Baslåda i V40

Choffa
23 september 2011 · 45 Inlägg

Har beställt 2st Hertz ES250D och hade tänk att bygga något i stil med vad DaFireStorm har gjort. Om ni kolla en bit ner i denna tråd så ser ni: http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=448991

Men mitt problem är hur jag ska få rätt mått så det blir 23l?
Sen undrade jag också om någon har nån annan ide på hur man kan bygga i en V40 så man fortfarande kan öppna luckan till reservhjulet?

Choffa
23 september 2011 · 45 Inlägg

Jag kom på en ide som kanske skulle funka, om jag kapar luckan och sätter på nya gångjärn så att jag får plats med en sån här innanför luckan: https://www.blekingebilradio.se/dokumen … sluten.pdf

Min tanke var då att jag skulle vilja göra den lite bredare och lite mindre på djupet. Hur ska jag då räkna för att få rätt antal liter?

Senast redigerat av Choffa (23 september 2011)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 september 2011 · 8 744 Inlägg

Räkna bredd x höjd x djup i decimeter så får du fram volymen i liter. smile Tänk på att materialet bygger en del också, så du räknar med det. Innervolymen ska alltså vara 23L.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Choffa
23 september 2011 · 45 Inlägg

Men om jag vill ha en vinklad låda så som den jag länkade i mitt sista inlägg? Det blir lite knepigare tongue

Choffa
23 september 2011 · 45 Inlägg

Tack, jag får försöka lista ut det tongue Men litrarna ska väl vara när man har räknat bort basens volym? Hur räknar man ut det?

spungeBob
23 september 2011 · 179 Inlägg

Man kollar i manualen eller googlar smile
1.2 liter tar den basen upp.

Choffa
23 september 2011 · 45 Inlägg

Ok smile
Är 44l (som blekingebilradio rekommenderar) lagom för 2st ES250D?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
24 september 2011 · 8 744 Inlägg

När jag ska beräkna vinklade lådor så brukar jag gå in här under trapetsformad låda.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Choffa
24 september 2011 · 45 Inlägg

Ok, den var till hjälp smile men hur ska man räkna för att få till så att lådan får en vinkel på 70 grader?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
24 september 2011 · 8 744 Inlägg

Varför måste du ha just 70 grader?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Choffa
25 september 2011 · 45 Inlägg

Jag vill ha in den mot sätet i bilen och det är lite lutning på sätet

Drönirettab
25 september 2011 · 21 761 Inlägg

I ditt fall kan du utnyttja måtten i ritningen för att prova dig fram till rätt volym, detta eftersom ritningen har just 70 graders lutning som du är ute efter. Om du gör lådan med den höjd som ritningen visar så är det bara att minska övre+nedre djup lika mycket och sedan prova med vilken innerbredd som resulterar i rätt slutvolym. Räkneexempel:

Ritningen visar 273 respektive 179 mm i nedre och övre innerdjup, innerhöjden är 256 mm och innerbredden är 756 mm om man tar bort 44 mm från yttermåttet. Vi provar att minska nedre+övre djup med 50 mm och kollar vilken innerbredd det måste vara för att få ca 44 liter.

Då skriver vi in 223 mm nedre djup och 129 mm övre djup, innerhöjden är 256 mm. Efter en del olika testbredder så kommer vi fram till att 976 mm i innerbredd ger i princip 44 liters volym. Då vet vi att innermåtten ska vara dessa, sedan får man väl försöka kapa till ytterdelen på alla bitar så att de följer lutningen. smile

Observera att det här räkneexemplet bara fungerar med just den innerhöjden, vill du ändra innerhöjden så kommer förhållandet mellan övre+nedre djup att bli annorlunda.

Senast redigerat av Drönirettab (25 september 2011)

Choffa
25 september 2011 · 45 Inlägg

Tack, men jag vill ha 400mm på höjden smile

Tror jag har lyckats nu. Här är vad jag har fått fram tongue

Höjd: 400mm
Nedre djup: 276mm
Övre djup: 130mm
Bredd: 870mm

Drönirettab
25 september 2011 · 21 761 Inlägg

Om det där är yttermått med 22 mm material så blir innervolymen ca 46,3 liter, i så fall gissar jag att du har lagt till plats för basarna också. Nu tror jag inte att det egentligen behövs med tanke på att ritningen visade 44 liter i byggvolym, då är det rimligtvis inklusive basarnas volym.

Fast två liter extra är inte så märkvärdigt, du kan lägga in extra träklotsar om det verkar spela för djupt. smile

Choffa
25 september 2011 · 45 Inlägg

Aa, de hade jag gjort tongue Trodde man skulle göra det

Ok, tack för all hjälp smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang