Volvo 740 GLT drar mycket bensin och lambda lyser

rybbe
10 november 2011 · 614 Inlägg

Blir galen på min 740 GLT som jag tycker slukar för mycket bensin.

Har en rad olika frågor och vänder mig nu helst till folk som just har/haft en 740 med GLT motorn i, (16v)

Fråga 1
Blandad körning hur mycket ska en 740 Glt dra? Jag tycker ju att man borde kunna köra på 1L /milen om man ligger snällt? eller är detta orimligt för denna bil? Vissa jag pratat med säger att 16 ventils motorerna drar mer än vad 8 ventils motorerna gör? stämmer detta?

Fråga 2
Lambdasonden har lyst sen jag köpte bilen. Trodde först inte att det var någon fara men efter att ha kört 31 mil och sedan tankat bilen och fick då i 48 liter bränsle i tanken så insåg jag att något var fel.
Gick då och köpte en ny lambdasond och bytte denna.  Nollställde alla felkoder och körde med bilen en dag.
Sen tände sig lamdalampan igen!.
Läste av felkoderna igen och hade då 3 felkoder vilket alla hade med lamdan att göra. 1 av dom var tex "lambasond för fet blandning på tomgång"
Körde och tanka bilen igen och hade vid tillfället kört 14,5 mil och fick då i 17 liter i tanken.? Har bilen dragit för mycket? (har hela tiden lungt och försiktigt mestadels 90 km vägar med varvtal på ca 2300 varv.)

Fråga 3.
Sitter nu i funderingarna ifall det kan vara något fel när han ska blanda luft med bensin. Min första tanke var att luftmassemätaren kanske börjar ge sig? bilen kan ibland hacka lite lite granna vid lite kraftigare gaspådrag när motorn är varm. Skulle luftmassemätaren kunna vara boven till den lite högra bensinförbrukningen och till att lamdalampan tänder sig igen?

Eller vad kan vara fel????

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
Vgren
10 november 2011 · 110 Inlägg

Jag hade det problemet på min 940 gl 91:a för längesedan. Visade sig att det var relät till soppapumpen som var dåligt. (På 940 sitter det bakom askkoppen i mittkonsollen) Bytte till ett nytt och bilen gick hur fint som helst. Ett nytt kostar inte så mycket så det är väl värt ett försök iallafall.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin
Pendulum
10 november 2011 · 1 298 Inlägg

16V motorn sägs dra mer än en vanlig 8V. Men ifall motorn är i bra skick så ska det absolut gå att köra dem på 1L/mil. Lambdasonden du köpte, var det en original till just din motor, begagnad eller universal från biltema. Det sistnämnda är ingen idé, det är ingen idé. Bättre då att göra som jag gjort på ett par bilar när jag varit snål, nämligen köpt en från en skrot, från en bil med lågt miltal.

Angående LMM så kan du ju kolla upp så att det är rätt nummer på den. Jag kan inte i huvudet vilken som skall sitta på 16V men det kan du säkert lätt söka fram. Kompisen hade en 16V förra vintern som gick bra men hade hög tomgång men som gick ganska bra men hade hög förbrukning. Det satt en felfri LMM på men det var fel nummer på den.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
10 november 2011 · 938 Inlägg

Den bör inte dra mer än ca 0,8 vid längre landsvägskörning, däremot i stan så går den ju inte under litern... Skulle gissa på att blndad körning ligger kring litern...  Ca 1,3 med tungt lastad biltrailer tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
rybbe
10 november 2011 · 614 Inlägg

Pendulum skrev:
16V motorn sägs dra mer än en vanlig 8V. Men ifall motorn är i bra skick så ska det absolut gå att köra dem på 1L/mil. Lambdasonden du köpte, var det en original till just din motor, begagnad eller universal från biltema. Det sistnämnda är ingen idé, det är ingen idé. Bättre då att göra som jag gjort på ett par bilar när jag varit snål, nämligen köpt en från en skrot, från en bil med lågt miltal.

Angående LMM så kan du ju kolla upp så att det är rätt nummer på den. Jag kan inte i huvudet vilken som skall sitta på 16V men det kan du säkert lätt söka fram. Kompisen hade en 16V förra vintern som gick bra men hade hög tomgång men som gick ganska bra men hade hög förbrukning. Det satt en felfri LMM på men det var fel nummer på den.

Tyvärr eftersom detta bara är min vinterbil så tog jag det lite mer snåla altenativet och köpte lambdan på biltema. 700 kr kosta den där dock och skulle enligt biltemas register själva vara anpassa för just GLT motorn.

Jag är egentligen inte mycket för biltemas produkter heller men känns väldigt konstigt att dom skulle sälja grejer som ej fungerar.  Sen att lamdan i sig kanske håller ett tag kortare det skulle jag kunna köpa men inte att dom skulle vara totalt värdelösa.

Så jag har svårt att tro att det är lamdan som nu ska vara problemet. Borde vara någonting annat.Nummert på LMM är 0280213010 och det är en Borsh.

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
rybbe
10 november 2011 · 614 Inlägg

TobbeE_87 skrev:
Den bör inte dra mer än ca 0,8 vid längre landsvägskörning, däremot i stan så går den ju inte under litern... Skulle gissa på att blndad körning ligger kring litern...  Ca 1,3 med tungt lastad biltrailer tongue

Precis som du säger blandad körning borde man utan problem kunna köra på 1L/mil. Just nu ligger jag blandad körning på ca 1,3 liter milen. Något är inte som det ska! big_smile

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
Pendulum
10 november 2011 · 1 298 Inlägg

rybbe skrev:

Pendulum skrev:
16V motorn sägs dra mer än en vanlig 8V. Men ifall motorn är i bra skick så ska det absolut gå att köra dem på 1L/mil. Lambdasonden du köpte, var det en original till just din motor, begagnad eller universal från biltema. Det sistnämnda är ingen idé, det är ingen idé. Bättre då att göra som jag gjort på ett par bilar när jag varit snål, nämligen köpt en från en skrot, från en bil med lågt miltal.

Angående LMM så kan du ju kolla upp så att det är rätt nummer på den. Jag kan inte i huvudet vilken som skall sitta på 16V men det kan du säkert lätt söka fram. Kompisen hade en 16V förra vintern som gick bra men hade hög tomgång men som gick ganska bra men hade hög förbrukning. Det satt en felfri LMM på men det var fel nummer på den.

Tyvärr eftersom detta bara är min vinterbil så tog jag det lite mer snåla altenativet och köpte lambdan på biltema. 700 kr kosta den där dock och skulle enligt biltemas register själva vara anpassa för just GLT motorn.

Jag är egentligen inte mycket för biltemas produkter heller men känns väldigt konstigt att dom skulle sälja grejer som ej fungerar.  Sen att lamdan i sig kanske håller ett tag kortare det skulle jag kunna köpa men inte att dom skulle vara totalt värdelösa.

Så jag har svårt att tro att det är lamdan som nu ska vara problemet. Borde vara någonting annat.Nummert på LMM är 0280213010 och det är en Borsh.

Har själv inte provat deras lambdasonder men har hört och läst om folk på forum som provat och de lirar sällan särskilt bra. Eftersom du fortfarande har massa felkoder på lambdasonden så är det nog där du får kolla mest.

Googla efter vad det ska vara för nummer på LMM. Finns säkert någon som skrivit om det antingen här eller på jagrullar-forumet eller på 7/900-klubbens forum.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
rybbe
10 november 2011 · 614 Inlägg

Pendulum skrev:

rybbe skrev:

Pendulum skrev:
16V motorn sägs dra mer än en vanlig 8V. Men ifall motorn är i bra skick så ska det absolut gå att köra dem på 1L/mil. Lambdasonden du köpte, var det en original till just din motor, begagnad eller universal från biltema. Det sistnämnda är ingen idé, det är ingen idé. Bättre då att göra som jag gjort på ett par bilar när jag varit snål, nämligen köpt en från en skrot, från en bil med lågt miltal.

Angående LMM så kan du ju kolla upp så att det är rätt nummer på den. Jag kan inte i huvudet vilken som skall sitta på 16V men det kan du säkert lätt söka fram. Kompisen hade en 16V förra vintern som gick bra men hade hög tomgång men som gick ganska bra men hade hög förbrukning. Det satt en felfri LMM på men det var fel nummer på den.

Tyvärr eftersom detta bara är min vinterbil så tog jag det lite mer snåla altenativet och köpte lambdan på biltema. 700 kr kosta den där dock och skulle enligt biltemas register själva vara anpassa för just GLT motorn.

Jag är egentligen inte mycket för biltemas produkter heller men känns väldigt konstigt att dom skulle sälja grejer som ej fungerar.  Sen att lamdan i sig kanske håller ett tag kortare det skulle jag kunna köpa men inte att dom skulle vara totalt värdelösa.

Så jag har svårt att tro att det är lamdan som nu ska vara problemet. Borde vara någonting annat.Nummert på LMM är 0280213010 och det är en Borsh.

Har själv inte provat deras lambdasonder men har hört och läst om folk på forum som provat och de lirar sällan särskilt bra. Eftersom du fortfarande har massa felkoder på lambdasonden så är det nog där du får kolla mest.

Googla efter vad det ska vara för nummer på LMM. Finns säkert någon som skrivit om det antingen här eller på jagrullar-forumet eller på 7/900-klubbens forum.

Googlade faktiskt också lite om biltemas lamda och det var ju delade åsikter. Vissa säger att dom är bra vissa inte. Aja skit samma detta är ju egentligen inte tråd för att diskutera biltemas lamda så vi kan ju sluta med det big_smile.

Det roliga är att jag var nyss ute och körde med bilen. en sväng på ca 1 mil. Lamdan var tänd som den har varit några dagar tillbaka när jag starta bilen. Sen mitt under resans gång så släcker sig den plötsligt. körde kanske 5 km till. Tände sig inte.  Så jag vete fan om det egentligen är något fel alls där eller om bara lampan spårar ur. Dock tycker jag ju fortfarande att han dricker lite väl mycket soppa.

Men ska googla lite på min LMM och se om jag har rätt eller inte som du säger big_smile

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
Pendulum
10 november 2011 · 1 298 Inlägg

Hur långt har du ungefär kört sedan bytet av lambdan? Nollade du felkoderna efteråt? Annars är det inte säkert att lampan släcker sig förrän efter ett tag vilket just inträffade. Kanske har det löst sig? smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Bompeman
10 november 2011 · 679 Inlägg

Skulle prövat med en annan lambda

rybbe
10 november 2011 · 614 Inlägg

Pendulum skrev:
Hur långt har du ungefär kört sedan bytet av lambdan? Nollade du felkoderna efteråt? Annars är det inte säkert att lampan släcker sig förrän efter ett tag vilket just inträffade. Kanske har det löst sig? smile

Nja vete fan. Jaja naturligtvis nollade jag felkoderna efter att jag bytt lamdan. Har nog kört en totalt 20 mil sen jag bytte den

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
showit Bilmek
10 november 2011 · 70 Inlägg

är inte lamdalampan en allmän felkodslampa som en motorlampa på en nya bil? eller har den bara med lamdavärde att göra?

Toyota MR2 Turbo
Rösta gärna!
Projekttråden: http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.p … mp;t=10432
Toyota MR2 Turbo "- 5s Block 2.2L - 3s Topp -" (1992)
Pendulum
10 november 2011 · 1 298 Inlägg

rybbe skrev:

Pendulum skrev:
Hur långt har du ungefär kört sedan bytet av lambdan? Nollade du felkoderna efteråt? Annars är det inte säkert att lampan släcker sig förrän efter ett tag vilket just inträffade. Kanske har det löst sig? smile

Nja vete fan. Jaja naturligtvis nollade jag felkoderna efter att jag bytt lamdan. Har nog kört en totalt 20 mil sen jag bytte den

Jaså, men kör lite till då och se om tänds igen.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
rybbe
10 november 2011 · 614 Inlägg

showit skrev:
är inte lamdalampan en allmän felkodslampa som en motorlampa på en nya bil? eller har den bara med lamdavärde att göra?

Nej egentligen är det precis som du säger. Bara för att lamdalampan tänder sig så behöver det inte ha något med själva lamdasonden att göra. Kan vara saker påvägen till lamdan som är paj eller ger felutslag.

Därav att jag funderat lite på om min LMM kanske håller på att ge upp med

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
rybbe
10 november 2011 · 614 Inlägg

Pendulum skrev:

rybbe skrev:

Pendulum skrev:
Hur långt har du ungefär kört sedan bytet av lambdan? Nollade du felkoderna efteråt? Annars är det inte säkert att lampan släcker sig förrän efter ett tag vilket just inträffade. Kanske har det löst sig? smile

Nja vete fan. Jaja naturligtvis nollade jag felkoderna efter att jag bytt lamdan. Har nog kört en totalt 20 mil sen jag bytte den

Jaså, men kör lite till då och se om tänds igen.

HAha aa jag får väl göra det.

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang