Audi a4 1,8t Quattro byte av bränsle filter hur gör man ?

Crizpen
7 juli 2010 · 33 Inlägg

jag har köpt ett bränslefilter som ser ut att vara likandant som det som sitter vid tanken på bilen. men frågan har hur man får lös själva filtret ?

"Allt går om man vill ;P "
Audi 100 2,5tdi "Pendlar bilen" (1993)
AEN
7 juli 2010 · 686 Inlägg

undrar jag med...
Jag har inte varit och pillat i området än men såg att den ska sitta tillsammans med pumpen under baksätet?!?
Ska gå att lyfta upp baksätet på något vänster men vet inte hur än...
Borde väl vara samma på både B5 och B6??

*EDIT*

Misstog mig... tydligen sitter det något extrafilter på den förstärkta breänslepumpen man kan köpa och ska tydligen ej finnas på orginal pump

Filtret som jag förstår det sitter alltså någonstans vid bakre hjulhuset på passagerarsidan... lite småbökigt att komma åt och få av slangar osv har jag hört...

Sen så har jag hört både bu och bä gällande att man måste lufta systemet efter man bytt filter?!?! kan man göra detta själv och i så fall hur gör man detta på bästa sätt?

Senast redigerat av AEN (8 juli 2010)

wadde Tryck och pys-åka
8 juli 2010 · 884 Inlägg

Hmm .. sitter det inte med en "klämma" på bosch-vis. En liten m6-bult i ena änden ?

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
te_wik Forummoderator
8 juli 2010 · 12 813 Inlägg

Crizpen skrev:
jag har köpt ett bränslefilter som ser ut att vara likandant som det som sitter vid tanken på bilen. men frågan har hur man får lös själva filtret ?

Har för mig att du måste släppa på några bultar som håller tanken på plats, därefter vinkla ner tanken en aning så du kommer åt filtret.

Gäller quattro, ej fwd.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Crizpen
8 juli 2010 · 33 Inlägg

wadde skrev:
Hmm .. sitter det inte med en "klämma" på bosch-vis. En liten m6-bult i ena änden ?

joodå men man kommer inte åt bulten verkar vara insex. har tetat gör special verktyg för att slippa ta ner tanken en bit.. men men vinns nog ingen enklare utväg

"Allt går om man vill ;P "
Audi 100 2,5tdi "Pendlar bilen" (1993)
Nerik
8 juli 2010 · 59 Inlägg

Är rätt så tajt så man måste släppa på tanken lite.

läs här: http://www.audiworld.com/tech/eng49.shtml

MickeZ2
8 juli 2010 · 47 Inlägg

Jag har bytt på 3-4 bilar och för mig har det fungerat att få loss filtret utan att lossa skruven som håller ihop fästet. Jag har sprayat rejält med 5-56 på filter/hållare och sedan har jag bara skruvat filtret fram och tillbaka samtidigt som jag drar det neråt. När du fått ner det en liten bit så hjälp till att vik undan kanten på filterhållaren. Sedan är filtret loss & montering i omvänd ordning. Går på några minuter när man lärt sig hur man gör...

Crizpen
9 juli 2010 · 33 Inlägg

MickeZ2 skrev:
Jag har bytt på 3-4 bilar och för mig har det fungerat att få loss filtret utan att lossa skruven som håller ihop fästet. Jag har sprayat rejält med 5-56 på filter/hållare och sedan har jag bara skruvat filtret fram och tillbaka samtidigt som jag drar det neråt. När du fått ner det en liten bit så hjälp till att vik undan kanten på filterhållaren. Sedan är filtret loss & montering i omvänd ordning. Går på några minuter när man lärt sig hur man gör...

okeej skall pröva med

"Allt går om man vill ;P "
Audi 100 2,5tdi "Pendlar bilen" (1993)
Crizpen
10 juli 2010 · 33 Inlägg

tack Nerik för länken big_smile

"Allt går om man vill ;P "
Audi 100 2,5tdi "Pendlar bilen" (1993)
Nerik
20 juli 2010 · 59 Inlägg

Inga problem smile

audi18tq Snickaren
28 oktober 2011 · 148 Inlägg

men när man byter filtret ?  skall man fylla de med bensin ?  har för mig att man gör de med disel så luft ej finns i skitet!!

N00B :D Dont fuck with me just help me :P
Audi A4 1.8 Turbo Quattro "A Red Eagle 4" (2001)
valle22 Smidd i rostigt stål
30 oktober 2011 · 933 Inlägg

audi18tq skrev:
men när man byter filtret ?  skall man fylla de med bensin ?  har för mig att man gör de med disel så luft ej finns i skitet!!

finns inga intervaller för byte hos AUDI/VW för bensinare. Tips är att byta var 10000mil

de behövs ej att fyllas sedan pumpen ordnar detta snabbt

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
audi18tq Snickaren
14 november 2011 · 148 Inlägg

fan hehe !!
nu när jag bytt detta så kan jag ej tanka hela bilen!!
när jag tankat halva tanken (ca 70 %)  så slår den automatiskt av sig sj!!
och sen vill den inte tanka !!   visaren i förarpanelen visar 70% men jag har tankat ca 40 l
någon som vet hur jaag kan åtgärda detta ?
tackar för svar!! mvh

N00B :D Dont fuck with me just help me :P
Audi A4 1.8 Turbo Quattro "A Red Eagle 4" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang