" Tröttnat på lokaltrafiken? Det finns individuella alternativ, som den här lilla bilen. Knappt någon motor, men ledbussarna är ju inga raketer de heller.
Och föralldel, senaste Corsan från Adam Opels fabrik tar sig från 0 till 100 på mindre än 20 minuter och rullar på bra när vindförhållandena är de rätta. Det vill säga, hellre bakifrån än från sidan. Sidvindar är inte Corsas paradgren. "
Jag har en Daewoo Matiz. Det är endast 52 häst i den och med en motorvolym om 798cc. Den väger dock bara 800 kg, så effekt/viktfördelningen blir som för en Volvo 740 med 110 häst ungefär. Så den är rejält pigg iallafall. Drar 0,45l/milen.
Snabbare än 110km/h vill man inte köra, men det får man inte göra i sverige ändå :-) Toppfart 144km/h (med större däck än 13 tum så kan man höja den avsevärt)
Jag kommer aldrig igen köpa en stor törstig dyr bil. Bensinsnåla småbilar är kanoners!
Tror inte Corsan är så slö om man jämför med andra bilar i den klassen. 80hk är rätt lagom Skoda Fabia ligger inne med 68 hehe. Morsan ska köpa en Corsa sen, hon tycker den är söt ;D
Min Clio väger strax över 900kg och har ungefär 70 hästar. Den är ungefär lika "pigg" som en 740 GL, så direkt jätteslö är den inte. Inte heller snabb, men det är helt ok som "fram-och-tillbaka-till-jobbet-bil"