3650
Sök

Audi s2: Temperatur problem.

1 938 Inlägg
31 juli 2011
På min s2 -94 ligger tempen stadigt, akta "termostathuset" som man skruvar dit på blocket, det har en tendens att spricka. Se till att få in det 100% rakt.

564 Inlägg
31 juli 2011
Audi'n kanske har bättre kalibrerad temperaturmätare än vad min Cheva har, men på den så visar tempmätaren ungefär 10 grader högre än vad man kan läsa ut med ODB-II (vilken stämmer överens med hur termostaten jobbar). Det är isf inte så relevant att jämföra vad mätaren står på mellan två bilar.

...has left the building...
4 474 Inlägg
31 juli 2011
Temperaturgivaren eller skall vi säga mätaren är lite som lambdasonden, väldigt bra "upplösning" inom ett smalt område, så JA skalan lär stämma, kanske inte 100% exakt men väldigt nära sanningen.
Att den pendlar 5-6 streck är inget jag skulle oroa mig för. Du bör dock kolla så kylsystemet är helt tätt, samt att locket till expansionskärlet (borde väl finnas ett sådant...) är OK! Min Passat 2.0 -95 ligger oftast precis över 90-strecket (91-92 grader enligt skalan på din bild). Vid köer eller kökörning kan den dra iväg uppåt nästan 100 grader, men då startar fläkten o tempen sjunker igen till ca 92, sen upprepas proceduren tills kökörningen är över. Vid långfärd ligger tempen som sagt stadigt på 91-92, utom om man låter bilen gå på tomgång 1-2 minut efter framkomst, då SJUNKER tempen till ca 87-88 grader konstigt nog. Bilen i fråga har funkat klockrent på detta vis under de 3 år & 14000 mil jag kört den.
Så kontentan är i mitt tycke: Inget fel på din bil, men som sagt vissa enkla kontroller skadar inte att göra, utöver de jag nämnt kan man kanske kolla om kylaren är igensatt av skit/löv/smuts. Kan kanske hjälpa att blåsa rent den med högtryckstvätt, men blås från rätt håll, dvs från motorutrymmet o utåt...
Senast redigerat av dawwe (31 juli 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

369 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
dawwe skrev:
Temperaturgivaren eller skall vi säga mätaren är lite som lambdasonden, väldigt bra "upplösning" inom ett smalt område, så JA skalan lär stämma, kanske inte 100% exakt men väldigt nära sanningen.
Att den pendlar 5-6 streck är inget jag skulle oroa mig för. Du bör dock kolla så kylsystemet är helt tätt, samt att locket till expansionskärlet (borde väl finnas ett sådant...) är OK! Min Passat 2.0 -95 ligger oftast precis över 90-strecket (91-92 grader enligt skalan på din bild). Vid köer eller kökörning kan den dra iväg uppåt nästan 100 grader, men då startar fläkten o tempen sjunker igen till ca 92, sen upprepas proceduren tills kökörningen är över. Vid långfärd ligger tempen som sagt stadigt på 91-92, utom om man låter bilen gå på tomgång 1-2 minut efter framkomst, då SJUNKER tempen till ca 87-88 grader konstigt nog. Bilen i fråga har funkat klockrent på detta vis under de 3 år & 14000 mil jag kört den.
Så kontentan är i mitt tycke: Inget fel på din bil, men som sagt vissa enkla kontroller skadar inte att göra, utöver de jag nämnt kan man kanske kolla om kylaren är igensatt av skit/löv/smuts. Kan kanske hjälpa att blåsa rent den med högtryckstvätt, men blås från rätt håll, dvs från motorutrymmet o utåt...

Men pendlar din temperatur fort. Det vill säga, om du kör fort, hur pass snabbt sjunker tempen? För att på min kan man se mätaren röra sig, pendligen på 10 grader kan ske på bara 5-10 min körning. En sak till är att den kommer upp i arbetstemperatur på ca 10 min.

Men jag gör som så att jag byter expanssionskärl (så att det ser bättre ut samt att jag får en ny kontakt), fyller på ny kylarvätska, luftar systemet samt blåser rent kylaren. Då får jag se om det blir någon skillnad.

Jo en sak till. Fick äntligen tag på förra ägeran. Enligt honom låg den stadigt på 87-88 grader.

Avant för varje slant.

4 474 Inlägg
1 augusti 2011
Ja pendlingen går rätt fort i kökörning "när den väl börjat", knappa 5 min för att gå upp o sedan snabbt (ca 30sek) tillbaka när fläkten startar. Vid landsväg håller den sig konstant, kan kanske röra sig liiiiiite-liiiiiite nån gång. Efter längre stinter (50 mil) så brukar jag låta bilen gå en knapp minut, under denna minut hinner tempmätaren att gå ner från det vanliga 91-92 till något under 90-strecket.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

369 Inlägg
1 augusti 2011
Trådstartare
dawwe skrev:
Ja pendlingen går rätt fort i kökörning "när den väl börjat", knappa 5 min för att gå upp o sedan snabbt (ca 30sek) tillbaka när fläkten startar. Vid landsväg håller den sig konstant, kan kanske röra sig liiiiiite-liiiiiite nån gång. Efter längre stinter (50 mil) så brukar jag låta bilen gå en knapp minut, under denna minut hinner tempmätaren att gå ner från det vanliga 91-92 till något under 90-strecket.

Hmm, ja låter som min. Alla andra bilar jag haft samt bilar jag provkört har alltid varit stabila. Men kanske det är så med vissa bilar. Ska ta och provköra mer, knappt kört min pga trott att det varit fel på den.

Avant för varje slant.

4 474 Inlägg
1 augusti 2011
Min (Passat 2.0 -95) har alltid varit så under de 3 år och 14000 mil jag ägt den. I början trodde jag det var termostatfel så den är bytt men ingen skillnad. Bilen beter sig likadant oberoende av utomhustemp, kanske att den blir något ytterst lite varmare på vintern då kylfläkten startar mer sällan, kommer inte ihåg exakt. Men koka har den aldrig gjort, den har dragit ca 0.5 liter kylarvatten de senaste 9000 milen, dvs så gott som ingenting...

564 Inlägg
1 augusti 2011
Rent logiskt så är det ju inget konstigt att temperaturen varierar med farten. Högre fart -> mer luft genom kylaren -> bättre kyleffekt som motverkas av att motorn jobbar mer och genererar mer värme. Om kylaren ger mer kyleffekt än vad motorn ger värme så sjunker temperaturen ner tills termostaten börjar stänga. Däremot ska inte temperaturen sjunka under termostatens temperatur för det skulle i så fall betyda att kylvätska rinner förbi den.

Om du vill så kan du komma ut till Solna någon kväll så kan vi kolla vad den ger för värde på ODB-II porten, efter 21 fungerar för mig.

369 Inlägg
2 augusti 2011
Trådstartare
sverkera skrev:
Rent logiskt så är det ju inget konstigt att temperaturen varierar med farten. Högre fart -> mer luft genom kylaren -> bättre kyleffekt som motverkas av att motorn jobbar mer och genererar mer värme. Om kylaren ger mer kyleffekt än vad motorn ger värme så sjunker temperaturen ner tills termostaten börjar stänga. Däremot ska inte temperaturen sjunka under termostatens temperatur för det skulle i så fall betyda att kylvätska rinner förbi den.

Om du vill så kan du komma ut till Solna någon kväll så kan vi kolla vad den ger för värde på ODB-II porten, efter 21 fungerar för mig.

Om problemet kvarstår efter min felsökning/ reparation så är detta mycket intressant. Passar den till min då, har dubbla kontakter.

Avant för varje slant.

369 Inlägg
6 augusti 2011
Trådstartare
Då har jag bytt glykol samt expansionskärl och luftat systemet. Resultat pendlar mellan 88.5-93, vilket är fullt acceptabelt. Tack för de som bidragit med hjälp.

Tyvär kommer nu nästa problem, då det varit kylproblem har jag inte vågat gasa ordentligt. Har nu märkt att den tappar något ladd. Men ska kolla andra trådar och forum innan jag skapar en ny.

Avant för varje slant.

Sök