Köpråd Volvo 940 turbo eller Nissan 200sx s13

persson-89 allätare
13 september 2009 · 193 Inlägg

_Wallis_ skrev:
Ang väghållning, Har du pengar vilket jag antar att du har eftersom du pratar om eftermarknads delar
Så finns det en uppsjö med riktiga sådana till Volvo 940 också då dom används mkt innom rally & även
inom ban körning.

Kolla Sam Steffanson
http://www.samsteffansson.se/
Volvo
900-serien

wolla! (eller hur det stavas)

jo. Men som jag skrev hur kul är det att kosta på en gubb volvo egentligen.

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636
Nissan 200sx s13 "Japansk riskokare" (1989)
Ghost_Face
13 september 2009 · 517 Inlägg

camaro67 skrev:
ÄVen om det finns mängder med eftermarknads prylar till nissan så betyder inte det att det är billigt att bygga en värstingmotor. Men visst tycker man att 300hk är värsting så visst. Men i min värld så är inte 300hk speciellt mycket. Nämn några fördelar med ca18det jämfört med b230ft/fk. Men visst är en 200:a roligare att köra jämfört med en vingelvolvo men motorn är inte något att ha

Vi kan göra så här; Vi får enas om att vara oeniga...Jag orkar inte dra upp någon större diskussion för det spårar bara ur och leder ingen vart, då du är övertygad om att nissans motor är sämst och volvos b23 är bäst.

Men Jag var bara tvungen att tillrättavisa dig och upplysa andra om ca18det inte är så tokig ändå, trots att många total sågar den och säger att det bara är skrot. Jag skulle vilja kalla den för en oslipad diamant.

Testa hör med Mobne här på garaget om han kan nämna några fördelarna med ca18det och hälsa honom att hans "motor är inte något att ha" cool

Men frågan är ju, för om jag inte missminner mig från när jag sklruvade ihop en ca18det att det gick i ungefär lika mycket / lite olja i den som i en B23/230? En sån gär det 3,8 liter i, och det är väl nåt liknande i en ca18det? Sen är det väl kanske inte bara ojetemperaturen som är problemet. Hur man än vrider och vänder på saken så är lagren väldigt små vilket ju ger mer belastning per yta än ett större lager.

EDIT: Nu har ju volvon olekylare original som man får lägga 0,5 liter på vad jag sa, men om man hr oljekyl på S13 så blir det ju jämförbart

Jag har för mig nissans motor arbetar med omkring 3,1L olja mot för volvos 4,3L som dessutom har en oljekylare vilket s13 inte har original! Så det är ju inte konstigt om skiten havererar när man börjar ställa upp laddtryck och trimma sad jag kan även tillägga att laddluftkylaren inte är så stor heller...

Senast redigerat av Ghost_Face (13 september 2009)

_Wallis_
14 september 2009 · 4 506 Inlägg

persson-89 skrev:

_Wallis_ skrev:
Ang väghållning, Har du pengar vilket jag antar att du har eftersom du pratar om eftermarknads delar
Så finns det en uppsjö med riktiga sådana till Volvo 940 också då dom används mkt innom rally & även
inom ban körning.

Kolla Sam Steffanson
http://www.samsteffansson.se/
Volvo
900-serien

wolla! (eller hur det stavas)

jo. Men som jag skrev hur kul är det att kosta på en gubb volvo egentligen.

Det beror väll på, Den som säger att en Volvo inte kan vara snabb kan inte ha vart med på många
race m,m. Utseende mässigt förstår jag dig, En S13 är ju mer i ögonfallande och ser åtminstone snabbare ut.

Det är ju vad du ska använda bilen till & hur länge du ska äga den som du får räkna på.
Vet inte hur gammal du är, men som jag själv te.x som är 21år gammal, Bor hemma & är arbetslös så vill jag först och främst få jobb & flytta hemifrån, Och först när jag har flyttat anser jag att jag har full koll på min ekonomi och då kan jag börja bygga något seriöst. Att kasta ner pengar på något nu och bli tvungen att sälja det om ett eller två år hade bara känts surt enligt mig.

Kan du andas kan du dö.
Mickius
14 september 2009 · 4 670 Inlägg

Det går i 3,5 liter olja i ca18det motorn, så de är 0,8dl mindre än volvons motor så det gör rätt mycke!

Nissan har en orgkylare till oljan men den klarar bara av orginaleffekt o knappt det ens!

Den "Extremt lilla" oljekylaren kyls av vatten o knappt ens värt o nämnas men den sitter där!

Som sagt är man lite rädd om sakerna, Byter olja var 500 mil, o kör med huvvudet så håller ca18det för bra många 100 häst!


Sen så brukar man inte trimma en nissan över 300-350hk om man inte börjar trycka i smidda kolvar o stakar i motorn!

Sedan kan kolvarna ge sig i motorn! Kolvarna är sämre än stakarna i motorn o stakarna ska orka med runt 400 men eftersom man ändå byter kolvarna så brukar stakarna bytas i samma veva!

Men är väl samma med volvomotorn men tvärtom att stakarna viker sig o kolvarna orkar mer effekt?

Senast redigerat av mickius (14 september 2009)

persson-89 allätare
14 september 2009 · 193 Inlägg

mickius skrev:
Det går i 3,5 liter olja i ca18det motorn, så de är 0,8dl mindre än volvons motor så det gör rätt mycke!

Nissan har en orgkylare till oljan men den klarar bara av orginaleffekt o knappt det ens!

Den "Extremt lilla" oljekylaren kyls av vatten o knappt ens värt o nämnas men den sitter där!

Som sagt är man lite rädd om sakerna, Byter olja var 500 mil, o kör med huvvudet så håller ca18det för bra många 100 häst!


Sen så brukar man inte trimma en nissan över 300-350hk om man inte börjar trycka i smidda kolvar o stakar i motorn!

Sedan kan kolvarna ge sig i motorn! Kolvarna är sämre än stakarna i motorn o stakarna ska orka med runt 400 men eftersom man ändå byter kolvarna så brukar stakarna bytas i samma veva!

Men är väl samma med volvomotorn men tvärtom att stakarna viker sig o kolvarna orkar mer effekt?

roger that tacK! första jag ska fråga nu om jag hittar någon som har uppställt ladd osv=)
Min polare har däremot kört med 400hk på orginal stakar i flera år nu.. så kan ju inte va skit!

eftersom (jag har hört) att om man ställer redblocken över 1 bar finns risken att stakarna inte pallar trycket? Nu kommer volvo nissarna att bomba med att redblocken också håller osv men i vilket fall som helst är det smidda prylar som gäller om man vill ha lite hk.

Blir det nu turbo 200an så köper jag nog en som redan är påkostad. Antar att det finns många här som har börjat på original och lagt ner sjukt för mycket pengar?

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636
Nissan 200sx s13 "Japansk riskokare" (1989)
Munkis
14 september 2009 · 1 637 Inlägg

persson-89 skrev:

mickius skrev:
Det går i 3,5 liter olja i ca18det motorn, så de är 0,8dl mindre än volvons motor så det gör rätt mycke!

Nissan har en orgkylare till oljan men den klarar bara av orginaleffekt o knappt det ens!

Den "Extremt lilla" oljekylaren kyls av vatten o knappt ens värt o nämnas men den sitter där!

Som sagt är man lite rädd om sakerna, Byter olja var 500 mil, o kör med huvvudet så håller ca18det för bra många 100 häst!


Sen så brukar man inte trimma en nissan över 300-350hk om man inte börjar trycka i smidda kolvar o stakar i motorn!

Sedan kan kolvarna ge sig i motorn! Kolvarna är sämre än stakarna i motorn o stakarna ska orka med runt 400 men eftersom man ändå byter kolvarna så brukar stakarna bytas i samma veva!

Men är väl samma med volvomotorn men tvärtom att stakarna viker sig o kolvarna orkar mer effekt?

roger that tacK! första jag ska fråga nu om jag hittar någon som har uppställt ladd osv=)
Min polare har däremot kört med 400hk på orginal stakar i flera år nu.. så kan ju inte va skit!

eftersom (jag har hört) att om man ställer redblocken över 1 bar finns risken att stakarna inte pallar trycket? Nu kommer volvo nissarna att bomba med att redblocken också håller osv men i vilket fall som helst är det smidda prylar som gäller om man vill ha lite hk.

Blir det nu turbo 200an så köper jag nog en som redan är påkostad. Antar att det finns många här som har börjat på original och lagt ner sjukt för mycket pengar?

Hej! Volvonisse heter jag och härmed bombar jag dig med 1 inlägg lol

Körde på 1,4 bar i 2000mil med min rödblock utan minsta bekymmer wink

persson-89 allätare
15 september 2009 · 193 Inlägg

Munkis skrev:

persson-89 skrev:

mickius skrev:
Det går i 3,5 liter olja i ca18det motorn, så de är 0,8dl mindre än volvons motor så det gör rätt mycke!

Nissan har en orgkylare till oljan men den klarar bara av orginaleffekt o knappt det ens!

Den "Extremt lilla" oljekylaren kyls av vatten o knappt ens värt o nämnas men den sitter där!

Som sagt är man lite rädd om sakerna, Byter olja var 500 mil, o kör med huvvudet så håller ca18det för bra många 100 häst!


Sen så brukar man inte trimma en nissan över 300-350hk om man inte börjar trycka i smidda kolvar o stakar i motorn!

Sedan kan kolvarna ge sig i motorn! Kolvarna är sämre än stakarna i motorn o stakarna ska orka med runt 400 men eftersom man ändå byter kolvarna så brukar stakarna bytas i samma veva!

Men är väl samma med volvomotorn men tvärtom att stakarna viker sig o kolvarna orkar mer effekt?

roger that tacK! första jag ska fråga nu om jag hittar någon som har uppställt ladd osv=)
Min polare har däremot kört med 400hk på orginal stakar i flera år nu.. så kan ju inte va skit!

eftersom (jag har hört) att om man ställer redblocken över 1 bar finns risken att stakarna inte pallar trycket? Nu kommer volvo nissarna att bomba med att redblocken också håller osv men i vilket fall som helst är det smidda prylar som gäller om man vill ha lite hk.

Blir det nu turbo 200an så köper jag nog en som redan är påkostad. Antar att det finns många här som har börjat på original och lagt ner sjukt för mycket pengar?

Hej! Volvonisse heter jag och härmed bombar jag dig med 1 inlägg lol

Körde på 1,4 bar i 2000mil med min rödblock utan minsta bekymmer wink

lugna ner dig du behöver inte bomba så! jag menade såklart inte allvar ta det inte så seriöst.

hehe blir nog nissan när turbo ska köpas ändåsmile

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636
Nissan 200sx s13 "Japansk riskokare" (1989)
persson-89 allätare
23 november 2011 · 193 Inlägg

haha blev visst både och:D tack för alla svar iaf va kul att läsa igenom såhär två år i efterhand;)

M.Persson -stockholm. 200sx Widebody DRFT
projekt:
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636
Nissan 200sx s13 "Japansk riskokare" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang