.
Den röda kabeln som kommer från stereon(ACC+) går in i den orangea kabeln.
Den blåvita kabeln som kommer från stereon(remote) går in i den svarta kabeln.
Den svarta kabeln som kommer från stereon (Battery -) går in i den bruna kabeln.

Således är min tolkning att brun kabel är minus, blåröd kabel är plus, orange kabel är tändning och att den svarta kabeln är remote? Men vad är då skillnaden mellan Acc+ och remote?

En annan märklig sak är att den orangea kabeln är påskarvad på den blåröda bara ett par centimeter in. Skall jag tolka detta som att det inte går någon kabel till tändningen på bilen, och att en tidigare ägare gjort en hemmalösning? Alltså att han/hon delat upp konstansströmmen i två, för att få en ''acc+'' och en Battery+?

Är det möjligtvis så att någon här har erfarenhet av dessa bilar och detta problem i allmänhet?
Mycket tacksam för svar!

Mvh// David

Senast redigerat av Torgilsman (26 maj 2011)

big-jepp
26 maj 2011 · 3 187 Inlägg

Torgilsman skrev:
Hej på er, fellow carfreaks!

En kompis till mig bad om hjälp med att installera slutsteg i hans bil som är av ovan nämnda modell. Allt gick bra, tills vi skulle koppla in remoten. Normalt sett är den ju blå/blåvit och i de säkert tjugotal bilar jag gjort detta jobbet i innan, har jag skarvat på remoten där, med en trevägskoppling. I denna bil fungerade detta dock inte, och en annan märklig sak är att stereon startas inte då tändningen slås på, utan måste alltid startas manuellt.

Kablaget i bilen, som leder in i ISO kontakten är en brun-, en svart-, en orange- och en röd/blå kabel.
Den gula kabeln som kommer från stereon (Battery +) går via ISOn in i den Blåröda kabeln.
Den röda kabeln som kommer från stereon(ACC+) går in i den orangea kabeln.
Den blåvita kabeln som kommer från stereon(remote) går in i den svarta kabeln.
Den svarta kabeln som kommer från stereon (Battery -) går in i den bruna kabeln.

Således är min tolkning att brun kabel är minus, blåröd kabel är plus, orange kabel är tändning och att den svarta kabeln är remote? Men vad är då skillnaden mellan Acc+ och remote?

En annan märklig sak är att den orangea kabeln är påskarvad på den blåröda bara ett par centimeter in. Skall jag tolka detta som att det inte går någon kabel till tändningen på bilen, och att en tidigare ägare gjort en hemmalösning? Alltså att han/hon delat upp konstansströmmen i två, för att få en ''acc+'' och en Battery+?

Är det möjligtvis så att någon här har erfarenhet av dessa bilar och detta problem i allmänhet?
Mycket tacksam för svar!

Mvh// David

det lättaste sättet är att mäta med en multimeter, då hittar du rätt snabbt vilken som är konstant plus, minus samt remote smile
för att få stereon att starta med bilen, testa att skifta gul och röd kabel som går in i stereon, (så gul går till röd och röd går till gul) då ska den starta med tändningen smile

Honda civic "civicen" (1993)
spungeBob
26 maj 2011 · 179 Inlägg

Kopplar du konstant ström på ACC+ så kan du starta stereon utan att ha tändningen igång. Kan nästan säga att det är som en remote till stereon(?)

Torgilsman
26 maj 2011 · 35 Inlägg

big-jepp skrev:

Torgilsman skrev:
Hej på er, fellow carfreaks!

En kompis till mig bad om hjälp med att installera slutsteg i hans bil som är av ovan nämnda modell. Allt gick bra, tills vi skulle koppla in remoten. Normalt sett är den ju blå/blåvit och i de säkert tjugotal bilar jag gjort detta jobbet i innan, har jag skarvat på remoten där, med en trevägskoppling. I denna bil fungerade detta dock inte, och en annan märklig sak är att stereon startas inte då tändningen slås på, utan måste alltid startas manuellt.

Kablaget i bilen, som leder in i ISO kontakten är en brun-, en svart-, en orange- och en röd/blå kabel.
Den gula kabeln som kommer från stereon (Battery +) går via ISOn in i den Blåröda kabeln.
Den röda kabeln som kommer från stereon(ACC+) går in i den orangea kabeln.
Den blåvita kabeln som kommer från stereon(remote) går in i den svarta kabeln.
Den svarta kabeln som kommer från stereon (Battery -) går in i den bruna kabeln.

Således är min tolkning att brun kabel är minus, blåröd kabel är plus, orange kabel är tändning och att den svarta kabeln är remote? Men vad är då skillnaden mellan Acc+ och remote?

En annan märklig sak är att den orangea kabeln är påskarvad på den blåröda bara ett par centimeter in. Skall jag tolka detta som att det inte går någon kabel till tändningen på bilen, och att en tidigare ägare gjort en hemmalösning? Alltså att han/hon delat upp konstansströmmen i två, för att få en ''acc+'' och en Battery+?

Är det möjligtvis så att någon här har erfarenhet av dessa bilar och detta problem i allmänhet?
Mycket tacksam för svar!

Mvh// David

det lättaste sättet är att mäta med en multimeter, då hittar du rätt snabbt vilken som är konstant plus, minus samt remote smile
för att få stereon att starta med bilen, testa att skifta gul och röd kabel som går in i stereon, (så gul går till röd och röd går till gul) då ska den starta med tändningen smile

Ja, det gjorde vi men vi fick fram väldigt märkliga resultat. Det visade sig att både svart och brun var minus. (den svarta kabeln som möter remotekabeln från stereon)
Okej, men det borde väl inte göra någon skillnad då dessa två är ihopskarvade bara 3 centimeter in?

Torgilsman
26 maj 2011 · 35 Inlägg

spungeBob skrev:
Kopplar du konstant ström på ACC+ så kan du starta stereon utan att ha tändningen igång. Kan nästan säga att det är som en remote till stereon(?)

Ja, så har han det ju nu. Frågan är bara varför den inte startar med tändningen...? hmm

spungeBob
26 maj 2011 · 179 Inlägg

Ja hade det problemet för ett par år sen, drog dock om all el till huvudenheten för att bägaren rann över så att säga :p

Torgilsman
27 maj 2011 · 35 Inlägg

Ja, det är väl det som är alternativet. Känns dock inte så lockande haha.
Är det verkligen ingen som vet hur det skall dras?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang