LIVINL0UD skrev:
Bmw,s 3.0 diesel är bra men har läst på Autopower där motorn rasat för en del pga någon del från spjället lossnat. Har även läst att många haft problem med vevhusventilationen, finns massa att läsa på Autopower

Problem med vevhusventilation gäller en annan bensindriven motor, fast egentligen är just vevhusventilationen ett modernt problem som inte är knutet till ett specifikt märke. De flesta tillverkare har någon motor med mer eller mindre problem, Volvo, Audi, BMW, SAAB...
Dieseln M57 har mycket riktigt spjäll i insuget i många av sina varianter, dessa är tänkta att effektivisera förbränningen och har alltså med utsläpp att göra. Problemet är att tidiga motorer hade tunna axlar och var fäst med skruvar rakt i spjället. Lossnar detta trillar fästen och skruvar ner i förbränningskammaren och det slutar förstås illa, efter 2004 har motorn en annan konstruktion.
Motorer har rasat av den anledningen, men man skall komma ihåg att det har inte varit särskilt många med tanke på att M57 i många år varit en av BMW´s mest sålda motorer och BMW säljer 1.5miljon bilar per år. Den officiella siffran på antalet original motorer som rasat är 16st, trimmar man den ökar det risken något.
Man kan också relativt enkelt ta väck risken, plockar man ner insuget kan dessa spjäll enkelt ersättas med blindplåtar och det är en metod många använts sig utav. Det skall inte ha någon märkbar påverkan på motorn eller generera några felkoder eller tänd motorlampa, enligt de ägare som provat detta.
530d är mycket trevlig, men inte särskilt ovanlig. Har du funderat på Alfa Romeo? Fiat-koncernen är mycket duktiga på dieselmotorer, det var dem som uppfann hela den moderna Commonrail-tekniken och sålde den till Bosch som exempel, och till Alfa finns två trevliga dieselmotorer; 1.9JTD (4.cyl) och 2.4JTD (5.cyl).
