Honda Del Sol -93, Går Ej På En Cylinder.

st4rmine_junkie Honda freak
27 september 2011 · 137 Inlägg

Hej hej, har lite bekymmer med bilen.

Slutade gå på 3:dje cylindern från vänster imorse.
Har kollat att bilen får gnista och det får den, har bytt stift kollat så att alla kablar sitter även kontrollerat oljan och toppat.

Är det någon som känner igen det här problemet?!
Motorn går ju runt och det går att köra bilen även om den går som en påse skit och låter som en Tvåcylindrig HD.

Vore tacksam för snabba och smarta svar då jag för närvarande är en aning beroende utav bilen.

Mvh / Robin Sommerdahl

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
Mr_Vic
27 september 2011 · 15 Inlägg

Honda verkstan löser de där direkt ! Snabbt o smart smile

Att inte köra bana med sin sportbil är som att ha en tjej o inte ligga med henne..
BMW 435d "Msport xdrive" (2014)
Ford Focus "Titanium" (2014)
st4rmine_junkie Honda freak
27 september 2011 · 137 Inlägg

Mr_Vic skrev:
Honda verkstan löser de där direkt ! Snabbt o smart smile

Jo lär dom göra, men dom vill ha en massa pengar!
Onödiga pengar när man har tillgång till verkstäder och kunskap på annat håll!

Ska kompressionstesta bilen när jag kommer hem idag och se så att jag inte har tryckfall i cylinder 3.
Då har jag antingen bränt en kolvring eller så har toppen gått!!

=/

Hoppas dock att det är spridaren som har kleggat igen eller något sånt!

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
Mr_Vic
27 september 2011 · 15 Inlägg

ja men frågan e om den gått leant på den cylindern om spridarn har rasat eller ngt..

Att inte köra bana med sin sportbil är som att ha en tjej o inte ligga med henne..
Ford Focus "Titanium" (2014)
BMW 435d "Msport xdrive" (2014)
Mr_Vic
27 september 2011 · 15 Inlägg

Käringa har köpt en renault 1,9 tdi ..clio , fanns bara i tyskland smile jävlar va mos de e i den ...vi ska byta kamrem på fredag ,sen får de bli hennes banbil istället smile

Att inte köra bana med sin sportbil är som att ha en tjej o inte ligga med henne..
Ford Focus "Titanium" (2014)
BMW 435d "Msport xdrive" (2014)
VMT I <3 my Honda
27 september 2011 · 483 Inlägg

Får den bensin?

blink_pj
27 september 2011 · 477 Inlägg

om du får dålig komp så prova häll i LITE olja direkt ner i cylinder... kan hjälpa till att få tillbaka kompet
är iaf värt ett försökt innan man lägger tid på att riva ner hela skiten tongue

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
st4rmine_junkie Honda freak
27 september 2011 · 137 Inlägg

Racing84 skrev:
Får den bensin?

Ska kontrollera om den får bränsle till den cylindern så fort jag kommer hem från jobbet!
Misstänker att en spridare kan ha gett leant med bränsle till cylinder 3 under en längre tid då bilen har gått orent när bilen vart kall på morgnarna men gått hur bra som hellst när den blivit varm.

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
st4rmine_junkie Honda freak
27 september 2011 · 137 Inlägg

blink_pj skrev:
om du får dålig komp så prova häll i LITE olja direkt ner i cylinder... kan hjälpa till att få tillbaka kompet
är iaf värt ett försökt innan man lägger tid på att riva ner hela skiten tongue

Den oljan kommer ju att förbrännas direkt, det känns som en bonnlösning på problemet.

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
Mr_Vic
27 september 2011 · 15 Inlägg

Byt spridare eller rengör den spridaren eller provtryck den eller va fan man gör..?

Att inte köra bana med sin sportbil är som att ha en tjej o inte ligga med henne..
Ford Focus "Titanium" (2014)
BMW 435d "Msport xdrive" (2014)
st4rmine_junkie Honda freak
27 september 2011 · 137 Inlägg

Mr_Vic skrev:
Byt spridare eller rengör den spridaren eller provtryck den eller va fan man gör..?

Jag ska.

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
st4rmine_junkie Honda freak
27 september 2011 · 137 Inlägg

Jag har tagit komptest på alla cylindrarna nu, exakt 11 bar på alla.
Kollade dock stiften och noterade att stiftet på cylinder tre är orört medans de andra stiften är lätt blöta och mörka.

Maskinen går alltså för fett men får ingen soppa till cylinder 3.

Så nu tänkte jag byta spridare.
Någon som kanske har passande spridare att sälja till mig?!
Gör inget om det är spridare för effektökning, kommer att köpa mig ett skunk2 insug och 70mm spjällhus och en BLOX tps sensor för mappen inom kort till bilen.

Mvh / Robin

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
Dop3Dawg
27 september 2011 · 62 Inlägg

gå med i hondaklubben och fråga där, de är snabba och hjälpsamma...

Det man inte har i huvudet, får man ha någon annan stans.
blink_pj
27 september 2011 · 477 Inlägg

st4rmine_junkie skrev:

blink_pj skrev:
om du får dålig komp så prova häll i LITE olja direkt ner i cylinder... kan hjälpa till att få tillbaka kompet
är iaf värt ett försökt innan man lägger tid på att riva ner hela skiten tongue

Den oljan kommer ju att förbrännas direkt, det känns som en bonnlösning på problemet.

ja jo visst kommer den det men de är inte meningen att den ska ligga kvar heller...
dålig komp kan bero på att kolvringarna "fastnat", och med hjälp av oljan och kompet som du då får så kan ringarna släppa och börja fungera igen smile
har funkat för mig 2-3 gånger på olika bilar som strulat med kompet...

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
st4rmine_junkie Honda freak
27 september 2011 · 137 Inlägg

blink_pj skrev:

st4rmine_junkie skrev:

blink_pj skrev:
om du får dålig komp så prova häll i LITE olja direkt ner i cylinder... kan hjälpa till att få tillbaka kompet
är iaf värt ett försökt innan man lägger tid på att riva ner hela skiten tongue

Den oljan kommer ju att förbrännas direkt, det känns som en bonnlösning på problemet.

ja jo visst kommer den det men de är inte meningen att den ska ligga kvar heller...
dålig komp kan bero på att kolvringarna "fastnat", och med hjälp av oljan och kompet som du då får så kan ringarna släppa och börja fungera igen smile
har funkat för mig 2-3 gånger på olika bilar som strulat med kompet...

Jaha, men nu var det inget fel på kompet som tur var.

11 BAR på alla cylindrarna!

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
st4rmine_junkie Honda freak
30 september 2011 · 137 Inlägg

Bullet--- skrev:
Dra till en bilskrot och leta upp en spridare, samma modell på dem flesta Honda modeller om jag inte har fel, eller så OHM-mäter du alla dina spridare så kan du se om 2:ans spridare är kass eller ej.

ps: när man namnger cylindrar i sifferform så räknar man 1-2-3-4- ifrån fronten av motorn. inte tvärtom wink

Jag har aldrig sagt något annat än det, jag sa 3:an från vänster.
Och jag lagade bilen igår så det är lugnt..
Men tack endå.

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
blink_pj
30 september 2011 · 477 Inlägg

Bullet--- skrev:
Dra till en bilskrot och leta upp en spridare, samma modell på dem flesta Honda modeller om jag inte har fel, eller så OHM-mäter du alla dina spridare så kan du se om 2:ans spridare är kass eller ej.

ps: när man namnger cylindrar i sifferform så räknar man 1-2-3-4- ifrån fronten av motorn. inte tvärtom wink

inte alla bilar! tex. vitara diesel räknar man första cyl. från svänghjul

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
st4rmine_junkie Honda freak
30 september 2011 · 137 Inlägg

blink_pj skrev:

Bullet--- skrev:
Dra till en bilskrot och leta upp en spridare, samma modell på dem flesta Honda modeller om jag inte har fel, eller så OHM-mäter du alla dina spridare så kan du se om 2:ans spridare är kass eller ej.

ps: när man namnger cylindrar i sifferform så räknar man 1-2-3-4- ifrån fronten av motorn. inte tvärtom wink

inte alla bilar! tex. vitara diesel räknar man första cyl. från svänghjul

Ah, men opel är inte en bil..

"One day you will face destiny, then you have to decide if you want to DRIFT or DIE!"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang