4246
Sök

2011 BMW X5 USA-import modifikation

2 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
Bilen är hemtagen för eget bruk då den endast ägts i 7 månader i USA. Jag har nu förstått att det krävs omkodning av strålkastare/positionsljus för anpassning till europeisk standard för att klara reg besiktning. Någon som har tips på verkstad (helst nära Stockholm) med god BMW kompetens som kan ta sig an denna? BMW vägrar hjälpa till. Vad krävs egentligen?

Tack
Senast redigerat av 2011x5 (12 juli 2011)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 juli 2011
Det var det dummaste jag hört, som BMW-ägare är du en kund och återförsäljaren representerar varumärket BMW och inte enbart de bilar de själva sålt. Hade jag varit dig hade jag åkt tillbaka och krävt att få tala med chefen. smile

Om jag förstått det rätt är det en rätt simpel sak att ställa om vilken belysning som skall vara tänd, om detsamma gäller en US-import (Annat utförande på belysningen?) vet jag inte men oavsett borde BMW erbjuda sina tjänster!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
Det är jag som tagit hem bilen. Jag började med Bavaria och Bilia men fick kalla handen och tipset att tulla tillbaks den till USA eller koda om hela elektroniken för "flera hundra tusen.." BMW sverige har gått ut till sina anslutns serviceverkstäder (Bavaria t ex) med ett brev där de instruerats att INTE hjälpa importerade bilar med den omkodning som enligt dem krävs för reg besiktning i sverige. Jag har sett brevet.

Jag har dock aldrig pratat med en återförsäljare utan med deras verkstadsfolk

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 juli 2011
2011x5 skrev:
Det är jag som tagit hem bilen. Jag började med Bavaria och Bilia men fick kalla handen och tipset att tulla tillbaks den till USA eller koda om hela elektroniken för "flera hundra tusen.." BMW sverige har gått ut till sina anslutns serviceverkstäder (Bavaria t ex) med ett brev där de instruerats att INTE hjälpa importerade bilar med den omkodning som enligt dem krävs för reg besiktning i sverige. Jag har sett brevet.

Jag har dock aldrig pratat med en återförsäljare utan med deras verkstadsfolk

Tyvärr så skulle BMW Sverige aldrig förstå vad ordet "kundservice" betyder om man så slog upp ordet och läste innantill för dem.

Jag kan rekommendera ett forum åt dig; www.autopower.se
Där finns många kunniga BMW-ägare och några enstaka experter som jobbar med BMW´s internationellt. De har säkert svar på vad som skiljer och behöver åtgärdas på just en X5 E70, och jag kan inte säga det med säkerhet då jag helt enkelt inte vet: Men jag tvivlar väldigt starkt på att det skulle behövas programmering för "flera hundra tusen" för att få den godkänd i Sverige! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök