Hjälp med låda / isolering

Lillalilja
14 juni 2011 · 538 Inlägg

Hej!
Nu är det dags att bygga en ny låda igen, jag har en Hertz Hx 300D och jag undrar vad det blir för skillnad i ljudkaraktär mellan en portad och sluten låda?

Sedan hade jag även tänkt börja isolera skuffen eftersom jag ska bygga om golvet mm där, men jag undrar: Vad är mest prisvärt; silent coat eller dynamat och vad är det för skillnad?
Mvh

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Saab 900 "Saabina" (1985)
Sydeken
14 juni 2011 · 750 Inlägg

Ja skillnaden är ju bland annat priset som skiljer sig en hel del, själv kör jag på silent coat och vet många andra som gör, är inte alls så dyr. Men har man råd så köper man ju så klart det bästa - dynamat. smile

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp
Saab 9-3 SE 2,0 t "midnightbAzz" (1998)
Lillalilja
14 juni 2011 · 538 Inlägg

Ja men då får det bli silent coat! Räcker det med ett lager eller lägger man normalt flera lager för bästa effekt? Jag har sett att en del personer på forumet använder asfaltmatta först, sedan silent coat. Varför då?
Mvh

Senast redigerat av Lillalilja (15 juni 2011)

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Saab 900 "Saabina" (1985)
Lillalilja
15 juni 2011 · 538 Inlägg

Vad kan man generellt säga om olika lådkonstruktioner då? Vad jag har sett på garaget är att när man vill spela högt använder man en portad låda, och för mer finlir är det sluten som gäller. Är det någon som kan berätta hur det egentligen är?
Mvh

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Saab 900 "Saabina" (1985)
spungeBob
15 juni 2011 · 179 Inlägg

Hittade en hemsida som det står lite allt möjligt om, verkar stämma rätt bra. Kan dock inte lusläsa igenom den då jag sitter på jobbet.

Hemsidan

Sydeken
15 juni 2011 · 750 Inlägg

Lillalilja skrev:
Ja men då får det bli silent coat! Räcker det med ett lager eller lägger man normalt flera lager för bästa effekt? Jag har sett att en del personer på forumet använder asfaltmatta först, sedan silent coat. Varför då?
Mvh

Ja man kan ju lägga dubbelt om man känner att man har råd, själv köra jag med ett laget men mitt är ju i och för sig första bygge, och varför dom lägger föst asfaltsmatta är för det är ett billigare matrial men tävlar man i Billjud och vill bygga serriöst rekommenderar jag dubbla lager ljudisolering smile

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp
Saab 9-3 SE 2,0 t "midnightbAzz" (1998)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 juni 2011 · 8 744 Inlägg

Lillalilja skrev:
Ja men då får det bli silent coat! Räcker det med ett lager eller lägger man normalt flera lager för bästa effekt? Jag har sett att en del personer på forumet använder asfaltmatta först, sedan silent coat. Varför då?
Mvh

Om du ska lägga dubbla lager dämpmatta så tycker iaf jag att du antingen ska använda butylmatta (SilentCoat, Dynamat m.f.l) i båda lagren eller iaf i det undre. Bitumenmatta (asfaltsmatta) anväder jag helst inte alls, dryg att jobba med & fäster dåligt men dämpar visserligen rätt bra.

Lillalilja skrev:
Vad kan man generellt säga om olika lådkonstruktioner då? Vad jag har sett på garaget är att när man vill spela högt använder man en portad låda, och för mer finlir är det sluten som gäller. Är det någon som kan berätta hur det egentligen är?
Mvh

Delvis, men så lär man även se till vad basen man ska använda trivs bäst i för låda. Vissa trivs både i slutet och portat, andra bara i slutet och en del bara i portat. En portad låda spelar generellt sett ca 3dB högre än en sluten, men man kan även labba med avstämningsfrekvensen och få en låda som matchar bilen, då kan man spela rejält högt med portad låda, fast det låter inte så kul då. Slutna lådor är svårare att spela högt med, om man inte har mycket konarea och slaglängd samt effekt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang