3327
Sök

Sviktande batteri med haltande ekonomi

4 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
Hej är ny här på forumet samt kontakten med bilar.

Ska försöka förklara så grundligt jag bara kan av den kunskap jag sitter på.

Just köpt en Fort Mondeo kombi årsmodell 98, allt original. Mitt första problem är att jag har en haltande ekonomi som inte tillåter att köpa massa nya saker.

Mitt andra problem är att original stereon suger ut batteriet då jag lyssnar, gillar o lyssna högt, halva nöjet med bil. Har en blygsam baslåda, 2x10basar och ett slutsteg på MDS 4x150watt. Som sagt så var halva anledningen med o köpa bil att kunna spela relativ hög musik.

Tredje problemet är att jag måste/bör köpa extra ljus då helljuset är kasst och jag har dålig syn. Så där kommer ännu mer ström att dras.

Ska kolla västske nivån på batteriet imorgon och ladda det. 

Frågeställning:
*Hur kommer de bilar man hör dundrandes med hög musik undan batteri haveri som mig, flera batterier man laddar efter som?
*På vilket mest ekonomiska sett skulle jag kunna komma undan med att spela hög musik utan att behöva oroa mig att batteriet ska dö?
*Så om jag köper ett nytt batteri, kommer inte de också svikta efter ett tag?

Hoppas jag har givit de info jag kan för att få bra svar. Tack på förhand.

21 761 Inlägg
3 december 2011
Vet du ungefär hur gammalt batteriet är?
Hur många ampere är generatorn på?
Vad heter slutsteget mer än MDS, modellnamn?
Vad är det för baslåda, märke och modellnamn?

En sak man bör göra, oavsett liten eller stor stereoanläggning, är att se över sin ordinarie strömförsörjning. Batteri och generator kollas upp, de tillhörande strömkablarna kollas också upp så att de är i bra skick och har bra kontakt. Batteriets minuskablar är speciellt viktiga, de ska ju ge minus till hela karossen och måste ha bra kontakt. smile

4 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
Batteri, orginal sedan köp, dvs från 98
Generatorn är även orginal.
Slutsteg: FAN 4120s
Baslåda, somsagt en simpel sak som köptes på på Jula för 10 år sedan, 2st 10'' och 2 pierchorn.

Ok, bra att veta.

21 761 Inlägg
3 december 2011
Batteriet har troligen gjort sitt, det har nog tappat en hel del av sin kapacitet och sitt startströmsvärde. Vilken storlek det ska vara på en originalgenerator är inte helt lätt att veta, kollar jag tex hos Yourex.se så rekommenderar de 90 eller 105 A till den årsmodellen. smile

Inte heller lätt att hitta någon vettig info om det där slutsteget, en vanlig googling gav inget. Din baslåda har jag ingen aning om vilka saker det rör sig om, skulle vara bra att veta vilken impedans den har.

Hur är slutsteget kopplat till baslådan, har du bryggkopplat någonting?
Driver du även andra högtalare med steget?

Bonntrimmare
620 Inlägg
3 december 2011
ähh bara att skrämma liv i igen börja med att kolla så att du ha rätt nivå på batterivattnet om behövs fyll på, ta ur batteriet ur bilen och dunka det i golvet ett par gånger så att avlagringarna släpper ifrån cellerna, sen chock laddar du batteriet med en stadig start hjälp så att det bubblar satan i cellerna (gör detta i omgångar så du inte smälter batteriet)

MVH Daniel

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

509 Inlägg
3 december 2011
D_Carlsson skrev:
ähh bara att skrämma liv i igen börja med att kolla så att du ha rätt nivå på batterivattnet om behövs fyll på, ta ur batteriet ur bilen och dunka det i golvet ett par gånger så att avlagringarna släpper ifrån cellerna, sen chock laddar du batteriet med en stadig start hjälp så att det bubblar satan i cellerna (gör detta i omgångar så du inte smälter batteriet)

MVH Daniel

Dunka ett gammalt i golvet gör så att avlagringar släpper och kortsluter batteriet (skitbra).
Var har du lärt dig detta?

Gödseldräng
4 529 Inlägg
3 december 2011
Nico-the-kid skrev:
D_Carlsson skrev:

MVH Daniel

Dunka ett gammalt i golvet gör så att avlagringar släpper och kortsluter batteriet (skitbra).

D_Carlsson
Bonntrimmare

wink

2 411 Inlägg
3 december 2011
D_Carlsson skrev:

MVH Daniel

Låter jättebra att batteriet ska bubbla tongue   Kul om man får ett sprängt batteri i ansiktet... ^^

Smålänning
7 887 Inlägg
3 december 2011
Finns inget annat att göra än att skaffa nytt batteri, eller ett begagnat som fungerar, brukar finnas på skroten för några hundralappar.

Sen får du kolla så att generatorn laddar, en stereo ska fasen itne dra ur batteriet underkörning, då är något tokigt på laddsidan... En mondeo måste väll ha åtminstone 80A generator?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Bonntrimmare
620 Inlägg
3 december 2011
Nico-the-kid skrev:
D_Carlsson skrev:

MVH Daniel

det blir ju iaf inte sämre än innan! och vad får dig att tro att avlagringarna är ledande??? Fick tips ifrån en kompis som jobbar med truck service...

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

21 761 Inlägg
3 december 2011
Det som ofta orsakar kortslutningar i cellerna är just att avlagringar faller ner på botten. smile

Bonntrimmare
620 Inlägg
3 december 2011
Nybergrobin skrev:
D_Carlsson skrev:

MVH Daniel

Låter jättebra att batteriet ska bubbla tongue   Kul om man får ett sprängt batteri i ansiktet... ^^

Har du laddat ett batteri någon gång lol det ska bubbla lite annars e cellerna döda. batteri srängs inte dom har avluftningsom förhindrar övertryck du kanske har sett en liten slang på batteriet någon gång ????

Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Volvotrimmare
323 Inlägg
3 december 2011
åk in på någon större bilskrot, dom brukar kunna ha fina batterier billigt som är testade och klara, kostar 2-400kr.

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

5 089 Inlägg
3 december 2011
TS får sluta stå utanför sibylla lika länge och poppa med steroen helt enkelt...

\Lindgren

4 Inlägg
5 december 2011
Trådstartare
Mjaa jag kör bilen till jobbet 2mil och längre sträckor, samt handla ibland... Så inge bylla poping här inte tongue

Batteriet funkar bra nu så länge jag inte spelar för hög musik. Men innan jag dundrar in lite andra saker och testar så måste jag fråga, Kan jag koppla så att bilstereo kontrollen till vänster bakom ratten funkar på min nya stereo ? Eller är den gjord för original-stereon?

Sök