-99 S40 2.0T, Kylfläkt startar när motorn stängs av (även kall motor)

S40-
2 april 2010 · 2 Inlägg

Har fått ett lite konstigt problem på bilen. Så fort jag stänger av motorn går kylfläkten igång. Den stänger inte av sig själv (lät den vara på i ca 10 min innan jag drog ut säkringen). Det spelar ingen roll om motorn är kall eller varm, fläkten kör på som en idiot. Har kollat kylvätskenivån och den är normal. Vet inte om det har med saken att göra eller inte men lambdasonden lyser också. Bilen har stått i ca 2 veckor innan allt började. Temperaturmätaren i instrumentpanelen verkar visa rätt.

Nån som känner igen detta eller har en lösning??

Det började efter att jag hade kopplat ur och in batteriet (har utfört diverse procedurer för att ställa in ECU:n efter att jag kopplade in batteriet igen).

Bilen är en -99 Volvo S40 2.0T helt original, har gått ca 19600 mil

Har kollat tempgivaren (finns det mer än en?) Har även kollat reläerna.

norpan1
3 april 2010 · 1 043 Inlägg

Felkoder?
Motortempgivaren kanske visar fel?

S40-
3 april 2010 · 2 Inlägg

Menar du de felkoder man läser av med ett diag.-program? Ska göra det på tis-ons hos en kompis som har programvara.

Kan man testa motortempgivaren eller måste man byta ut den för att vara säker?

torpis Forummoderator
7 april 2010 · 10 572 Inlägg

norpan1 skrev:
Felkoder?
Motortempgivaren kanske visar fel?

Du är inne på rätt linje. När man monterar eftermarknadssprut så får man dessa tendenser att fläkten går när tändningen slås av, den går 5-10min innan den stänger av sig.

På min bil berodde felet på att tempgivaren inte var ansluten till originalsprutet utan bara till mitt Nira i3+. tempgivaren delade jordpunkt med spjällägesgivaren som jag heller inte använde så jag drog nya kablar direkt från styrboxen med hjälp av elschemat i haynes, sedan funkade fläkten smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
kricka_
23 november 2011 · 168 Inlägg

Har samma fel i min behöver bara vrida på tändningen (Bilen kall) och sen vrida av tändningen och när jag tar ur nyckeln startar fläkten igen. Dock är bilen helt original förutom steg 2 trim. Så inget eftermarknads sprut.
Min fläkt går iallafall 10 min som du torpis beskrev och sen slocknar den.

Och i detta fall gäller det min Volvo v40 2.0t 2003. Är det tempgivaren som är säck?
Ska ta och byta min LMM då den var helt slut inga trådar kvar mellan gafflarna i LMM. Vet inte om LMM och kylfläkt har något sammanlänkat men det borde den inte ha?

Ny LMM är iallafall beställd och skulle komma i början på nästa vecka.

Senast redigerat av kricka_ (24 november 2011)

Volvo V70 D3 "R-Design" (2011)
Volvo 240 "Våfflan" (1980)
kricka_
24 november 2011 · 168 Inlägg

Har provat att ta bort kontakten till tempgivarn men hände inget fläkten fortsatte blåsa. Testade också att ta ut den innan jag slog av och på tändningen.
Tog och filma felet också så det blir lite lättare.

http://www.youtube.com/watch?v=bM2qF0-R6aE

Volvo 240 "Våfflan" (1980)
Volvo V70 D3 "R-Design" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang