4954
Sök

Tickande topp b18. tips?

100 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
Tänkte höra om någon på det här forumet vet något bra tips för att få ner tickandet på min b18 lite. den tickar rätt mycket ur toppen.

antar att det är viparmarna som har slitit ner sig och det är därför den tickar. för ställde in ventilspelet idag med vanligt bladmått. men det hjälpte yterst lite.

någon som vet hur man kan göra? mvh

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
5 november 2011
zacoo skrev:
Tänkte höra om någon på det här forumet vet något bra tips för att få ner tickandet på min b18 lite. den tickar rätt mycket ur toppen.

antar att det är viparmarna som har slitit ner sig och det är därför den tickar. för ställde in ventilspelet idag med vanligt bladmått. men det hjälpte yterst lite.

Använd ett trådmått när du ställer istället för ett bladmått. Ventilskaftet gnager ett spår i anlägget på vippan som innebär det inte blir rätt mått när du använder ett bladmått. Bladet blir liksom som en "bro" över spåret.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

100 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
hotrodder skrev:
zacoo skrev:

Använd ett trådmått när du ställer istället för ett bladmått. Ventilskaftet gnager ett spår i anlägget på vippan som innebär det inte blir rätt mått när du använder ett bladmått. Bladet blir liksom som en "bro" över spåret.

Ja då var det som jag trodde :p tackför svar. men vart kan man få tag i trådmått? mvh

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
6 november 2011
zacoo skrev:
hotrodder skrev:
zacoo skrev:

Ja då var det som jag trodde :p tackför svar. men vart kan man få tag i trådmått? mvh

Biltema hade sådana för några år sedan avsedda att mäta/justera tändstiften med.
Senast redigerat av hotrodder (6 november 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 november 2011
Ett alternativ är att ställa med mätklocka, blir tyst som fan. smile
Förr fanns det även slipmaskiner som var speciellt till vippor, ring runt till dina lokala motorverkstäder och hör efter.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök