Mappa med malpassi btr

eckee
27 augusti 2011 · 29 Inlägg

var ut idag och skulle grovmappa bilen, det är en b230ft, med extraktor grenrör gt40agg 3 tums lmm och r spridare malpassi linjär btr m.m
drog iväg till en stor och fin raka och började. i med 3 an och tröck på, gick bra till 3500rm sen när turbon slog i så gick bbl;en ner till 10 (afr), det är en aem mätare, så jag började att skruva ner skruven på btren men vart inge bättre  kom ner till 10 iaf, sen så skruvade jag ut den max och då gick den fortfarande ner till 10, men den ligger på ca 14,8-15.4 på tomgång hela tiden, hur man än skruvar på btr;en, så jag funderade på om det kan vara så att det är tändboxen som inte hänger med för bränsle boxen är chippad med viking ecomax, men inge chip i tändningen sad så vad tror ni?, ska gå över systemet med startgas imöra, och kolla tjuvläckor för han rycker lite.
Mvh

gasar till det rasar!
ExtremeBoost
28 augusti 2011 · 312 Inlägg

Att den ligger och pendlar runt 14-15 på tomgång är helt normalt då det motsvarar lambda 1. Att lambda värdet vid belastning går ner mot 10 beror på att killen som har gjort chipet har mappat chipet så.

Vad har du för laddtryck? Sen behöver du byta till större spridare då R-spridare är lagom till 16-19T turbos och ett gt40 agg är bra mycke större.
Det du kan göra är att skruva ner laddtrycket så mycket det går. Sen höjer du tills det börjar rycka och då har du kommit till den nivån där spridarna inte räcker till och då är det bara att sänka 0.2-0.3 bar så du ligger på den säkra sidan.

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
gustavnilsmats
28 augusti 2011 · 22 Inlägg

det roliga är att den går till 10 innan han ens fått ladd tongue nån som vet om skuven ska inåt eller utåt på en malpassi btr?

Volvo 244gl "blou pearl" (1979)
eckee
13 september 2011 · 29 Inlägg

ja men den går till 10 afr innan jag fått ladd, lmm;en är 75mm i inner diameter.
Mvh Eckeläcka på en vakum slang vad tror ni?

gasar till det rasar!
Sharky
14 september 2011 · 10 287 Inlägg

Om man nu utgår från att du har LH2.4 så bör man först slå fast det faktum att LH2.4 inte har en aning om laddtryck. LH2.4 mäter "bara" luftmassa. Extremeboost har rätt - chippet är gjort så att det skall vid en viss signalnivå X ifrån LMM fetta på. Vill du ha denna påfettning senare så skall du minska signalen från LMM, dvs större LMM för då kommer mera luftmassa att passera innan du får signalnivån X.

Pilla på BTR ger rätt lite och är bara för finjustering.

Och du kan få problem med original tändkurva. Hur mycket är dock svårt att veta utan att veta exakt vad din topp flödar och vad du har för kam och hur den är ställd och vilket avgasmottryck du har etc.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
eckee
14 september 2011 · 29 Inlägg

det är ett ecomax chip i bränslet och inget i tändning förutom att tändningen är sänkt 3grader,genom jordning av stift 19, tack för ett vettigt svar sharky
Mvh Ecke

Senast redigerat av eckee (14 september 2011)

gasar till det rasar!
Sharky
14 september 2011 · 10 287 Inlägg

Man skall också tänka på att tändboxen får sin uppfattning om motorns last, dvs motorns effekt, via en signal från bränsleboxen. Denna s.k "lastsignal" styrs av signalen från LMM och ju större signal från LMM - desto större lastsignal till tändboxen och desto mera (på höga lastsignaler) kommer tänsboxen att backa hem tändningen, dvs sänka den.

Så sätter man dit en större LMM än original så kommer signalen från LMM att bli mindre ju större LMM man har vid ett visst givet laddtryck.
(OK, i princip i alla fall)
Då kommer även lastsignalen till tändboxen att bli mindre än den var original vid ett visst laddtryck.

Detta leder till att tändningen kommer att bli HÖGRE vid ett visst givet laddtryck vilket ökar risken för spikningar.

Det är detta man vill komma åt med ett tändchip, dvs att sänka tändläget.

Att chippa LH2.4 vid "höga effekter" går, men det kräver en hel del motorkunskap och erfarenhet för det är rätt pilligt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
eckee
14 september 2011 · 29 Inlägg

okejokej tack igen för ett bra svar sharky,
Jag har kanska bra kontakt med en i stockholm företaget heter timos motor, och han berätta att om jag tog ner bilen så kunna han mappa den, men envis som man är så vill man ju försöka lite själv med, men jag kan väl det mesta som är bra att veta iafl, men man kan ju inte veta allt wink

gasar till det rasar!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang