Temperaturgivaren eller skall vi säga mätaren är lite som lambdasonden, väldigt bra "upplösning" inom ett smalt område, så JA skalan lär stämma, kanske inte 100% exakt men väldigt nära sanningen.
Att den pendlar 5-6 streck är inget jag skulle oroa mig för. Du bör dock kolla så kylsystemet är helt tätt, samt att locket till expansionskärlet (borde väl finnas ett sådant...) är OK! Min Passat 2.0 -95 ligger oftast precis över 90-strecket (91-92 grader enligt skalan på din bild). Vid köer eller kökörning kan den dra iväg uppåt nästan 100 grader, men då startar fläkten o tempen sjunker igen till ca 92, sen upprepas proceduren tills kökörningen är över. Vid långfärd ligger tempen som sagt stadigt på 91-92, utom om man låter bilen gå på tomgång 1-2 minut efter framkomst, då SJUNKER tempen till ca 87-88 grader konstigt nog. Bilen i fråga har funkat klockrent på detta vis under de 3 år & 14000 mil jag kört den.
Så kontentan är i mitt tycke: Inget fel på din bil, men som sagt vissa enkla kontroller skadar inte att göra, utöver de jag nämnt kan man kanske kolla om kylaren är igensatt av skit/löv/smuts. Kan kanske hjälpa att blåsa rent den med högtryckstvätt, men blås från rätt håll, dvs från motorutrymmet o utåt...
Senast redigerat av dawwe (31 juli 2011)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure