V.H.R Volvo 740 sugfemman, renovering och vässning. Lite av allt

j0hannesson
10 april 2011 · 120 Inlägg

göttgött! smile

voLvo <3
Fillejr
13 april 2011 · 70 Inlägg

Tjena, hann med o få slang till oljekylaren pressad idag! smile

http://img848.imageshack.us/img848/1525/dsc00192y.jpg

UniCross
13 april 2011 · 488 Inlägg

Ser grymt bra ut! du gör ett extremt fint jobb!

Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
Ibanezman Skåning
13 april 2011 · 739 Inlägg

Jag gillar hela klabbet smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
__Thorsson__
13 april 2011 · 176 Inlägg

fint ska de va tongue

Volvo 945 turbo "VHR" (1994)
Volvo 740 (1990)
Fillejr
14 april 2011 · 70 Inlägg

Hehe tackar de är gött mos detta. smile

__Thorsson__
14 april 2011 · 176 Inlägg

här har du en bild när du lackade framvagnen tongue
http://img543.imageshack.us/img543/607/dsc0002uf.jpg

Volvo 945 turbo "VHR" (1994)
Volvo 740 (1990)
tiger68
6 maj 2011 · 96 Inlägg

_740tic skrev:
ska du göra nått förstärkningsstag i underkant på motorfästena också? kanske e stabilt ändå men?

Håller med frågan, jag hade lagt trekanter i underkant på balken in mot fästplattan. på vardera sida av balken. vill man knixa med vinklar så ställer man ut underkanten av sidan på trekanten som ligger mot fästplattan, då får man ordentlig stabilitet. Man pratar alltid om triangulering, och detta bygge ska ju typas om, hur mkt mer som görs beror på om det blir regbesiktning eller SFRO och regbesiktning. Blir det SFRO kommer de garanterat anmärka på en sådan sak. När krafterna kommer igång så lär det påverka radikalt framförallt i underkanten vid svetsen mot fästplattan. Jag hade säkrat upp med en 3-4mm plåt som är lite längre ut på balken än den blir ner på plattan.
Det är iaf vad jag hade gjort, hur byggaren gör är ju hans sak, och jag hoppas han tar det som ett välment tips, för projektet verkar grymt seriöst för övrigt, även denna del är det.

Ska kika vidare på vad som hän, kanske det redan är fixat. :-P

tiger68
6 maj 2011 · 96 Inlägg

matteponken skrev:
Får ursäkta frågan.. men den där kollektorn.. ser inte den ut att funka bättre till turbo än sugis

Om man säger som så, så är det inget fel på en sugis heller, den lär inte funka sämre så att säga, man bygger nämligen kollektor även så till en sugis. Iaf enligt det jag har läst om ang. trimning, och det är ingen skitbok jag läst i det i.
Ska man vara riktigt noga så ska alla rör vara lika långa.
Jag har sett skräckexempel där man svetsar rören med rejäl vinkel mot fästplattan, vilket är helt galet, alla svängar skall vara mjuka, och även här gäller egentligen lika skarpa, lika många, lika långa svängar på vardera utblås/rör. Nu kan man inte alltid få till det, och då blir det lite kompromisser, men man kan mäta och göra avstämmningar på vardera rör och se så att det får samma flödeshastigheter, vilket också påverkas lite olika vid olika varvtal dessutom. Men om man tar ett 850GLT rör som jag har på min och förlänger de rören lite fram i en bättre kollektor än original som är som en box mer eller mindre, så har man vunnit mkt arbete. För de grenrören lär inte vara skit precis.
Jag skall bygga om avgassystemet på min 850GLT i sommar, då kommer jag bygga om ett originalrör så, mkt som är färdigt med böjar och skit, och man slipper svetsa med tig och rotgas, för om det skall vara riktigt bra så ska man ha en slät yta på insidan, och svetsar man igenom så blir det inte det, vilket nästan är nödvändigt för att få det att hålla ihop ordentligt.
Därefter ska jag lägga på en annan kat, större givetvis, och den kommer hamna något närmre än originl, sedan blir det grovt rör bakåt till 1:a dämparen som blir rejält stor, och en lite mindre som avslut bakom bakaxeln, bakaxelkröken blir i 2,5" men i kardantunneln blir det nog 3". Funderar på att lägga ett 4" med ett 3" som är hålat så det dämpar ljudet något men utan att det tappar effekt. Får se hur jag gör där, för det är ett hiskelligt borrande. :-P Man kan ju ta en hålplåt och rulla annars också. Drar ut 3" bakåt och 4" framåt i så fall. med kona till hålröret i framkant. så blir det tomrum utanför mot 4" röret. det blir gott om utrymme vid gaspådrag, för avgaserna. :-P

tiger68
6 maj 2011 · 96 Inlägg

Vad är det för stakar du satt i?
Och kolvar?
Köpta vart?
Pris?

ander3on
15 juli 2011 · 255 Inlägg

Hur går det här då? smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 juli 2011 · 14 060 Inlägg

Fillejr skrev:
Tjena, hann med o få slang till oljekylaren pressad idag! smile

http://img848.imageshack.us/img848/1525/dsc00192y.jpg

Hela ditt projekt ser roligt ut. Jag vill bara fråga hur många grader du tror att du ska sänka oljetempen med denna kylare? Är intresserad att sätta en på vetten.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Jimen
15 juli 2011 · 30 Inlägg

Riktigt trevligt projekt! smile

MVH Jim

MVH Jim
Swec
15 juli 2011 · 153 Inlägg

Fan vad nice smile
Dock gillar jag inte ditt helsvarta motorrum wink

Varför behövde oljetråget kortas?

Så det du har gjort är att smäckt dit en adapterplatta till org växellåda och sen ett par nya motorfästen? Och Flyttat elsystemet då.
Känns inte som det är så jobbigt att montera en 5a i en 740?

Fan man blev ju lite sugen på att göra något liknande själv när man ändå har en 740 och en 850 GLT som kan avvaras till det sen.

Senast redigerat av Swec (16 juli 2011)

Fillejr
3 augusti 2011 · 70 Inlägg

Projektet stannade av när det var dags för uppstart, boxen hade startspärr i sig så spridarna stängde när han tände igång.hmm
Plockade ur motorn och byggde ihop en nyrenoverad turbo fyra istället. smile

Så jag vet inte nu om man ska satsa på t5a...

Phranz
31 augusti 2011 · 725 Inlägg

Synd att det inte ville sig.. Har ett projekt innehållande sug femma på g med, hur löste du det med fördelaren?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang