3 december 2011
Trådstartare
hej, kanske lite svårtolkad rubrik, men jag behöver sno ström från något men bara då tändningen är på..
problemet började med att cd växlaren inte funkade, och jag ville få igång den. jag ´rev isär den och hittade orsaken, vilket var en motor som inte riktigt orkade utföra sitt arbete.., jag uppgradera till en 3* större motor som nästan rev isär cd växlaren, och fipplade en hel del med elektroniken för att få den att funka som den skulle, och nu till slut så funkar allt som den ska men för att det ska funka så behöver jag en extra 12v ingång på cd växlaren, och eftersom den drar lite ström då den är igång så vore det passande att använda någon 12v källa i bilen som är på bara då tändningen är på. (dvs "ta direkt från batteriet" är inte svaret)
det är inte mycket ström som behövs bara runt 0,5A vid ca 12 volt...
det jag tänker på är att sno ström vid tex bakljus, men då kommer resten av bilens elsystem att börja klaga eller?
(bilen har mycket elektronik, bla varningssystem som indikerar ifall någon bakljus är sönder)
varifrån kan man ta ström?
(och jag är inte särskild förtjust att gå hela vägen fram till tändlåset..)
Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a