4318
Sök

Ökande oljenivå i motorn Ford scorpio 2,9 -94 Aut

564 Inlägg
17 juli 2011
Jag tror du har svaret där på varför oljenivån minskar i automaten, men inte varför den ökar i motorn för det ska inte kunna rinna ner i motoroljan från insuget vad jag vet.

583 Inlägg
17 juli 2011
RD_87 skrev:
Det bör inte vara möjligt, mig veterligen så finns det ingen konstruktion som skulle göra detta tänkbart. Det troliga är väl att den spär ut oljan med bensin, svårt att se men känns på doften.

Så sant så angående konstruktionsmässigt.

Dock på säger han att motoroljan ökar centimetervis, ifall bilen skulle få såpass mycket bensin ner i motoroljan bör kolvringarna läcka som en silar och bilen gå dåligt pga avsaknad utav korrekt kompression.

Alternativt ifall den sprutar in på tok för mycket bensin. Detta kommer göra bilen helt obrukbar då den kommer dränkas.

Men intressant ifall felet löses så att man får reda på vad det är som vart galet.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 juli 2011
Fan det här blir lustigare och lustigare, om en bil tar in olja i insuget så brinner det ju upp. Det ska inte hamna i motoroljan om allt är som det ska, men den måste ju ryka som fan?
Dessutom bör den ju gå som en påse skit!? Jag menar som ajonasson säger här ovan så är det ju inte lite olja/bensin vi talar om, vad som än kommer in i oljan lär ju påverka motorns funktion.
Jag kom också att tänka på, det är inte så att vakummodulatorn går ihop med vevhusventen någonstans? Det vore korkat som fan men det skulle kunna förklara en del...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

564 Inlägg
17 juli 2011
Vevhusventilationen går också upp i insuget men det kan knappast rinna ner växellådsolja den vägen. Slangen går till PCV-ventil som sitter på vänstra ventilkåpan så det är enkelt att ta loss den och titta, passa på att kolla så att den inte är igensatt.

Dessutom om den skulle förlora så mycket växellådsolja så att motoroljan ökar centimetervis så driver inte lådan, den behöver inte förlora så mycket innan den börjar slira.

Jag har en Scorpio 94 med samma motor och låda (och har haft en annan '94 tidigare) men den står just nu med läckande automatlåda, har inte hunnit titta närmare på det men jag tror en packbox har gått.

16 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
sverkera skrev:
Vevhusventilationen går också upp i insuget men det kan knappast rinna ner växellådsolja den vägen. Slangen går till PCV-ventil som sitter på vänstra ventilkåpan så det är enkelt att ta loss den och titta, passa på att kolla så att den inte är igensatt.

Dessutom om den skulle förlora så mycket växellådsolja så att motoroljan ökar centimetervis så driver inte lådan, den behöver inte förlora så mycket innan den börjar slira.

Jag har en Scorpio 94 med samma motor och låda (och har haft en annan '94 tidigare) men den står just nu med läckande automatlåda, har inte hunnit titta närmare på det men jag tror en packbox har gått.

jag ska höra med en automatlåde firma här i Gävle nu på måndag se om dom kan fixa det, så är det problemet förhoppningsvis ur världen sen!!
får se vad som händer med motoroljan sen vad som händer med den..

jag läste länken som du skickade, verkligen jättebra:D tack igen för den!

kommer med uppdateringar till veckan!!

/Alex

16 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
det här börjar bli intressant

kommer mer uppdateringar snart!

/Alex

16 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
var och pratade med en firma i gävle nu som fixar automatlådor. ska lämna in bilen imorgon, får se sen då vad som händer om den blir bra.

16 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
bilen fixad nu, 1000 kr tog dom för att byta vakuummodulatorn, se om alla problem blir lösta nu

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 juli 2011
Spännande. smile

564 Inlägg
21 juli 2011
Hur har det gått? smile

Har du bytt motorolja förresten, att hälla automatlådeolja i motoroljan är ett bonnaknep för att göra rent motorn från avlagringar men det är inte så bra att köra så länge med det och på en gammal motor är det inte säkert att man vill ha bort alla avlagringar för den kan börja läcka som ett såll.

16 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
sverkera skrev:
Hur har det gått? smile

Har du bytt motorolja förresten, att hälla automatlådeolja i motoroljan är ett bonnaknep för att göra rent motorn från avlagringar men det är inte så bra att köra så länge med det och på en gammal motor är det inte säkert att man vill ha bort alla avlagringar för den kan börja läcka som ett såll.

jo det går kanonbra smile

jag har bytt motoroljan! jag tänkte köra en längre sträcka ikväll så den får gå några mil, och se om allt verkar hålla tätt.

583 Inlägg
21 juli 2011
Kanon att du fick löst på problemet iaf och att det inte vart allt för dyrt!

Even with cruise control.. you still have to steer.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 juli 2011
Jag finner det fortfarande mkt intressant att Fords design lät motorn och växellådans olja ens KUNNA blandas. Aldrig hört talas som ngt liknande. Menmen, man lär så länge man lever heter det ju smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 juli 2011
LeafBox skrev:
Jag finner det fortfarande mkt intressant att Fords design lät motorn och växellådans olja ens KUNNA blandas. Aldrig hört talas som ngt liknande. Menmen, man lär så länge man lever heter det ju smile

Jo det var nytt för mig också, lär aldrig köpa Fårrd. smile

16 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
jag har kört ungefär 8-9 mil igår och jag kollade oljenivåerna före start och efter körningen det verkar som att dom stod på samma nivå så då antar jag att allt är som det ska nu smile
ser efter ytterliga mil om det händer nått.

Sök