1900
Sök

Hallgivare som "dödar" motorn?

27 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
Tja!

Jag har en Golf Gt som dör helt random när man kör. Blir som om man stänger av tändningen.

Jag undrar ifall Hallgivaren på bilen kan vara orsaken till detta?
Jag vet redan att det inte är tändspolen, fördelarlocket, rotorn, tändstifften eller tändningslåset.

Så min desperata fråga är det någon där ute som vet vad det kan vara för fel?:S

Tacksam för svar!!

309 Inlägg
13 juli 2011
visst kan det vara den även om den nog är mer vanligt att dom dör helt. kolla så kontakten till den ser ok ut och att allt är rent och snyggt hos den. hur blir det när den dött då, kan du starta den på en gång?  och om den är så gammal så den har förgasare så kan förgasarfotens packning bråka med. mor hade en jetta som dog lite som den ville och på den var det den packningen som var boven

Läser och släcker felkoder. pm för info

...has left the building...
4 474 Inlägg
13 juli 2011
Trilskande vevaxelgivare (hallgivare) kan ge just sådana symptom. Bilen kan även tjuvstanna på tomgång ibland.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

27 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
Den är en årsmodell 94 så vet inte om den har en förgasare i nuläget. När den dör helt så får man vänta ett par minuter innan man kan starta de igen. Och ja den kan stanna på tomgången ibland med.

27 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
Men är vevaxellägesgivaren och hallgivare samma del? Hallgivaren sitter väl under fördelarlocket(under rotorn). Vart sitter då vevaxellägesgivaren?

...has left the building...
4 474 Inlägg
13 juli 2011
Hallgivare är en benämning på HUR givaren fungerar, kallas även för induktiv givare. Givaren i fördelaren brukar benämnas som "kamlägesgivaren". Vet ej hur det är med förgasar-motorerna (mono-jetronic), men 2.0 med riktig insprutning (tex ADY och AGG) har både kam och vev -axel givare. Kass kamaxelgivare resulterar i att bilen kan varva max 5100 rpm (AGG).

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök