5674
Sök

Felkod 3 & 7 - Saab 93 B204R - T5

581 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
Hej

Får felkod 3 & 7 titt som tätt på min Saab. Kan man lita på felkoderna som instrumenthuset säger?.
Eller bör man hellre åka till Saab och kolla med tech2?. Det kostar ju 500:- att kolla felkoder och lufttempgivaren kostar väl inte 500:-. Så man skulle kunna chansa?

Ibland när check engine lampan börjat lysa räcker det med att bilen får stå ett tag så startar man den igen och gör några urdragningar på tvåan och trean så slocknar den av sig själv efter ett tag. Sen kan man köra i några dagar/veckor så kommer det tillbaka.

Bilen går dock bättre när check engine lampan lyser än när den inte lyser så nånting är galet(dricker dock massor med soppa istället). Jag bytte tändstift nyligen till BCP6ES istället för BCPR7ES-11 som satt i. Det borde väl inte ha med saken att göra?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Senast redigerat av 744tic (18 september 2011)

581 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
Vart kan man hitta en lambdasond med fyra kablar som funkar bra med T5?. Skruvat.se har en väldigt billigt för 390:-. Någon som har erfarenhet av den?.

581 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
Fyfan va jag är korkad. Har ju råkat köpa icke resistor stift. Bilen ska ju ha resistor stift. Blir att köpa nya stift och se om motorlampan slocknar. Kan di-kasseten och lambda ta stryk om man kör utan resistor stift i en bil som ska ha?

1 019 Inlägg
22 september 2011
744tic skrev:
Fyfan va jag är korkad. Har ju råkat köpa icke resistor stift. Bilen ska ju ha resistor stift. Blir att köpa nya stift och se om motorlampan slocknar. Kan di-kasseten och lambda ta stryk om man kör utan resistor stift i en bil som ska ha?

DI-kassetten kan ta stryk, ja.

1 062 Inlägg
22 september 2011
Original har din bil PFR6H10 eller nåt sånt, men det kanske du visste?

M.V.H.

581 Inlägg
23 september 2011
Trådstartare
Men vanliga sugisar kör väl med 6ES och DI-kassett. Nåja jag har bytt till BCPR7ES-11  eller va dom heter. Mekonomen sa att jag skulle ha dom. Och det va sånna som satt i innan bytet också. Men jag ska inte ta ut segern i förskott för det tog ett tag innnan check engine började lysa med 6ES stifen också.

1 062 Inlägg
23 september 2011
744tic skrev:
Men vanliga sugisar kör väl med 6ES och DI-kassett. Nåja jag har bytt till BCPR7ES-11  eller va dom heter. Mekonomen sa att jag skulle ha dom. Och det va sånna som satt i innan bytet också. Men jag ska inte ta ut segern i förskott för det tog ett tag innnan check engine började lysa med 6ES stifen också.

ALLA sugisar med DI tändning ska ha BCPR 6ES 11. Bara värmetalet skiljer mot turbo.
BCP 6ES (11?) satt på äldre 9000 med färdelare och på ng900.

M.V.H.

581 Inlägg
23 september 2011
Trådstartare
Aha. Jag köpte BCP 6ES stiften ifrån speedparts för det stod 9-3i 98-00 eller något sånt. Men jag missade ju att det stod i och inte t.

Sök