Volvo 245 -90 SKAKAR!

korp
7 september 2011 · 27 Inlägg

Tjena!

Har en volvo 245-90 som rullat 20.xxx mil.

Bytte koppling för inte så länge sen och allt gick super bra, men när man åker så skakar hela bilen, och jag skojjar inte när jag säger att jag snart behöver ett njurbälte!

Vad kan vara felet!?
neutral

Audi A4 1.8T "Ådi" (1998)
kolvas
7 september 2011 · 4 001 Inlägg

Vad är det för typ av vibrationer?
Hade du isär kardanen?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
korp
7 september 2011 · 27 Inlägg

Ja jag lossade kardanen!

Hmm, hur ska jag förklara.. alltså, vibrationer är snällt, det skakar, hela bilen.. jag kan använda växelspaken som en jävla milkshake maskin.

Audi A4 1.8T "Ådi" (1998)
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
7 september 2011 · 1 004 Inlägg

Kolvas är inne på rätt spår..
Man bör märka upp hur kardanen sitter innan man tar ner den. men med din beskrivning tycker jag det låter som balansvikten på kardanröret har lossnat..

"My drinkingteam has a racingproblem"
kolvas
7 september 2011 · 4 001 Inlägg

Kardanen måste monteras ihop rätt, kolla så att du fått knutkorsen i linje med varandra, om dom ligger 1 splines fel så får man vibrationer och man knäcker knutkorsen, vill det sig illa går dom av och då får man en kardan som snurrar fritt under bilen så kolla det omgående!!!

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
korp
7 september 2011 · 27 Inlägg

Men knutkorset!? vart fan sitter det? (är inte så jätte bra på bilar)

Audi A4 1.8T "Ådi" (1998)
kolvas
7 september 2011 · 4 001 Inlägg

Delade du på kardanen? du har nämligen 1 främre del som sitter i växellådan som är ihopsatt med den bakre delen vid stödlagret, vid den upphängningen och i varje ände sitter det ett knutkors, det kan även sitta en hardyskiva på växellådan.
Vad är det för årsmodell och vilken växellåda har du?
M45 = 4 vxl
M46 = 4 vxl med overdrive
M47 = 5 vxl

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
korp
7 september 2011 · 27 Inlägg

Volvo 245-90
M47
Ja jag lossade kardanen, och hardyskivan.

Audi A4 1.8T "Ådi" (1998)
kolvas
7 september 2011 · 4 001 Inlägg

Fick du hardyskivan monterad rätt igen?

jag kan ta lite bilder ikväll på hur det ska se ut vid stödlagret

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
korp
7 september 2011 · 27 Inlägg

Hmm, det vet jag inte hmm
gärna, vore heeelt underbart.
niklas.lithen@hotmail.com   om du vill maila dem!?

Audi A4 1.8T "Ådi" (1998)
korp
7 september 2011 · 27 Inlägg

Hörru, nu skäms jag jävligt mycket xD
Det var ett slarv fel... Kardanen sitter ihop med hardyskivan och den i sin tur sitter ihop med växellådan... 6 bultar sammanlangt!
Jag hade 5... så satte dit den 6e nu och vipps så rullar bilen mjukt och fint xD

Audi A4 1.8T "Ådi" (1998)
kolvas
7 september 2011 · 4 001 Inlägg

Lysande!

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang