4538
Sök

Vit rök ur avgasröret när jag gasar på en toyota celica 90

4 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
Hej!
Jag har precis köpt en toyota celica 2.0 GTi 90. Motorn och allt går väldigt bra men märkte ikväll att när jag gasade så kom det vit rök ur avgasröret.. Bilen har varit stående väldigt länge enligt förra ägaren. Märkte också att det kommer ''sot'' på marken när jag gasar på ordentligt stillastående.
Är det något som ni här på garaget vet vad det kan vara?
mvH

Forummoderator
26 610 Inlägg
4 oktober 2011
Vanlig simpel kondens tro?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
Det är vad jag hoppas på, men då jag är väldigt oerfaren och detta är min förstabil så vänder jag mig till de som kan mer. Vad jag har sett när jag har googlat runt så borde kylarvätskan försvinna över en dag om det skulle vara topplockspackningen. Och att det skulle lukta ''sött'' på röken om det läckte kylarvätska. Men jag tycker att det lukar mer brännt.
Men däremot så har jag hunnit köra iaf ca 30 mil med bilen. Vet inte hur lång tid det tar att bli av med dock.
mvH

Forummoderator
26 610 Inlägg
4 oktober 2011
ollsan skrev:
Det är vad jag hoppas på, men då jag är väldigt oerfaren och detta är min förstabil så vänder jag mig till de som kan mer. Vad jag har sett när jag har googlat runt så borde kylarvätskan försvinna över en dag om det skulle vara topplockspackningen. Och att det skulle lukta ''sött'' på röken om det läckte kylarvätska. Men jag tycker att det lukar mer brännt.
Men däremot så har jag hunnit köra iaf ca 30 mil med bilen. Vet inte hur lång tid det tar att bli av med dock.
mvH

Det är lätt att oroa sig för ingenting också.
Kolla hur oljan ser ut - med bilen avstängd förstås - och om det ser oroligt ut i expansionskärlet, med bilen påslagen.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
Dock så vet jag inte äns var expansionskärlet sitter och hur det ska se ut... Men oljan ska väl bara se ren ut och inte ''vattenkristaller'' i om jag har förstårr det rätt.

632 Inlägg
4 oktober 2011
ollsan skrev:
Dock så vet jag inte äns var expansionskärlet sitter och hur det ska se ut... Men oljan ska väl bara se ren ut och inte ''vattenkristaller'' i om jag har förstårr det rätt.

Expansionskärlet är den som kylvätskan är i. smile

4 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
Haha okej det kan ju vara bra att veta smile
tack wink

Sök