Höga avgasvärden 740gle -84

Gle740
18 juli 2011 · 84 Inlägg

Tja! jag var och besikta bilen imorse och den gick ju inte igenom. Fick anmärkning på avgasvärderna som låg på 7,7 och maximum är 4,5 för att en ska gå igenom.

Det är en volvo 740 Gle -84 med b23e motor som bara gått 20 100 mil ungefär.
Men nu undrar jag vad jag kan göra för att försöka få ner värderna.
Den går också ojämt på tomgången

någon som har tips på vad jag kan göra för att få värderna att bli bra?
skulle vara tacksam för snabba svar

Senast redigerat av Gle740 (18 juli 2011)

Brinley Hellre ökänd än okänd ;) ^^
19 juli 2011 · 370 Inlägg

Gle740 skrev:
Tja! jag var och besikta bilen imorse och den gick ju inte igenom. Fick anmärkning på avgasvärderna som låg på 7,7 och maximum är 4,5 för att en ska gå igenom.

Det är en volvo 740 Gle -84 med b23e motor som bara gått 20 100 mil ungefär.
Men nu undrar jag vad jag kan göra för att försöka få ner värderna.
Den går också ojämt på tomgången

någon som har tips på vad jag kan göra för att få värderna att bli bra?
skulle vara tacksam för snabba svar

Kan ju bero på mkt, tändstift, lmm, osv osv...
Hälla i ksprit kan hjälpa men inte för den ojämna tomgången hmm

absolut_turbo
19 juli 2011 · 6 Inlägg

kan funka med lite E85 också

Volvo 945 TURBO "das turbo waagon" (1994)
Pilsnerkorv
19 juli 2011 · 28 Inlägg

När jag besikta min 745 gl -87 nyligen, så tankade jag i 15 liter Etanol big_smile

Volvo 144 "Post-Emil" (1970)
Volvo Amazon "Tapper" (1965)
Mack Forum- och sitemoderator
19 juli 2011 · 26 155 Inlägg

När servade du bilen senast?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Gle740
19 juli 2011 · 84 Inlägg

jag köpte den i våras och ägaren innan mig hade precis bytt olja och så har jag bytt tändstift, men jag ska åka och köpa oljefilter nu och olja och göra om det sen så ska jag köpa luftfilter också.
Jag har läst om någon lambdasond vad gör den för något, tycker ni jag ska köpa en så, den går dåligt på tomgången

RD_87 Skrotsamlare
19 juli 2011 · 4 031 Inlägg

Gle740 skrev:
jag köpte den i våras och ägaren innan mig hade precis bytt olja och så har jag bytt tändstift, men jag ska åka och köpa oljefilter nu och olja och göra om det sen så ska jag köpa luftfilter också.
Jag har läst om någon lambdasond vad gör den för något, tycker ni jag ska köpa en så, den går dåligt på tomgången

Din bil har ingen lambdasond så den behöver du inte oroa dig över. Börja med luftfilten & en skvätt spridarrengöring eller liknande. Ett problem jag stött på på din motormodell är när kallstartsventilen börjar läcka, det leder till för hög CO-halt, avhjälps tillfälligt med svetstång.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Gle740
19 juli 2011 · 84 Inlägg

Tack för alla svar!

Jag kollade lite under huven idag och hittade en liten "gummi sladd" elr  vad man ska kalla det som hängde löst så jag kollade vart den borde sitta och hittade ett ställe under insprutaren ungefär och på själva saken som den ska sitta på suger in lite luft och så suger den ju mer när man gasar lite, vad är det för något om någon förstår vad jag menar, kan det vara något med det att göra?

Sen läste jag i 740 reperationsbok och försökte hitta vad det kan vara jag vet dock inte vad jag har för tändsystem på vad det heter men jag hittade en som liknade mitt och då stog det att det kan vara en komponent som har gått sönder. någon som vet hur man tar reda på det? måste man lämna in den till en mekaniker för det?

RD_87 Skrotsamlare
19 juli 2011 · 4 031 Inlägg

Gle740 skrev:
Tack för alla svar!

Jag kollade lite under huven idag och hittade en liten "gummi sladd" elr  vad man ska kalla det som hängde löst så jag kollade vart den borde sitta och hittade ett ställe under insprutaren ungefär och på själva saken som den ska sitta på suger in lite luft och så suger den ju mer när man gasar lite, vad är det för något om någon förstår vad jag menar, kan det vara något med det att göra?

Sen läste jag i 740 reperationsbok och försökte hitta vad det kan vara jag vet dock inte vad jag har för tändsystem på vad det heter men jag hittade en som liknade mitt och då stog det att det kan vara en komponent som har gått sönder. någon som vet hur man tar reda på det? måste man lämna in den till en mekaniker för det?

Slangen du talar om kan mycket väl vara problemet, se till att alla vakumslangar är hela & sitter fast. Tändkomponenter ger sällan felaktiga avgasvärden utan att bilen går tydligt illa. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Drönirettab
19 juli 2011 · 21 761 Inlägg

Ta en bild på den där slangen, då kan folk säkert ge svar på vart den ska sitta. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang