Slutsteget går in i protection läge. under 10.8 volt, HJÄLP!!

Jampa
26 maj 2011 · 200 Inlägg

Ställbara laddningsregulatorer? En sån vill jag ha. Vart hittar man såna?
Jampa

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
pedjoh
26 maj 2011 · 25 Inlägg

Ett hett tips är väl : Frejbildelar.se
De har många olika modeller och stort kunnande...kolla gärna upp din generator ang modell mm.

Till trådskaparen : Om du vet hur man löder så kan du ju även byta kolen om de är slitna, det gör en ordentlig skillnad med generatorns utgående spänning.

Lycka till!

//Peder

Senast redigerat av pedjoh (26 maj 2011)

Jampa
26 maj 2011 · 200 Inlägg

Tack Peder!
Ett till tips till trådskaparen är att köra portat. Även om det lastar steget lite extra så blir verkningsgraden i bashögtalaren mycket bättre.
När jag testade slutet så lastade jag stegen oftare till max och det var svårare att undvika klippning. Jag fick faktiskt högre spänning i bilen när jag gick tillbaks till portat förmodligen för att jag slapp ha full volym på basen hela tiden. Lite inspiration nedan kanske. Rätt portat funkar utmärkt till musik också. Lycka till!
http://www.youtube.com/watch?v=D2OtS9o9FDI

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
Frissan
27 maj 2011 · 4 693 Inlägg

www.startmotor.se

Senast redigerat av Softis (27 maj 2011)

Booyakasha!
Bechmds
27 maj 2011 · 119 Inlägg

ExtraKim skrev:
Du kommer INTE lyckas att spela högt om du inte fixar ditt grundproblem. Hur tror du att du ska kunna koppla in ännu större steg om du redan nu har problem med spänningsfall?

För att få ut effekt ur ett steg så måste du stoppa in ännu mer effekt (d.v.s batterikraft)...

Så då e det kanske lönt att behålla steget o bygga en portad låda?
fick det endån för 5000kr har kostat 9000

Renault Laguna "Första bilen" (1995)
Bechmds
27 maj 2011 · 119 Inlägg

jag har nog löst problemet med spänningen nu, för den går inte under 12,5 volt när jag spelar, däremot spelar inte basarna högre än en viss nivå. det är nog för ja kopplade dom till 2 omh nu istället, då klarar inte steget av det.

Renault Laguna "Första bilen" (1995)
micke7406
27 maj 2011 · 1 400 Inlägg

Bechmds skrev:

ExtraKim skrev:
Du kommer INTE lyckas att spela högt om du inte fixar ditt grundproblem. Hur tror du att du ska kunna koppla in ännu större steg om du redan nu har problem med spänningsfall?

För att få ut effekt ur ett steg så måste du stoppa in ännu mer effekt (d.v.s batterikraft)...

Så då e det kanske lönt att behålla steget o bygga en portad låda?
fick det endån för 5000kr har kostat 9000

Har du sett ett kvitto på att det kostar 9000 ?

I staterna tar dom bara 300 Dollar för steget.

Efter några samtal så har jag fått lite uppgifter om steget. Det lämnar bra med effekt med tanke på priset,Men låter inte så bra.

Stegel levererar ca 1800wrms @4 Ohm och 2650wrms @2 Ohm
verkningsgraden visste dom inte:O

Det ät ett bra steg för pengarna och väldigt populärt bland ungdomarna på andra sidan pölen.

Vill du ha ut maximal effekt så är det 3 st bra batterier som gäller och en fräch generator.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Bechmds
27 maj 2011 · 119 Inlägg

då kanske man skulle satsat på 2 stycken sånna steg, denna info tackar jag för!. du vet inte var jag kunde fått tag på dom stegen?, nej jag har inget kvitto. bara att där står 8995 på lådan.

Renault Laguna "Första bilen" (1995)
Pro_fxr jobbar påre
27 maj 2011 · 751 Inlägg

hmm..har skummat igenom tråden lite.. har du åtgärdat de folk sagt?.
Så som:
*Extra jordning till batteriet
*Ordentlig jordning samt matning på generator.
*plåtrena kopplingpunkter (gäller även bilens originalpunkter för jordning av batteriet)

är detta fixat, då ska du ha kring 14v när bilen är igång (utan musik).. har du inte de MÅSTE du se över generatorn..

fixar du inte spänningsproblemet så kommer du få köpa fler sådana steg och kasta resten på tippen, eftersom att du kommer bränna steg efter steg om du lyckas få de att hålla en längre tid för spelning..

samt, får du ordentlig jord till batteri osv och rejält med ström, då kommer steget orka leverera mera, och kommer då spela högre (märkte stor skillnad i min V50 när ja gjorde detta)..

sen som sagt..är ett batteri gammalt och kasst, kasta hellre bort de och kör med ett färscht batteri, du får omvänd effekt om du har ett dåligt och ett fräscht, de är typ "lite" bättre än att köra med de kassa men MKT sämre än att köra med ett fräscht..

kondningen är lite överskattad må jag säga. har du ett bra batteri som orkar lämna ström snabbt så behövs ingen kondning, men där emot har anläggningen med lång kabel i mellan så kan de hjälpa för att få bort mindre strömdippar.
har inte kört med kondning i nån av mina bilar..kanske inga dunderstora mängder Wrms, men inte heller haft ett större batteri än 65Ah heller, aldrig sjunkigt lägre än 13V..

sen, varför skulle inte basen spela högre än en viss nivå? bara för att du kopplat 2ohm. är snarare så att kopplar du 2ohm så är basen MKT lättare att driva än 4ohm. vilket gör att den spelar högre..

men som sagt.se till att få nog med ström fram till steget.annars får du problem..

Audi A5 (2008)
Puttiizz
27 maj 2011 · 26 Inlägg

Som nybörjare här på gageget vet jag inte riktigt vart jag ska vända mig. Men jag provar här...
Jag har beställt ett slutsteg från DLS ett x-a40 på 280W. Har fått det rekomenderat från BRL för att kunna driva ett framsystem och en st bas på 600W. Stämmer verkligen detta? 280w slutsteg till en 600w bas och ett framsystem låter väl lite klent?
Glad för svar!
Patrik

"Once you´ve buildt jets, you don't build just another car"
Saab 9-5 Nordic Extreme R "BACK ON TRACK" (2002)
big-jepp
27 maj 2011 · 3 187 Inlägg

Puttiizz skrev:
Som nybörjare här på gageget vet jag inte riktigt vart jag ska vända mig. Men jag provar här...
Jag har beställt ett slutsteg från DLS ett x-a40 på 280W. Har fått det rekomenderat från BRL för att kunna driva ett framsystem och en st bas på 600W. Stämmer verkligen detta? 280w slutsteg till en 600w bas och ett framsystem låter väl lite klent?
Glad för svar!
Patrik

skriv gärna vilka grejer det är och inte bara watt antalet smile

Honda civic "civicen" (1993)
Puttiizz
28 maj 2011 · 26 Inlägg

DLS X-A40 slutsteg och GAS Alpha1226: 12" bas, 600W max, 300W RMS,

"Once you´ve buildt jets, you don't build just another car"
Saab 9-5 Nordic Extreme R "BACK ON TRACK" (2002)
vovlo_duett121
28 maj 2011 · 101 Inlägg

Puttiizz skrev:
DLS X-A40 slutsteg och GAS Alpha1226: 12" bas, 600W max, 300W RMS,

Gas tolverrna är inte direkt svårdrivna så de ska nog gå bra. Dock så spelar dom SJUKT i en sluten låda på 33liter med massa effekt. RIKTIGT rolig och billig bas smile

Puttiizz
28 maj 2011 · 26 Inlägg

Okej tack! Så du tror inte jag behöver ett steg med med effekt för att det ska låta "okej"?

"Once you´ve buildt jets, you don't build just another car"
Saab 9-5 Nordic Extreme R "BACK ON TRACK" (2002)
big-jepp
28 maj 2011 · 3 187 Inlägg

Puttiizz skrev:
Okej tack! Så du tror inte jag behöver ett steg med med effekt för att det ska låta "okej"?

enligt mig så låter det lite klent, dock är dom väldigt lättdrivna. men mer effekt skulle inte skada smile

Honda civic "civicen" (1993)
Jampa
31 maj 2011 · 200 Inlägg

Bechmds skrev:

ExtraKim skrev:
Du kommer INTE lyckas att spela högt om du inte fixar ditt grundproblem. Hur tror du att du ska kunna koppla in ännu större steg om du redan nu har problem med spänningsfall?

För att få ut effekt ur ett steg så måste du stoppa in ännu mer effekt (d.v.s batterikraft)...

Så då e det kanske lönt att behålla steget o bygga en portad låda?
fick det endån för 5000kr har kostat 9000

Ursäkta jag har inte varit online på ett tag.

Du borde absolut testa med portad låda;)
Jag läste att du körde 2 ohm nu, eller var det 1 ohm innan och 4 ohm nu per kanal kanske eftersom de är 2+2 ohmare? För 1 ohm drar mycket ström och verkar sänka effektiviteten och kan dessutom påverka ljudkvaliteten negativt.

Testa annars steget till bara 1 bas i slutet och portat i en testlåda och jämför ljudkaraktären mot tidigare 2 basar i slutet så vet du sen. Jag skulle inte bli förvånad om 1 sådan 12:a i portad låda spelar högre och bättre med den effekten som steget har.

Och förresten glöm inte batterierna:D

Senast redigerat av Jampa (31 maj 2011)

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang