Bästa sättet att koppla in 2 MDS fzr basar med ett MDS t5 steg

Mr-Ekvall FYM racing.
3 april 2010 · 122 Inlägg

Tja.
Jag har köpt nya basar, med dubbla talspolar!
Men jag vet inte riktigt hur jag ska koppla det för att de ska spela så bra som möjligt.


De gäller alltså 2st MDS fzr12" basar. Med ett MDS t5 steg

MDS fzr 12"
Maxeffekt:     1200 Watt
Effekt (RMS):     600 Watt
Impedans:     2 x 2 Ω

MDS t5 steg.
Maxeffekt:     3400 Watt
Effekt (RMS, 2ohm):    1200 Watt
Effekt (RMS, 1ohm):    1700 Watt

FYM racing.
Peugeot 205 GTI Turbo "Franskstukare" (1990)
ValP2k
3 april 2010 · 1 122 Inlägg

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … C_4ohm.gif  detta vore vettigaste! Resten verkar inte ditt steg klara. Då blir det att du kör det i 2ohm

Senast redigerat av ValP2k (3 april 2010)

gasa nu foer faen!
BJonsson
3 april 2010 · 4 074 Inlägg

ValP2k skrev:
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/2_4ohmDVC_4ohm.gif  detta vore vettigaste! Resten verkar inte ditt steg klara. Då blir det att du kör det i 2ohm

Jaha...  fast nu har han ju dubbla 2ohms spolar! De du länkar till är kopplat i 4ohm
Detta är vad du kan välja på
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=3

Senast redigerat av BJonsson (3 april 2010)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
ValP2k
3 april 2010 · 1 122 Inlägg

BJonsson skrev:

ValP2k skrev:
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/2_4ohmDVC_4ohm.gif  detta vore vettigaste! Resten verkar inte ditt steg klara. Då blir det att du kör det i 2ohm

Jaha...  fast nu har han ju dubbla 2ohms spolar! De du länkar till är kopplat i 4ohm
Detta är vad du kan välja på
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=3

ja men 0,5ohm pallar ju inte steget och 8ohm är ju inte heller relevant.

gasa nu foer faen!
luunggan
3 april 2010 · 956 Inlägg

ValP2k skrev:

BJonsson skrev:

ValP2k skrev:
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/2_4ohmDVC_4ohm.gif  detta vore vettigaste! Resten verkar inte ditt steg klara. Då blir det att du kör det i 2ohm

Jaha...  fast nu har han ju dubbla 2ohms spolar! De du länkar till är kopplat i 4ohm
Detta är vad du kan välja på
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=3

ja men 0,5ohm pallar ju inte steget och 8ohm är ju inte heller relevant.

Det han syftar på är ju att du har tagit basar med 2x4ohms spolar i ditt diagram och då har lasten blivit 4 ohm inte 2 som du skriver.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
Mr-Ekvall FYM racing.
5 april 2010 · 122 Inlägg

ok:) 
Om man bara kopplar en kabel från plus och minus på basen till kopplingterminalen  blir de sämre då?
Och hur många ohm blir de då?

FYM racing.
Peugeot 205 GTI Turbo "Franskstukare" (1990)
Farnebo_baselit
7 april 2010 · 3 Inlägg

Seriekoppla talspolarna på basarna först därefter paralellkopplar du basarna i steget då får du 2 ohms belastning på steget!

M_icke_
7 april 2010 · 3 466 Inlägg

FYM skrev:
ok:) 
Om man bara kopplar en kabel från plus och minus på basen till kopplingterminalen  blir de sämre då?
Och hur många ohm blir de då?

då parallellkopplar du vilket resulterar i 0,5ohm och du riskerar att bränna steget...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Pir4t
20 juni 2010 · 42 Inlägg

Tar och frågar här då ang mitt t5steg + 2xFR12W.

Undrar om jag tjänar något på att parallelkoppla spolarna(2x4Ohm) och sedan seriekoppla elementen.

Då skulle jag få:

Element 1 : 1/4 + 1/4 = 2Ohm
Element 2 : 1/4 + 1/4 = 2Ohm
Serie koppla dom = 2 + 2 = 4Ohm

Eller ska man satsa på att seriekoppla spolarna och sedan parallellkoppla elementen ?

Element 1 : 4 + 4 = 8Ohm
Element 2 : 4 + 4 = 8Ohm
Serie koppla dom = 1/8 + 1/8 = 4Ohm ( 1 * (0,125*2))

Steget är ratat på 1700W Rms @ 1Ohm , frågan är om man tjänar något på att köra det i det mot för 4Ohm , och om steget verkligen är stabilt ? (har det i reservhjulsbaljan så vet inte hur bra ventilerat det blir)

EDIT : Såg att jag räkna tokigt , sista lösningen blir den med 4ohm , så teoretiskt ska det inte bli någon skillnad , har ni någon aning om ett sett är bättre än det andra ?
Eller ska man seriekoppla hela vägen och hamna på 1Ohm ?

Senast redigerat av Pir4t (20 juni 2010)

BMW 323i "Emtrii" (1998)
stRaend
20 juni 2010 ·

Pir4t skrev:
Tar och frågar här då ang mitt t5steg + 2xFR12W.

Undrar om jag tjänar något på att parallelkoppla spolarna(2x4Ohm) och sedan seriekoppla elementen.

Då skulle jag få:

Element 1 : 4 + 4 = 8Ohm
Element 2 : 4 + 4 = 8Ohm
Serie koppla dom = 1/8 + 1/8 = 4Ohm (1/(0,125*2))

Eller ska man satsa på att seriekoppla spolarna och sedan parallellkoppla elementen ?

Element 1 : 1/4 + 1/4 = (1/0,5) = 2Ohm
Element 2 : 1/4 + 1/4 = (1/0,5) = 2Ohm
Serie koppla dom = 1/2 + 1/2 = 1Ohm ( 1 * (0,5*2))

Steget är ratat på 1700W Rms @ 1Ohm , frågan är om man tjänar något på att köra det i det mot för 4Ohm , och om steget verkligen är stabilt ? (har det i reservhjulsbaljan så vet inte hur bra ventilerat det blir)

EDIT : Såg att jag räkna tokigt , sista lösningen blir den med 4ohm , så teoretiskt ska det inte bli någon skillnad , har ni någon aning om ett sett är bättre än det andra ?
Eller ska man seriekoppla hela vägen och hamna på 1Ohm ?

parallellkoppla menar du det sista va? för om du seriekopplar allt får du ut 16ohm.

basarnas karaktär blir olika ifall du serie eller parallellkopplar dom. Det är vad jag fått till mig iallafall. Fast tror nog dom flesta väljer att parallellkoppla för att få ut mer effekt ifrån stegen, inte säker men parallellkoppla allt så du får ut 1ohm smile

Senast redigerat av stRaend (20 juni 2010)

Pir4t
20 juni 2010 · 42 Inlägg

Rättade inlägget precis , skrev serie där jag menade parallel o vice versa tongue

Men jag har räknat rätt att det blir 1Ohm allt i parallell va? smile

BMW 323i "Emtrii" (1998)
stRaend
20 juni 2010 ·

Pir4t skrev:
Rättade inlägget precis , skrev serie där jag menade parallel o vice versa tongue

Men jag har räknat rätt att det blir 1Ohm allt i parallell va? smile

japp ^^

erko4
23 juli 2011 · 142 Inlägg

men FRR12:an har 450W RMS och han har 2st =900Wrms? och steget på 800W rms, blir det inte förlite watt ?

WooDMaN WooDMaN´s Buller golf :)
24 juli 2011 · 1 834 Inlägg

Som frågan är ställd om FZR basarna skulle jag koppla basarna parallelt och sedan koppla dom i serie för att få dom i 2 Ohm.

När det gäller FR basarna kopplar du basarna parallelt då kommer dom att vara kopplade i 2 Ohm. Sen parallel kopplar du basarna in i steget och då kommer det bli 1 Ohm och då får du ut maximalt vad steget är gjort för.
(så har jag det kopplat i min bil och det funkar alldeles utmärkt)


Lycka till med kopplande och bygget smile




//WooDMaN

Bilder från träffar. WooDMaNś foto
Sponsorer |MDS ||Bollnäs bilvård |
erko4
24 juli 2011 · 142 Inlägg

bry er inte om min kommentar.. skrev på helt fel tråd smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang