4480
Sök

VW Passat 1.8T -00 - AC-kondens läckage på passagerarsidan

2 Inlägg
11 juli 2011
Trådstartare
Hejsan! Jag skulle uppskatta om jag fick lite hjälp här snarast!

Jag upptäckte för ca 1 månad sedan att det var plaskblött på golvet både fram och bak på passagerarsidan i min passat. Jag tänkte att det måste stå vatten i motorutrymmet och det gjorde det. Vi tömde vattnet, gjorde rent dräneringshålen och vattnet kunde nu rinna ut normalt. Läckaget fortsatte.

Vi tog sedan och bytte kupéfilter samt tätade lite men det läckte fortfarande in.

Vi började sedan misstänka AC:n. Vi testade att köra både med och utan AC och det droppar mycket vatten när AC är igång och det är torrt när den avstängd. Så det måste vara kondensvatten som letar sig in, för vätskan luktar inget och kylarvattnet är som det ska.

Jag har nu rivet ut passagerarsätet fram och lyft på mattan för att torka ur vattnet. Hittade närmare en liter vatten under mattorna. Har även plockat ut handskfacket för att se vart det läcker. Det rinner ifrån ett rör som förmodligen kommer från AC:n.
Det ska också tilläggas att det inte nödvändigtvis läcker ifrån röret, utan det kan vara så att vattnet bara droppar därifrån.

Jag undrar följande:
1. Vilket fel är troligast?
2. Är det något man kan göra själv? (är inte rutinerad mekare - är nybörjare, men ska bli mer kunnig...)
3. Är det dyrt att lämna in detta fel för lagning?
Senast redigerat av Nytto (11 juli 2011)

2 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
Vore oehört tacksam för ett par goda tips som sagt! smile

Sök