Hur lättar man en bil ?

gtjim
19 mars 2011 · 692 Inlägg

vill ni ha upp lite bilder  ? eller tycker ni ja ska öppna en projekt tråd så ni får se vad som händer o sker tongue?

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
gtjim
19 mars 2011 · 692 Inlägg

är det någon som vet vad lexan kostar  tänkte ha som rutor är det bara lexan eller finns det andra matrial som man kan använda ? som är lagliga

Senast redigerat av GTCOUPE (19 mars 2011)

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
breesladd SKÅNING
19 mars 2011 · 1 215 Inlägg

Ja upp med en projekt tråd, alltid kul att se byggen på dessa bilar

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
gtjim
19 mars 2011 · 692 Inlägg

här är min projekt tråd på denna tråd tänkte ni kanske ville ha lite bilder big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p2673537

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
B-Kungen
13 november 2011 · 19 Inlägg

Hur mycket väger keramiska bromsar gämfört med vanliga och vad är fördelarna respektive nackdelarna?

LeafBox Lat Perfektionist
13 november 2011 · 6 359 Inlägg

B-Kungen skrev:
Hur mycket väger keramiska bromsar gämfört med vanliga och vad är fördelarna respektive nackdelarna?

Man tjänar ju ett par kg, tror tom det var främst därför dom utvecklades. I sammanhanget med tunga fordon dvs.
Kanske inte lika viktigt i personbilar.

Andra fördelar; Extrem tålighet imot värme. I princip omöjliga att överhetta.
Nackdelar; DYRT! Och när dom är kalla så greppar dom nästan inte alls

Senast redigerat av LeafBox (13 november 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
careau
15 november 2011 · 1 624 Inlägg

Släng allt utan en stol, en ratt och pedaler. Sen in med en bur, så har du en lättad och stabil 140räzer!

Bensinskallen P o r s c h e
16 november 2011 · 1 700 Inlägg

LeafBox skrev:

B-Kungen skrev:
Hur mycket väger keramiska bromsar gämfört med vanliga och vad är fördelarna respektive nackdelarna?

Man tjänar ju ett par kg, tror tom det var främst därför dom utvecklades. I sammanhanget med tunga fordon dvs.
Kanske inte lika viktigt i personbilar.

Andra fördelar; Extrem tålighet imot värme. I princip omöjliga att överhetta.
Nackdelar; DYRT! Och när dom är kalla så greppar dom nästan inte alls

Man blir ju av med ofjädrad vikt = en stor fördel.

Men somsagt, keramiska bromsar är ju som de är. De ska tydligen ha lite sämre "uthållighet" (vad som menas med det är jag osäker på) men vad jag vet väljer man vanliga hedliga skivor särskilt i långlopp. Och de är känsliga som f*n, en liten dutt med fälgen så kan en flisa hoppa loss och skivan är förstörd wink

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
B-Kungen
17 november 2011 · 19 Inlägg

Bensinskallen skrev:

LeafBox skrev:

B-Kungen skrev:
Hur mycket väger keramiska bromsar gämfört med vanliga och vad är fördelarna respektive nackdelarna?

Man tjänar ju ett par kg, tror tom det var främst därför dom utvecklades. I sammanhanget med tunga fordon dvs.
Kanske inte lika viktigt i personbilar.

Andra fördelar; Extrem tålighet imot värme. I princip omöjliga att överhetta.
Nackdelar; DYRT! Och när dom är kalla så greppar dom nästan inte alls

Man blir ju av med ofjädrad vikt = en stor fördel.

Men somsagt, keramiska bromsar är ju som de är. De ska tydligen ha lite sämre "uthållighet" (vad som menas med det är jag osäker på) men vad jag vet väljer man vanliga hedliga skivor särskilt i långlopp. Och de är känsliga som f*n, en liten dutt med fälgen så kan en flisa hoppa loss och skivan är förstörd wink

ok vad finns det mer man kan göra för att lätta en bil och få mindre bränsleförbrukning.

G-sson
17 november 2011 · 612 Inlägg

B-Kungen skrev:
ok vad finns det mer man kan göra för att lätta en bil och få mindre bränsleförbrukning.

Har du läst hela tråden? Inlägg nummer sjutton:

G-sson skrev:
Gå ut till bilen. Gå systematiskt igenom varenda del i bilen, fundera över vad varje del gör för jobb. När du kommit på det, fundera på om jobbet ens behöver utföras - om svaret är nej, ta bort delen. Om svaret är ja, fundera på om det går lätta delen utan att försämra funktionen, eller byta ut den till en annan lättare del som gör samma jobb.

Bränsleförbrukning sänks om man får bilen att rulla lättare (däckval, lufttryck, bromsöversyn o.s.v.), sedan får man ta en titt på motorsidan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang