4250
Sök

Saab 9000 2,0i 16V felkoder. HJÄLP!!!

1 335 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
Jag har vart så otroligt dum och köpt en SAAB!!! yikes

Motorlampan lyser och felkoderna som finns är följande:

12111 (Blandningsanpassning - på tomgång)
12231 (Tändsignal - ingen signal)
12241 (Insprutare - felfunktion)

Bilen verkar fungera som vanligt. Dock tycke rjag den är slö för att vara en 131hk motor. Men Saab kanske är så?

Någon som haft samma felkoder och löst problemet?
Vad kan det vara? Vart ska jag börja leta?

1 019 Inlägg
12 juli 2011
12231 kan du utesluta om motorn var avstängd när du läste ut felkoderna vilket jag antar att den var.
12111 och 12241 är luriga. Jag hade börjat med att leta luftläckage. Det bästa är att sätta lite tryck på hela insugssystemet och lyssna efter läckor.

Har du nollat felkoderna och kört med bilen efter att du köpte den? Gör det annars. Det kan vara gamla felkoder som ligger kvar och aldrig har blivit nollade.

Hur långt har den gått?

1 335 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
Garfield skrev:
12231 kan du utesluta om motorn var avstängd när du läste ut felkoderna vilket jag antar att den var.
12111 och 12241 är luriga. Jag hade börjat med att leta luftläckage. Det bästa är att sätta lite tryck på hela insugssystemet och lyssna efter läckor.

Har du nollat felkoderna och kört med bilen efter att du köpte den? Gör det annars. Det kan vara gamla felkoder som ligger kvar och aldrig har blivit nollade.

Hur långt har den gått?

Ja motorn va avstängd.
Jag har försökt leta insugsläkage med startgas utan framgång....
Det går inte att radera felkoderna, har testat typ 7ggr :S
Bilen har gått 34'000mil.

1 019 Inlägg
15 juli 2011
OphanWitehall skrev:
Ja motorn va avstängd.

Då får man alltid 12231.

OphanWitehall skrev:
Jag har försökt leta insugsläkage med startgas utan framgång.

Det är värdelöst (och brandfarligt!). Försök att plugga insuget nånstans efter luftfiltret och sätt lite tryck på. Brukar gå att lösa hyfsat enkelt med lite fantasi.

OphanWitehall skrev:

Hur gör du?

1 335 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
Garfield skrev:
OphanWitehall skrev:
Ja motorn va avstängd.

Då får man alltid 12231.

OphanWitehall skrev:
Jag har försökt leta insugsläkage med startgas utan framgång.

Det är värdelöst (och brandfarligt!). Försök att plugga insuget nånstans efter luftfiltret och sätt lite tryck på. Brukar gå att lösa hyfsat enkelt med lite fantasi.

OphanWitehall skrev:

Hur gör du?

Se till att tändningen är AV.
Överbrygga datalänkanslutningens stift 1 (grå/röd ledning) och stomme med en strömbrytarledning - kontakterna normalt öppna Fig. 1.
Slå PÅ tändningen.
Ställ strömbrytaren i läge PÅ Fig. 1.
Sedan felindikeringslampan visat tre korta blinkningar, ställ omedelbart strömbrytaren i läge AV.
Felkoder nu raderade.

Lampan blinkar aldrig 3ggr. den lyser bara sen slocknar den. Men den tänder igen så fort jag  startar bilen.

1 019 Inlägg
15 juli 2011
Nja, det låter inte riktigt rätt. Du måste visa alla felkoder innan du kan nolla dom.

"Efter den första koden är visad och det långa blinket visar att det är slut, sätt switchen
på lägen ON, när check engine blinkar en gång, sätt switchen på OFF och vänta på nästa kod.
Upprepa till du får tre långa blinkningar. Detta visar att alla felkoder har visats.

Efter du har läst koderna och fått tre långa blink, kan du använda switchen för att radera
dom. Med switchen på läge ON, vänta tills Check Engine blinkar tre korta gånger, och sätt
sedan switchen på OFF. Koderna skall nu vara raderade."

1 335 Inlägg
15 juli 2011
Trådstartare
Garfield skrev:
Nja, det låter inte riktigt rätt. Du måste visa alla felkoder innan du kan nolla dom.

"Efter den första koden är visad och det långa blinket visar att det är slut, sätt switchen
på lägen ON, när check engine blinkar en gång, sätt switchen på OFF och vänta på nästa kod.
Upprepa till du får tre långa blinkningar. Detta visar att alla felkoder har visats.

Efter du har läst koderna och fått tre långa blink, kan du använda switchen för att radera
dom. Med switchen på läge ON, vänta tills Check Engine blinkar tre korta gånger, och sätt
sedan switchen på OFF. Koderna skall nu vara raderade."

Hum okey.... får testa igen då och låta bli att slå av tändningen mellan att jag fått följden av långa blinkningar och de att jag försöker radera... Stod så otydligt i AutoData. tongue

Sök