4226
Sök

Volvo 850 GLT -93 misständer/går på 4

87 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
Tjena, min 850 har börjat krabba. det låter som att den bara går på 4 burkar. När man accelererar så brukar den 5:e cyllen fungera igen efter 4000 rpm typ.

Det har hänt att bilen gått så dåligt att den dött flera gånger och tillslut har den inte gått att få igång på startmotorn, tillslut tände inte änns, gav bara några fjuttiga pruttar i avgasröret. Har fått bogsera igång den 2 ggr.

Sist den la av spöregnade, men motorrummet va snustorrt, så vet inte om det finns något hyperkännsligt som inte gillade fukt.
Annars kan jag inte se något mönster i det. Ibland går den helt vanligt, men oftare än sällan går den skit.

Har skruvat loss tändstiften, fjärde stiftet från vänster såg lite sotigare ut än dom andra, som såg hyffsade ut.

http://i197.photobucket.com/albums/aa136/Mowtown_mob/2011-07-16115634.jpg

Fjärde stiftet:
http://i197.photobucket.com/albums/aa136/Mowtown_mob/2011-07-16115640.jpg

Så vad ska jag titta vidare på ?

* Voff voff *
11 140 Inlägg
16 juli 2011
Rotor och fördelarlock bör du kolla som första steg!

Även om det är torrt i motorutrymmet så är själva luften rejält fuktig när det regnar, och är då redan ditt fördelarlock eller rotor (eller båda!) slitna så blir det ännu värre då...

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (16 juli 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

87 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
Brådhis skrev:

Även om det är torrt i motorutrymmet så är själva luften rejält fuktig när det regnar, och är då redan ditt fördelarlock eller rotor (eller båda!) slitna så blir det ännu värre då...

//Brådhis

Gjort detta, men jag har ingen aning om hur skiten ska se ut.

http://i197.photobucket.com/albums/aa136/Mowtown_mob/2011-07-16124211.jpg

http://i197.photobucket.com/albums/aa136/Mowtown_mob/2011-07-16124234.jpg

Kan tillägga att lambdalampan lyser men det har den gjort långt innan dessa problemen startade.

8 282 Inlägg
16 juli 2011
Den där rotorn och fördelarlocket ser ut att ha gjort sitt. Byt ut dem så ska den gå bättre sen.

* Voff voff *
11 140 Inlägg
16 juli 2011
prokid skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Gjort detta, men jag har ingen aning om hur skiten ska se ut.

Inte så där iaf! Blankt och fint/slätt på kopparytorna ska det vara! Både på locket och rotorn! Byt ut dessa saker!

//Brådhis

87 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
Okej tack för snabba svar. Får man skäll om man åker till biltema ?

* Voff voff *
11 140 Inlägg
16 juli 2011
prokid skrev:
Okej tack för snabba svar. Får man skäll om man åker till biltema ?

Nej... Inte egentligen!

Dock bytte jag en gång till Biltemas lock och rotor och bilen drog då mer bränsle! Anledningen till att jag vet det är att jag skriver upp alla tankningar och kunde se en ökning under den tid Biltemas lock + rotor satt i bilen (c:a 400 mil) jämfört med innan/efter (satte i ett Volvo original efteråt)! Skillnaden var absolut inte enorm men ändå möjlig att upptäcka, iaf om man loggar varje tankning och kör samma sträcka mer eller mindre hela tiden! Dock värt att notera att skillnaden var mindre än 1 dl milen, men väl 0,5-0,6 dl milen och konstant! Ingenting annat som rimligen kunde påverka förbrukningen byttes under tiden!

Bilen ifråga var en 850 SE 2,5 -96... Men jag kan ju omöjligt säga huruvida samma sak skulle ske på nå´n annan bil! Det kanske var min som helt enkelt inte ville ha Biltema-saker i sig! wink

//Brådhis

87 Inlägg
16 juli 2011
Trådstartare
Har bytt fördelarlock och rotor nu. Förtidigt att säga om det va orsaken. Men dom få minuterna jag haft igång den gick den bra. Återkommer om problemet återkommer. Tack så mycket för snabba svar.

Sök