6308
Sök

Intercoolern igensatt av smuts (bmw e39 diesel)

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
jah jag har en bmw turbo diesel, och den har en intercooler förstås, och den sitter framför högra framhjulet.
(denna plasten framför högra framhjulet verkar vara en sak som alla kör sönder märkte jag när jag letade efter bil) men plasten är fixad nu
i alla fall så i farten så kommer kall luft in från öppningarna i kofångaren som sedan genom en massa plast kommer till ic och ska kyla av laddluften och sedan går den varma luften ut genom ventilationshålen framför högra framhjulet (plasten nämnd innan)

problemet är att laddluften kyls aldrig av, för ICn är igensatt .. (alltså inte där laddluften färdas utan där kylluften ska flöda genom)
den är igensatt av grus och sand osv som kommer från däcket och sedan hamnar på ICn
jag har testat allt jag kan komma på :
blåsa.. (ganska värdelöst)
spola med vatten
tryckluft
tryckluft + vatten på 1mm avstånd

sanden osv sitter som lim i intercoolern...
a:
hur ska man få rent den?!
b:
hur ska man se till att den förblir ren
c:
jag har hört att intercoolern är en flaskhals när det kommer till mera effekt ur dessa motorer, så finns det någon eftermarknads kit, eller liknande som passar i denna bmw
(bmw 525 tds e39 1999)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
12 november 2011
högrtryckstvätt med roterande munstycke, de brukar de vara riktigt bra drag i...

595 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
Xoff skrev:
högrtryckstvätt med roterande munstycke, de brukar de vara riktigt bra drag i...

den högstrycktvätten jag har tillgänglig har nog lite mer drag i sig än vad som ic klarar av ,
den kan borra i trä på nära avstånd..

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
12 november 2011
Jag köpte eftermarknads intercooler och lite rör och silikon börjar på do88.se i byggde lite på min tds. Inte så avancerat o snickra ihop:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

2 024 Inlägg
12 november 2011
varva med kallavfettning och hetvatten, det brukar hjälpa

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

595 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
marwin_of_sweden skrev:
Jag köpte eftermarknads intercooler och lite rör och silikon börjar på do88.se i byggde lite på min tds. Inte så avancerat o snickra ihop:)

lite bilder vore fint (du har den äldre 525tds i dina bilar , min är den nyare e39 525tds , det är annorlunda fram..)

595 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
Expoze skrev:
varva med kallavfettning och hetvatten, det brukar hjälpa

inget att förlora så får vär försöka
annars tänker jag montera av den och köra i diskmaskinen?, eller bästa vore kanske ultraljudstvätt, men sådan har jag inte liggandes ...

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
12 november 2011
offfroad skrev:
marwin_of_sweden skrev:

lite bilder vore fint (du har den äldre 525tds i dina bilar , min är den nyare e39 525tds , det är annorlunda fram..)

Jo men jag gjorde om laddkylningen på en e39. Har tyvärr inga bilder, men kolla o mät lite o sen är de bara o börja snickra:)
Senast redigerat av marwin_of_sweden (12 november 2011)

595 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
marwin_of_sweden skrev:
offfroad skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Jo men jag gjorde om laddkylningen på en e39. Har tyvärr inga bilder, men kolla i mät lite o sen är de bara i börja snickra:)

aa nice, monterade du nya ic på samma plats?
för man kan nog göra lite mer utrymme just där och montera en eftermarknads lite större ic på snedden och med en elfläkt
eller hitta på något annat konstigt där
men jag tvivlar på att man kan klämma in en ic framtill på en e39 eller?
elelr finns det andra "gömställen för detta"?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
12 november 2011
offfroad skrev:
Xoff skrev:

den högstrycktvätten jag har tillgänglig har nog lite mer drag i sig än vad som ic klarar av ,
den kan borra i trä på nära avstånd..

trä är ganska mkt mjukare än vad aluminium är, så jag hade nog provat försiktigt med det...

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
12 november 2011
offfroad skrev:
marwin_of_sweden skrev:
offfroad skrev:

Jo men jag gjorde om laddkylningen på en e39. Har tyvärr inga bilder, men kolla i mät lite o sen är de bara i börja snickra:)

aa nice, monterade du nya ic på samma plats?
för man kan nog göra lite mer utrymme just där och montera en eftermarknads lite större ic på snedden och med en elfläkt
eller hitta på något annat konstigt där
men jag tvivlar på att man kan klämma in en ic framtill på en e39 eller?
elelr finns det andra "gömställen för detta"?

Jag satte en ganska stor ic typ under fronten i mitten. Tror måtten på den va 20*65 cm.
Så toppen på ic:n satt instucken längst ner på fronspoilern och sedan bak mot oljetråget om du förstår hur jag menar:)

Sök