2548
Sök

Kupéfläkten död. Kan det va kylan?

1 723 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
Kupéfläkten har stannat i Volvon. Det var givetvis idag då det är som kallast, -20. Kan den frysa och gå igång när den tinat upp eller hat kylan tagit den? Har fungerat perfekt fram tills idag. (Morr... fräs.... fula ord osv...)

21 761 Inlägg
12 januari 2007
Fungerar den inte på någon hastighet alls?
Kollat säkringen?

Nog tål den kyla, -20 grader gör kanske att fläktmotorn gnäller lite men det krävs normalt sett betydligt lägre temperaturer för att knäcka den. Den ska klara 30 graders kyla utan större problem.

Vilken traktor har du förresten?
Senast redigerat av Drönirettab (12 januari 2007)

1 723 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
säkringen är hel, den fungerar inte på nån hastighet. typiskt att den ska braka nu då.

Jag är stolt ägare till en 83as 245a smile

133 Inlägg
12 januari 2007
Ouch, min dog också för ett tag sen.. va dock efter en motortvätt(gjord på firma).. hann börja pilla  plockade bort klimatanläggning osv men jag gjorde ingenting .. sen på julafton börja den funka bara sådär .. kan ju kolla motstånd och så eller bara kolla om de kommer el fram till fläkten kan ju va kabelglapp då behöver ju inte säkringen gå tongue är ju en 83a så är de väll inte omöjligt att det är nått sånt..
men börja med att kolla om du får el till fläkten sen kan du ju forsätta baklänges så ska du nog hitta felet .. bara ett tips wink

21 761 Inlägg
12 januari 2007
falloutboy skrev:
säkringen är hel, den fungerar inte på nån hastighet. typiskt att den ska braka nu då.

Jag är stolt ägare till en 83as 245a smile

Oooh, själv har jag en 244 GLT-86. Det roliga är ju att bilen är uppbyggd kring kupefläkten, det gör väl att man ibland undviker att börja plocka isär alltför mycket.

Som Flinder skrev så är det väl bara att kolla steg för steg ifall det verkar vara glapp eller något. Du kan ju prova att mäta om det drar någon ström från säkringen, om det gör det så kan fläkten ha kärvat fast. Men troligast är nog glapp/kabelbrott.

Mät på vridreglaget om det finns spänning in/ut där.

Verkade som att det skulle fortsätta att vara en del minusgrader här uppe i helgen också, då är det förstås bråttom att få till fläktskrället.
Senast redigerat av Drönirettab (12 januari 2007)

1 723 Inlägg
13 januari 2007
Trådstartare
ja jag får ta en myskväll idag och kolla vad om jag hittar vad som är fel. Ska det bli lika kallt som de säger, -30, så vill jag gärna ha en fungerande fläkt smile

Sök