3665
Sök

Får bilprovningen göra egna bedömningar av vad som är godkänt?

Rumpmas
3 860 Inlägg
10 september 2011
KHRacing skrev:
Orginaltoningen sitter inne i glaset från fabriken - annars är det ej lagligt.
Ang resten så finner du själv infon hos Bilprovniongen eller hos Transportstyrelsenså ingen försöker lura dig.

men svensk trafiklagstiftning säger att INGET får appliceras på E-märkta rutor/glas.
Inte streamers/boards, solfilm, ögonlock, dekaler, m.m.mm

Samma lag gäller alltså för din vindruta som det gör för dina främre sidorutor ang sollfilm

Vad gäller för P-biljettshållare, är även det förbjudet?

KHRacing
10 september 2011
Trådstartare
Andromeda skrev:
KHRacing skrev:
Orginaltoningen sitter inne i glaset från fabriken - annars är det ej lagligt.
Ang resten så finner du själv infon hos Bilprovniongen eller hos Transportstyrelsenså ingen försöker lura dig.

men svensk trafiklagstiftning säger att INGET får appliceras på E-märkta rutor/glas.
Inte streamers/boards, solfilm, ögonlock, dekaler, m.m.mm

Samma lag gäller alltså för din vindruta som det gör för dina främre sidorutor ang sollfilm

Vad gäller för P-biljettshållare, är även det förbjudet?

Rent teoretiskt så ja :-) Om man nu läser exakt enligt lagen ju !.

477 Inlägg
11 september 2011
parkeringsbiljetten får heller inte ligga på instrumentbrädan så var sätter/lägger man då den???
backspegeln är även den limmad direkt på glaset på dom flesta bilmodellerna....

nja ja tror det mer är en oskriven regel om man får ha board eller inte! vilket gör att olika personer ger olika bedömningar beroende på vad just den personen anser och tycker.... lagligt eller inte finns nog inte i just detta ämne...

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

killercow
11 september 2011
Trådstartare
Så summan av detta är att dom kan bedöma lite som dom själva vill när de kommer till klistrade saker i framrutan utan nån specifik mätmetod då det ändå är olagligt klistra nått alls på den.

210 Inlägg
11 september 2011
Det är förbjudet att ha något på framrutan. En p-skiva längst ner i rutan har aldrig föranlett någon anmärkning. En GPS-hållare fastsatt halvvägs upp i framrutan får säkert anmärkning men det är ju sugproppsfäste så det är lätt avhjälpt.

Vad som diskuteras här är graden av snällhet från enskilda besiktningsmän. De har ett protokoll att följa men avviker ibland helt enkelt till vår fördel. De kan vara för snälla och rent av slarviga ibland kan jag tycka. Min Seat inköpt för 4 000 kr i okt 2010 besiktigade jag i jan i år utan anmärkning på rost. Bra tänkte jag för då besiktigar jag igen på första dagen i besiktningsperioden den 1 sep så är den klar att köra med till jan 2013. Blir det anmärkningar är det varmt ute än för att meka. Han slog hål på hela höger tröskellåda och halva golvet, bromsrör var inte bra och vänster strålkastare hade diffus ljusbild. Blev förvånad dock på att han bara skrev "bra att veta" på alla stora rosthål i golvet och tvåa bara på tröskellådan men han ville vara snäll antar jag.

Rosten på undersidan måste ha funnits där även för 8 månader sedan men den besiktningsmannen tittade inte ens minns jag för han bara gick fram och tillbaka under bilen. Eller såg han men ville vara snäll. Så bilen jag trodde var bra ur rosthänseende visade sig inte vara så bra. Bra att slippa få en 3 månader gammal bil sönderslagen direkt men lite förvånad blev jag allt för 14 dagar sedan av alla anmärkningar.

Nu har jag råkat elda smile i bilen så den är på väg till skroten men det är en annan historia. Se sista inlägget.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194125
Senast redigerat av Bosse-buss (11 september 2011)

Muttley
11 september 2011
Trådstartare
Ett riktigt svar på gpsen är OLAGLIGT.  Du får inte ha den i rutan på din sida.  Ska du ha den i rutan överhuvudtaget ska den sitta längst ifrån dig då de ej stör någon sikt på den sidan.
Varför jag vet? För har fått klagomål några gånger från både polis och besiktning i jobbet. Och därför köpte jag en platta och satte den på panelen istället. 

Rutan ska vara helt fri från kladd.

killercow
11 september 2011
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Ett riktigt svar på gpsen är OLAGLIGT.  Du får inte ha den i rutan på din sida.  Ska du ha den i rutan överhuvudtaget ska den sitta längst ifrån dig då de ej stör någon sikt på den sidan.
Varför jag vet? För har fått klagomål några gånger från både polis och besiktning i jobbet. Och därför köpte jag en platta och satte den på panelen istället. 

Just de ja både gps å fäste satt i rutan när ja bes. den sa han inget om

16 197 Inlägg
11 september 2011
killercow skrev:
tkd_rille skrev:

fast att besikta bilen e ett lotteri...   bara för att den blir godkänd så behöver den inte vara laglig enligt lagtext.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Muttley
11 september 2011
Trådstartare
killercow skrev:
tkd_rille skrev:

Säg det till han då.  Fråga om han kan reglementet.  Från halva rutan ut till din sida av bilen ska de icke vara något.  Jag fick slänga ner allt jag hade där.

killercow
11 september 2011
Trådstartare
Med andra ord sbp är ett enda stort skämt som släpper igenom vissa saker lite beroende på vem som bes å vilket humör han är på...

16 197 Inlägg
11 september 2011
killercow skrev:
Med andra ord sbp är ett enda stort skämt som släpper igenom vissa saker lite beroende på vem som bes å vilket humör han är på...

så har de alltid varit å kommer alltid vara.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Muttley
11 september 2011
Trådstartare
Och sämre blir de med carspect vid sidan om kan jag lova.

Rumpmas
3 860 Inlägg
11 september 2011
tkd_rille skrev:

Jag säger absolut inte att du har fel, du har nog tyvärr helt rätt. Men rent logiskt är det ju dumheter att behöva sätta GPS,en längst bort på passagerarsidan så att jag måste ha blicken ifrån vägen längre tid när jag tittar på den istället för att bara sänka blicken ett kort ögonblick. Är man två äpplen hög kan jag tänka mig att GPS'en är i vägen även när den sitter långt ner mot instrumentbrädan, men då kanske man bör ha en kudde att sitta på för att se över ratten...

killercow
11 september 2011
Trådstartare
tkd_rille skrev:

Jag gillar inte utvecklingen av detta.

konkurans i detta är inte bra.

Folk kommer välja ställe efter hur snälla dom är i bedömningen av såna här saker.
vet man om att på ena stället ser man genom fingrarna på såna här saker så väljer man de stället för att slippa problem.

Rumpmas
3 860 Inlägg
11 september 2011
killercow skrev:
tkd_rille skrev:

Folk kommer välja ställe efter hur snälla dom är i bedömningen av såna här saker.
vet man om att på ena stället ser man genom fingrarna på såna här saker så väljer man de stället för att slippa problem.

Det är helt klart risken. Omvänt kan man dessutom anta att nu när statliga bilprovningen ska driva sig själv och vi har vinstdrivande företag med i leken kommer alla att vilja tjäna pengar genom att vara lite extra nitiska och få lite pengar från ombesiktningar. Ungefär som om Polisen skulle vara tvungna att finansiera sin egen verksamhet enbart via böter, eller som P-bolagen ju har P-böter som enda inkomst. Det öppnar ju upp för att fälla i gränsfall för att öka vinsten. Man går under utan ett visst antal anmärkningar per dag. Vissa saker ska helt enkelt inte få drivas av resultatberoende företag. Där fyller statliga organ sin funktion.

killercow
11 september 2011
Trådstartare
Andromeda skrev:
killercow skrev:
tkd_rille skrev:

Det är helt klart risken. Omvänt kan man dessutom anta att nu när statliga bilprovningen ska driva sig själv och vi har vinstdrivande företag med i leken kommer alla att vilja tjäna pengar genom att vara lite extra nitiska och få lite pengar från ombesiktningar. Ungefär som om Polisen skulle vara tvungna att finansiera sin egen verksamhet enbart via böter, eller som P-bolagen ju har P-böter som enda inkomst. Det öppnar ju upp för att fälla i gränsfall för att öka vinsten. Man går under utan ett visst antal anmärkningar per dag. Vissa saker ska helt enkelt inte få drivas av resultatberoende företag. Där fyller statliga organ sin funktion.

Detta gäller ju enbart om det bara finns 1 bes i närheten.

Finns de 2 så vill dom nog hellre slåss om att kunderna kommer tillbaks nästa år än att få tillbaks dom på en om.bes å sen aldrig mer

Muttley
11 september 2011
Trådstartare
Andromeda skrev:
tkd_rille skrev:

Jag säger absolut inte att du har fel, du har nog tyvärr helt rätt. Men rent logiskt är det ju dumheter att behöva sätta GPS,en längst bort på passagerarsidan så att jag måste ha blicken ifrån vägen längre tid när jag tittar på den istället för att bara sänka blicken ett kort ögonblick. Är man två äpplen hög kan jag tänka mig att GPS'en är i vägen även när den sitter långt ner mot instrumentbrädan, men då kanske man bör ha en kudde att sitta på för att se över ratten...

Finns bra lösningar för att slippa ha den i rutan då som seriösa tillverkare säljer med sin utrustning.  2 positiva saker med att inte ha den i rutan är att man slipper ha den i vägen plus att man slipper fläckarna wink

Rumpmas
3 860 Inlägg
11 september 2011
killercow skrev:
Andromeda skrev:
killercow skrev:

Detta gäller ju enbart om det bara finns 1 bes i närheten.

Finns de 2 så vill dom nog hellre slåss om att kunderna kommer tillbaks nästa år än att få tillbaks dom på en om.bes å sen aldrig mer

Men det blir ju lika för alla stationer. Om alla stationer måste driva runt sig själva kommer alla att behöva ha in pengar. Med statligt finansierade stationer finns alltid risken att man arbetar mindre effektivt eftersom man vet att eventuella förluster kommer att täckas via skattemedel, men det är bätre än alternativet.

killercow
13 september 2011
Trådstartare
ja ja... i nått korkat försök att vara samhället tillags så försökte ja idag flytta upp boarden 2cm, då skära av den 2 cm hade inkräktat på texten på den...
Men korkad som man är roll så gick detta så klart inte efter som den suttit där i väder å vind i över 2,5år.
Så nu blir de till å inhandla ny (2cm smalare)

Sök