2898
Sök

Tempgivare hoppar eller inte fungerar alls? Volvo 740 GLT 16v års 89

614 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej

Som rubriken lyder så har jag ett litet problem med min nya vinterbil. Volvo 740 GLT 16v av årsmodell 89e.
Tempmätaren i mätarhuset är stundtals helt död eller ibland hoppar den upp lite för att senare dö helt igen.

Vad kan vara fel? Antar att tempmätaren har en givare någonstans som borde sitta i blocket för att mäta vattnets temperatur?
Min andra ide är ju eventuellt att termostaten är dålig? Dock så ger bilen bra med varmluft när man ställer spjället på varm så verkar ändå som att termostaten stänger och öppnar som den ska.?

Någon som vet vad felet kan vara?
Rybbe
Senast redigerat av rybbe (18 oktober 2011)

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Pim_Pim
18 oktober 2011
#2
Du kan ju alltid prova att byta tempgivaren, eller koppla bort den o sen smörja lite och sen sätta tbx. Det funkade för mig iaf när min var sådär.
Senast redigerat av Pim_Pim (18 oktober 2011)

614 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#3
Pim_Pim skrev:
Du kan ju alltid prova att byta tempgivaren, eller koppla bort den o sen smörja lite och sen sätta tbx. Det funkade för mig iaf när min var sådär.

Kan ju vara en god första ide! men då är ju frågan. Vart sitter den?

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Skaune
18 oktober 2011
#4
tycker mer de låter som de e fel på sj mätaren, är ju busenkel o byta o de finns hur många som helst på skroten! kolla efter korrosion på kontakter osv lite 5-56 på de så.

614 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#5
Polestar skrev:
tycker mer de låter som de e fel på sj mätaren, är ju busenkel o byta o de finns hur många som helst på skroten! kolla efter korrosion på kontakter osv lite 5-56 på de så.

Tänker du på kontakten som går in i sjävla mätarhuset? Men det första man borde kolla är väl i såna fall kontakten som går till givaren som borde sitta i blocket någonstans? Vet du vart den sitter+

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Skaune
18 oktober 2011
#6
rybbe skrev:
Polestar skrev:
tycker mer de låter som de e fel på sj mätaren, är ju busenkel o byta o de finns hur många som helst på skroten! kolla efter korrosion på kontakter osv lite 5-56 på de så.

Tänker du på kontakten som går in i sjävla mätarhuset? Men det första man borde kolla är väl i såna fall kontakten som går till givaren som borde sitta i blocket någonstans? Vet du vart den sitter+

tänker ju på själva mätaren i intrumenthuset. de kan också gå sönder! wink

614 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#7
Polestar skrev:
rybbe skrev:
Polestar skrev:
tycker mer de låter som de e fel på sj mätaren, är ju busenkel o byta o de finns hur många som helst på skroten! kolla efter korrosion på kontakter osv lite 5-56 på de så.

Tänker du på kontakten som går in i sjävla mätarhuset? Men det första man borde kolla är väl i såna fall kontakten som går till givaren som borde sitta i blocket någonstans? Vet du vart den sitter+

tänker ju på själva mätaren i intrumenthuset. de kan också gå sönder! wink

Jo det skulle dom ju naturligvis kunna göra

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Skaune
18 oktober 2011
#8
rybbe skrev:
Polestar skrev:
rybbe skrev:

Tänker du på kontakten som går in i sjävla mätarhuset? Men det första man borde kolla är väl i såna fall kontakten som går till givaren som borde sitta i blocket någonstans? Vet du vart den sitter+

tänker ju på själva mätaren i intrumenthuset. de kan också gå sönder! wink

Jo det skulle dom ju naturligvis kunna göra

hade en 740 en gång med samma symptom fast på tankmätaren, oftast tror man ju direkt dfe e tankarmaturen som spökar, men de va nått spänningsfel i sj mätaren, jag e inte så elektriskt lagd, fick tjata mig till ett godkännt i skolan! ,)

614 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#9
Polestar skrev:
rybbe skrev:
Polestar skrev:

tänker ju på själva mätaren i intrumenthuset. de kan också gå sönder! wink

Jo det skulle dom ju naturligvis kunna göra

hade en 740 en gång med samma symptom fast på tankmätaren, oftast tror man ju direkt dfe e tankarmaturen som spökar, men de va nått spänningsfel i sj mätaren, jag e inte så elektriskt lagd, fick tjata mig till ett godkännt i skolan! ,)

haha okey okey.. Hmm ja som du säger skulle ju kunna vara så. Har precis som du säger samma fel på tankmätaren med. Den är helt död också men reser sig dock fram och tillbaka när man vrider om tändningen med sedan dör den helt. Är ju standard på 740

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Skaune
18 oktober 2011
#10
rybbe skrev:
Polestar skrev:
rybbe skrev:

Jo det skulle dom ju naturligvis kunna göra

hade en 740 en gång med samma symptom fast på tankmätaren, oftast tror man ju direkt dfe e tankarmaturen som spökar, men de va nått spänningsfel i sj mätaren, jag e inte så elektriskt lagd, fick tjata mig till ett godkännt i skolan! ,)

haha okey okey.. Hmm ja som du säger skulle ju kunna vara så. Har precis som du säger samma fel på tankmätaren med. Den är helt död också men reser sig dock fram och tillbaka när man vrider om tändningen med sedan dör den helt. Är ju standard på 740

Nej standardfel är att tankarmaturen rostar sönder i tanken, då funkar den inte alls! wink dock ska de nya i plast från 940in vara bättre.

188 Inlägg
18 oktober 2011
#11
rybbe skrev:
Polestar skrev:
tycker mer de låter som de e fel på sj mätaren, är ju busenkel o byta o de finns hur många som helst på skroten! kolla efter korrosion på kontakter osv lite 5-56 på de så.

Tänker du på kontakten som går in i sjävla mätarhuset? Men det första man borde kolla är väl i såna fall kontakten som går till givaren som borde sitta i blocket någonstans? Vet du vart den sitter+

Givaren sitter i toppen, under insugningsröret till 2ans cylinder..

614 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#12
Andreas34 skrev:
rybbe skrev:
Polestar skrev:
tycker mer de låter som de e fel på sj mätaren, är ju busenkel o byta o de finns hur många som helst på skroten! kolla efter korrosion på kontakter osv lite 5-56 på de så.

Tänker du på kontakten som går in i sjävla mätarhuset? Men det första man borde kolla är väl i såna fall kontakten som går till givaren som borde sitta i blocket någonstans? Vet du vart den sitter+

Givaren sitter i toppen, under insugningsröret till 2ans cylinder..

Tack! ska kolla denna. Något bra ställe man kan få tag i en ny givare ifall denna är kass?

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

188 Inlägg
18 oktober 2011
#13
rybbe skrev:
Andreas34 skrev:
rybbe skrev:

Tänker du på kontakten som går in i sjävla mätarhuset? Men det första man borde kolla är väl i såna fall kontakten som går till givaren som borde sitta i blocket någonstans? Vet du vart den sitter+

Givaren sitter i toppen, under insugningsröret till 2ans cylinder..

Tack! ska kolla denna. Något bra ställe man kan få tag i en ny givare ifall denna är kass?

om du vill ha en ny så har mekonomen en för hela 416kr. På motoroldies så kostar samma givare 135kr. men det är ju bara att du kollar runt lite så lär du hitta.


Sök