5992
Sök

Motorn startar inte, men baktänder till när startmotorn slutar? Volvo 740 GLT 16v -88b

Turbo?
440 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
Tjena!

Bil: Volvo 740 GLT 16v -88b

Problemet är att bilen slutade att gå efter att den gick dåligt. Så nu startar den inte när jag kör på starten då det inte kommer någon gnista, men när jag slutar köra på starten så kommer det ibland en gnista så den baktänder till precis.
Någon snäll person som har ett bra tips på vad felet kan ligga?

Detta är bytt/gjort: Tändmodul, bränslepumpar, tändspole, tändkablar, fördelare, rotor, spridar relä, övriga relän, vevaxelgivare, LMM, Skrapa ren jordningar, kollat så kamrem står rätt.

Väldigt tacksam för svar och tips då jag verkligen behöver bilen! sad

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing

One Man Clan
4 287 Inlägg
11 september 2011
Denniz_ skrev:
Tjena!

Problemet är att bilen slutade att gå efter att den gick dåligt. Så nu startar den inte när jag kör på starten då det inte kommer någon gnista, men när jag slutar köra på starten så kommer det ibland en gnista så den baktänder till precis.

Detta är bytt/gjort: Tändmodul, bränslepumpar, tändspole, tändkablar, fördelare, rotor, spridar relä, övriga relän, vevaxelgivare, LMM, Skrapa ren jordningar, kollat så kamrem står rätt.

jag tycker de låter lite som problem med tändmodulen eller kablarna från tändmodulen till tändspolen.
hade liknande problem med min å då var de en kabel mellan tändmodul å tändspole som låg mot jord.

Turbo?
440 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
Xuri skrev:
Denniz_ skrev:
Tjena!

jag tycker de låter lite som problem med tändmodulen eller kablarna från tändmodulen till tändspolen.
hade liknande problem med min å då var de en kabel mellan tändmodul å tändspole som låg mot jord.

Okej, får kanske lova att testa att kolla kablarna och en annan tändmodul få se. Tändmodulen är en prirat kopia som förra ägaren bytte till.

Tack för tipset i varje fall!

Buntband Racing

Roboo
12 september 2011
Skulle det inte kunna vara tändningslåset?  Att den ger gnista i läge 2 men inte i läge 3..

Turbo?
440 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
Jag har nu bytt: Tändningslås, bränslebox, tändbox, spjällägesgivare och det har fortfarande inte hänt nått?

Inget direkt som syns vid kablarna mellan tändspole, tändbox eller tändmodul heller....

Skulle spridarna kunna dränka motorn om dom stog fullt öppna? Om du typ hakat upp sig? De är nog de enda jag inte kollat förutom att kolla igenom verkligen HELA elsystemet....

Buntband Racing

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 september 2011
Denniz_ skrev:
Jag har nu bytt: Tändningslås, bränslebox, tändbox, spjällägesgivare och det har fortfarande inte hänt nått?

Inget direkt som syns vid kablarna mellan tändspole, tändbox eller tändmodul heller....

Skulle spridarna kunna dränka motorn om dom stog fullt öppna? Om du typ hakat upp sig? De är nog de enda jag inte kollat förutom att kolla igenom verkligen HELA elsystemet....

Ja visst kan dom, lossa på spridarkontaterna å se om du lyckas starta den via startgas då?, de lär dock inte vara felet.

testa en annan tändmodul!

Turbo?
440 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
Testade en anna tändmodul också och den funka inte heller sad

Det roliga är att den tände inte förut på startgas och inte nu, men förut så gick den?

Buntband Racing

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 september 2011
Denniz_ skrev:
Testade en anna tändmodul också och den funka inte heller sad

Det roliga är att den tände inte förut på startgas och inte nu, men förut så gick den?

har du kollat över impulsgivaren på svänghjulet?

Turbo?
440 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
Yes, bytte den igår sad

Buntband Racing

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 september 2011
kör på starten å kolla om spridarna går om dom gör de så dra en separat + kabel till tändspolen å se om du får nå fjång i gnistan

Offroad Racing
3 123 Inlägg
12 september 2011
går det att bogsera igång bilen? beroende på resultatet så utesluter det ju fel på spänningsbortfall i startläget.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Turbo?
440 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
Xuri skrev:
kör på starten å kolla om spridarna går om dom gör de så dra en separat + kabel till tändspolen å se om du får nå fjång i gnistan

Jo, de kan man ju göra smile Får testa att dra lite egna test kablar få se.

henke_99 skrev:
går det att bogsera igång bilen? beroende på resultatet så utesluter det ju fel på spänningsbortfall i startläget.

Tänkte testa de imorron, nja drog en kabel ifrån startmotorn till batteriet så jag har tändningslåset på läge 2 och kör på starten separat.

Buntband Racing

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 september 2011
Denniz_ skrev:
Xuri skrev:

Jo, de kan man ju göra smile Får testa att dra lite egna test kablar få se.

henke_99 skrev:

Tänkte testa de imorron, nja drog en kabel ifrån startmotorn till batteriet så jag har tändningslåset på läge 2 och kör på starten separat.

vid batteriet har du ett blått kontaktstycke de är separat matning till startmotorn så tar du bara  + batteriet å sätter i den kontakten så kan du stå i motorummet å köra motor, ha bara nyckeln i läge 2...

Turbo?
440 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
Jaha, jag kopplade direkt ifrån solenioden till batteriet wink

Buntband Racing

Sök