Köpråd en bil under 25 000

IceEyes Varningar: För många..
19 september 2011 · 2 552 Inlägg

Rquired skrev:
Det finns hur många val som helst som uppfyller dem kriterierna och mitt förslag är att du söker på forumet för ämnet har varit uppe hur många gånger som helst. Just i denna stund är en tråd aktiv:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226530

Där jag är delvis skyldig till att BMW 328i är aktuell, en bil som är billig i drift, har trevlig väghållning och prestanda nog för att köra jämt med eller till och med dra iväg något från svenska värstingar som T5-R och Aero. Jag har en och är väldigt nöjd..!

Kan det verkligen stämma att en 328 har kapacitet att dra en 850 T5-R (240 hk) när den i stort sett är jämnbördig med "lillebror" 850 T5 (225 hk)?


Volvo 850 T5 (225 hk)
0 - 80 km/h 5,4 s
0 - 100 km/h 7,1 s
0 - 120 km/h 9,9 s
0 - 140 km/h 12,9 s
0 - 160 km/h 17,6 s


BMW 328 E36 (193 hk)
0 - 80 km/h 5,3 s[
0 - 100 km/h 7,3 s
0 - 120 km/h 10,0 s
0 - 140 km/h 13,3 s
0 - 160 km/h 17,5 s

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Rquired Allmänt envis
19 september 2011 · 12 512 Inlägg

IceEyes skrev:

Rquired skrev:
Det finns hur många val som helst som uppfyller dem kriterierna och mitt förslag är att du söker på forumet för ämnet har varit uppe hur många gånger som helst. Just i denna stund är en tråd aktiv:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=226530

Där jag är delvis skyldig till att BMW 328i är aktuell, en bil som är billig i drift, har trevlig väghållning och prestanda nog för att köra jämt med eller till och med dra iväg något från svenska värstingar som T5-R och Aero. Jag har en och är väldigt nöjd..!

Kan det verkligen stämma att en 328 har kapacitet att dra en 850 T5-R (240 hk) när den i stort sett är jämnbördig med "lillebror" 850 T5 (225 hk)?


Volvo 850 T5 (225 hk)
0 - 80 km/h 5,4 s
0 - 100 km/h 7,1 s
0 - 120 km/h 9,9 s
0 - 140 km/h 12,9 s
0 - 160 km/h 17,6 s


BMW 328 E36 (193 hk)
0 - 80 km/h 5,3 s[
0 - 100 km/h 7,3 s
0 - 120 km/h 10,0 s
0 - 140 km/h 13,3 s
0 - 160 km/h 17,5 s

Som nämnts finner jag inte tävlingskörning intressant utan jag syftade på upplevd prestanda, och kör man på allmän väg så har man ungefär samma prestandaupplevelse i dessa bägge bilar då man knappast känner skillnaden på tiondels sekunder. Dina siffror blev jag dock konfunderad av, dels för att de är såpass olika de siffror jag presenterade för samma modell men framför allt för att 0-100km/h för den T5 går kvickare än vad just T5-R sägs göra (7.3s, som en 328i har jag för mig?).

Kort och gott, kan det inte vara siffror för T5-R du kommit över? För som du kanske vet har även T5-R i grunden 225hk, men ger under 30 sekunder en liten extra knuff med 240hk.

Oavsett så var det åter igen inte det jag ville få fram, utan att 328i ger ungefär samma prestanda trots ett effekthandikapp och riktigt hyggliga förbrukningssiffror. Jag har kört mot T5-R med min bil, det kan ha berott på exemplaret men det var därför jag skrev "Kan kanske till och med dra iväg något", då min bil orkat hålla nosen en liten bit framför dessa. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
henke_99 Offroad Racing
19 september 2011 · 3 122 Inlägg

Opel gsi går riktigt bra. (om man väljer 16v motorn) Och dessutom drar dom ingen bensin heller. En astra gsi 16v t.ex ser jag som en riktigt kul förstabil och dom går knappt inte att köra över litern oavsett hur man kör. Bra och hållbara motorer är det oxå. Som nybliven körkortsägare så brukar ju inte soppakontot vara obegränsat utan man har ju även lite annat att lägga sina surt förvärvade slantar på...

Min bror hade en sån som jag lånade på en semesterresa där det ingick 20 mil motorväg, 140 km/h i SNITTfart och en förbrukning på ca 0.65...

Min kadett har en likadan motor fast lite vässad, körde enkelt ifrån en chippad golf 4 gti...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Powe_R
19 september 2011 · 414 Inlägg

En liten GSI är nog en rolig bil att slänga runt kurvor med. Men å andra sidan, hur krocksäker är den? Lite sånt måste man också tänka på.
En polare krockade nyligen en annan polares 940 turbo, hastigheten va inte speciellt hög, kanske 50km/h men den jävla bilen ser inte så trevlig ut i dagsläget kan jag säga. Så underskatta inte säkerheten TS!. smile

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
jocke_gronberg
19 september 2011 · 4 586 Inlägg

850 Turbo/T5 sedan ett chip. Köpte min bil för just 25.000:-

kan lova att det inte är något farfarsbil inte i mina ögon iallfall

850n är lätt trimmad och ger bra fart per krona

När det gäller reservdelar så ligger volvo lågt även på sina originaldelar många är även billigare än hos meca/mekonomen

Du har 25.000:--- sen då antar att du jobbar för driftkostnaden är det tråkiga med bilar som du har som krav.

Senast redigerat av jocke_gronberg (19 september 2011)

bjarnehall
19 september 2011 · 63 Inlägg

Subaru legacy turbo 4x4 och mkt hästar ser dock ut som en gubb bil wink

Kibil
19 september 2011 · 552 Inlägg

S40, t4 (200 Hästar). Varför? Jo, inte så dyr i drift (tänker på skatten, försäkringen & reservdelspriser) Ser bra ut redan original (kanske kan man hitta en fas2a?) Stirra dig inte blind på miltal, kolla istället på hur förra ägare har skött bilen. Servicebok, kamrems byten osv. Ganska så SÄKER jämnfört med tex. Vw golf, polo etc. eller Opel... S40 brukar vara lite mer utrustade, kolla efter någon som känns bra, inte "sladdrig" dvs. ska vara tajt i drivlina osv...


Räkna med att få skruva när det gäller broms oken bak + kanske ev. rost på skärmar?

sollentuna
19 september 2011 · 14 Inlägg

Kibil skrev:
S40, t4 (200 Hästar). Varför? Jo, inte så dyr i drift (tänker på skatten, försäkringen & reservdelspriser) Ser bra ut redan original (kanske kan man hitta en fas2a?) Stirra dig inte blind på miltal, kolla istället på hur förra ägare har skött bilen. Servicebok, kamrems byten osv. Ganska så SÄKER jämnfört med tex. Vw golf, polo etc. eller Opel... S40 brukar vara lite mer utrustade, kolla efter någon som känns bra, inte "sladdrig" dvs. ska vara tajt i drivlina osv...


Räkna med att få skruva när det gäller broms oken bak + kanske ev. rost på skärmar?

min bror har en t4 han har bytt en framskärm och har bubblor på båda bakskärmarna, medans min andra bror har en 850 se 144 hk har ingen rost lite på dragkroken (den har hyffsat drag men vill vara värst av bröderna så vill ha över 200 hk), vet inte om det e så kul att fixa rost vill hellre lägga ut pengar på sånt som gör en glad.

SportPilot Ubåtsingenjör
20 september 2011 · 7 248 Inlägg

vill du va värst så satsa på en lätt bil , gör den ännu lättare och efter du gjort detta tar du hand om effekten.

annars http://www.blocket.se/kristianstad?q=&a … &md=th

där har alla bilar minst 200hk, men om det ska gå fort är nästan vikten viktigare än effekt

sen en effekt stark bil för 25 000 får du garanterat skruva endel med, finns en anledning till varför de är billiga... så att hitta en bil i fint skick helt rostfri osv är bara att drömma om

Senast redigerat av CHEEVA (20 september 2011)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
NoFantasy Garaget Anhängare!
20 september 2011 · 2 068 Inlägg

Den här ser ganska bra ut! bakhjulsdrift och skapligt med kräm!

http://www.blocket.se/kristianstad/Bmw_ … =6&w=3

Edit: dom har ju svetsdiffat den! åt helvete, är väl ingen isbil heller!

Senast redigerat av dirtmas (20 september 2011)

Kolla min busbil BILEN HÄR Lämna en kommentar eller nått
Volvo 740 (1988)
Volvo 740 "Busbilen T-E" (1988)
Glader92
20 september 2011 · 63 Inlägg

Jag säger bara Nissan 200sx s13! Visserligen 167 häst. Men dom Rör på sig! sen är det flesta trimmade med! smile

Jag hade sagt 200sx s13 För Det är så långt en farbror bil som helst! och bakhjulsdriven! och jag är dessutom super nöjd med min! har en polare med som äger en och han är med super nöjd!

Audi A4 b8 2.0 TDI "Snow White" (2009)
Rquired Allmänt envis
20 september 2011 · 12 512 Inlägg

Glader92 skrev:
Jag säger bara Nissan 200sx s13! Visserligen 167 häst. Men dom Rör på sig! sen är det flesta trimmade med! smile

Jag hade sagt 200sx s13 För Det är så långt en farbror bil som helst! och bakhjulsdriven! och jag är dessutom super nöjd med min! har en polare med som äger en och han är med super nöjd!

Nämner man 200 S13 i ett köpråd bör man nämna att man behöver byta vevlager med samma intervall som andra bilar behöver service. Jag vet att många påstår att en oljekylare löser det problemet, ändå har flertalet S13-ägare som envist hävdat detta på Garaget (Och själva haft en kylare) med tiden råkat ut för haveri.

På utländska forum brukar en del skriva "200 S13-Each 1000miles are the same" och syfta på just detta, 1000 miles eller 160mil är troligen en rejäl överdrift och det går att diskutera i all evighet om hur länge motorn håller men en sak är svår att neka till:

Vill man ha en bil som är pålitlig under ett par år är det inget bra val, och att köpa en billig begagnad 200 där man inte vet hur föregående ägare behandlat bilen så gör man nog bäst i att räkna med haveri så blir man i alla fall aldrig negativt överraskad...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Glader92
20 september 2011 · 63 Inlägg

jag tycker att det är väldigt överdrivet att säga att alla ca18det motorer är skit.

Det handlar om och göra på rätt sätt! och byta vevlager är väl ändå inga svårigheter?

Köper man en ordentlig kylare och sätter den på rätt ställe så är de inga problem, dom som går och köper en 9 radars oljekylare och tror att det räcker är väll lite naiva?

Som sagt! jag tycker ändå han ska köra på en 200an!

Audi A4 b8 2.0 TDI "Snow White" (2009)
Rquired Allmänt envis
20 september 2011 · 12 512 Inlägg

Glader92 skrev:
jag tycker att det är väldigt överdrivet att säga att alla ca18det motorer är skit.

Det handlar om och göra på rätt sätt! och byta vevlager är väl ändå inga svårigheter?

Köper man en ordentlig kylare och sätter den på rätt ställe så är de inga problem, dom som går och köper en 9 radars oljekylare och tror att det räcker är väll lite naiva?

Som sagt! jag tycker ändå han ska köra på en 200an!

Nu skrev inte TS "Hej jag är en erfaren mekaniker med obegränsat med tid" i sitt första inlägg utan för de flesta är vevlagerhaveri något de inte hanterar utan som kräver verkstad. Och då blir det genast svindyrt, särskilt om man tänker på att bilen får kosta max 25.000:- i inköp.

Som sagt, för det första vet man aldrig hur bilen varit skött tidigare. Och om man råkar på en 200sx men sprillans nya vevlager, hur länge håller dessa? Jag sökte runt lite och den längsta körsträckan stod Sqrewdriver på Zatzy.com för, han hade kört 8000mil med sin CA18DET; Då med 13 raders oljekylare och oljebyte med 250-300mils intervall.

Jag vet inte hur länge TS tänkt ha sin bil, men för många är motsvarar 8000mil 4år och att byta olja med 300mils intervall innebär också att man får köpa 20 liter olja per år (1500mil) (jämfört med en vanlig bil där man behöver göra ett oljebyte på 4L olja på samma körsträcka) för att följa hans metod.

Jag har aldrig påstått att alla CA18DET är skit, men anser du verkligen att det är rimligt att rekommendera en bil ökänd för motorhaveri till en 18-åring med begränsad budget utan att nämna just vad modellen och motorn är känd för?

Senast redigerat av Rquired (20 september 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Korsen
20 september 2011 · 236 Inlägg

golf vr6a ?  bra ös, snygg , liten å nätt..

Man måste ha humor
Volkswagen Jetta mk2 "Dubbelnougaten" (1986)
loow Jävel
20 september 2011 · 2 018 Inlägg

s40 t4, min är chippad o har 235 häst, den köpte jag dessutom billigare än din budget

You got to risk it, to get the biscuit :)
Glader92
20 september 2011 · 63 Inlägg

jag är 19 år Köpte bilen när jag va 18!

och kör man bilen på rätt sätt så kan jag garantera dig att det håller!

Det är inte genomtänk att köra 1 bars laddtryck och gasa sönder bilen från första växeln till sista!

jag köpte min bil när den hade gått 15 tusen mil. nu har den 19. och byter olja var 500mil!

Audi A4 b8 2.0 TDI "Snow White" (2009)
Rquired Allmänt envis
20 september 2011 · 12 512 Inlägg

Glader92 skrev:
jag är 19 år Köpte bilen när jag va 18!

och kör man bilen på rätt sätt så kan jag garantera dig att det håller!

Det är inte genomtänk att köra 1 bars laddtryck och gasa sönder bilen från första växeln till sista!

jag köpte min bil när den hade gått 15 tusen mil. nu har den 19. och byter olja var 500mil!

Flera ägares vittnesmål tyder på motsatsen, och oljebyte var 500e mil är mycket frekvent för övrigt. Jag är dock inte intresserad egentligen, nu vet TS om att det förekommer problem med vevlagerna på modellen och det var allt vad jag ville få fram.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
20 september 2011 · 1 948 Inlägg

Importera en S13 type X från japan så får du sr20 smile kostar dock rejält mycket mer.

Nej s13 är ingen bil jag skulle rekommendera till någon, så vida dem inte vill ha just en sådan och är villiga att stå ut med ca18 eller göra motorbyte och allt vad det innebär. Dem brukar även rosta rätt friskt bakom kofångaren vad jag hört och läst på nätet.

Sen är s13 ingen bil man köper för att köra som en gubbe med, utan en s13 är en bil man gärna gör rivstarter och matar på till rödmarkering genom alla växlarna. Sen drar hårt på kurviga vägar osv. Annars kan man lika gärna köpa en 740 om man inte tänkt gasa.

Finns bra mycket bättre japsar om Ts nu fastnar för en sånt.

Annars är nog volvo 850 t5, fast en t5 för 25 papp är inget jag hade satsat på då det mesta verkar vara sönderkört skit. Det lämnar saab 9000 kvar som mest HK för pengarna. Och BMW 325/328 som mest pålitlighet/effekt för pengarna.

Golf vr6 är svåra att hitta i bra skick, då dem lixom alla golf 3 lider otroligt av rost, problem med elhissar. Samt att de då är den mest söndergasade modellen dessutom. Sen har motorn sina problem även på vr6, bl.a att kamkedjan inte är bytt när den ska och detta orsakar problem/ras.

Senast redigerat av AcesHigh666 (20 september 2011)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Hamilton
20 september 2011 · 8 873 Inlägg

Gör en mera specifik fråga gällande märke och modell.
Använd även sökfunktionen, det finns massor av köpråd som kan passa.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Att endast ange vilken budget man har ger bara en massa onödiga trådar i forumet, och det finns redan 100 tals av den sortens köpråd.

Låser härmed tråden.

Mvh.
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang