camaro67 skrev:
ÄVen om det finns mängder med eftermarknads prylar till nissan så betyder inte det att det är billigt att bygga en värstingmotor. Men visst tycker man att 300hk är värsting så visst. Men i min värld så är inte 300hk speciellt mycket. Nämn några fördelar med ca18det jämfört med b230ft/fk. Men visst är en 200:a roligare att köra jämfört med en vingelvolvo men motorn är inte något att ha
Vi kan göra så här; Vi får enas om att vara oeniga...Jag orkar inte dra upp någon större diskussion för det spårar bara ur och leder ingen vart, då du är övertygad om att nissans motor är sämst och volvos b23 är bäst.
Men Jag var bara tvungen att tillrättavisa dig och upplysa andra om ca18det inte är så tokig ändå, trots att många total sågar den och säger att det bara är skrot. Jag skulle vilja kalla den för en oslipad diamant.
Testa hör med Mobne här på garaget om han kan nämna några fördelarna med ca18det och hälsa honom att hans "motor är inte något att ha"
Men frågan är ju, för om jag inte missminner mig från när jag sklruvade ihop en ca18det att det gick i ungefär lika mycket / lite olja i den som i en B23/230? En sån gär det 3,8 liter i, och det är väl nåt liknande i en ca18det? Sen är det väl kanske inte bara ojetemperaturen som är problemet. Hur man än vrider och vänder på saken så är lagren väldigt små vilket ju ger mer belastning per yta än ett större lager.
EDIT: Nu har ju volvon olekylare original som man får lägga 0,5 liter på vad jag sa, men om man hr oljekyl på S13 så blir det ju jämförbart
Jag har för mig nissans motor arbetar med omkring 3,1L olja mot för volvos 4,3L som dessutom har en oljekylare vilket s13 inte har original! Så det är ju inte konstigt om skiten havererar när man börjar ställa upp laddtryck och trimma jag kan även tillägga att laddluftkylaren inte är så stor heller...
Senast redigerat av Ghost_Face (13 september 2009)