Subaru Forester eller Audi A3

edenvsheineken
2 december 2011 · 5 Inlägg

Hej på er,
ja det är konstigt jag vet,
men jag undrar om jag kan få lite hjälp att bestämma mig
för vilken bil det blir nästa gång.

Vill ha en fyrhjulsdriven bil som tar sig fram på svenska vintervägar.
vill också ha en bil som får dra en husvagn 2 korta sträckor per år,
dragvikt B kort minst 1300Kg

detta uppfyller både Subaru Forester och Audi A3

att bilarna är så fruktansvärt olika är för att jag har fått fria händer av
frun i huset att välja bil.

1. jag älskar höga fyrhjulsdrivna bilar som ger King of the road känsla
2. jag älskar sportbilar och jag älskar märket Audi.

Subarun jag funderar på är en boxer diesel av 2011 årsmodell
Audin A3 antingen 2,0 tfsi 200Hk eller 2,0 Tdi 170hk

rörigt jag vet, men vad ska jag välja och varför.

fram och tillbaka till jobbet ca: 20 min per dag
sommar semester=  långresor genom sverige utan husvagn
tung högerfot!

Senast redigerat av edenvsheineken (2 december 2011)

Rquired Allmänt envis
2 december 2011 · 12 512 Inlägg

Jag upplever Subaru som klart mest bil av dessa bägge och tror den är det vettigaste köpet.

Audi och premiumbilar i all ära, jag är själv väldigt glad i den biltypen, men A3 är allt annat än en sportbil och är inte ens en sportig bil och dessutom är modellen gammal som gatan. Snygg design och hög upplevd kvalité väger helt enkelt inte upp svagheterna och åldern i det fallet upplever jag.

Du kan inte tänka dig några andra modeller eller en kompromiss? En Audi A4 Avant/Allroad B8 eller en Subaru Legacy Outback till exempel, finns det något motoralternativ bland dem som uppfyller dina krav på dragvikt och prisklass? I så fall upplever jag bägge som en grym kompromiss mellan dina punkter 1 och 2 där Allroad är klart vassast (Men också dyr). smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
edenvsheineken
2 december 2011 · 5 Inlägg

tack så jätte mycket för tipsen, vad bra att du sa vad du tyckte om A3:an trodde faktiskt att det var en superbil!
Outbacken och Legacyn e jättefina, synd att man inte har råd med 3,6l av outbacken!

a4 allroad verkar vara ett jättebra alt.. men jag måste kolla vad den får dra med B kortet!
tack för hjälpen!

Rquired Allmänt envis
2 december 2011 · 12 512 Inlägg

edenvsheineken skrev:
tack så jätte mycket för tipsen, vad bra att du sa vad du tyckte om A3:an trodde faktiskt att det var en superbil!
Outbacken och Legacyn e jättefina, synd att man inte har råd med 3,6l av outbacken!

a4 allroad verkar vara ett jättebra alt.. men jag måste kolla vad den får dra med B kortet!
tack för hjälpen!

En A4 Allroad TDI170 får dra 1300kg på B-kort, ta till exempel registeringsnummer JXP511 (Taget från www.Blocket.se) och slå in det på följande sida: https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaP … ordon.aspx

Så står tillåten dragvikt angiven under "Tekniska data". smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
edenvsheineken
2 december 2011 · 5 Inlägg

kanon! tack för hjälpen, ska kika på bilmetro i Gävle,
den verkar grym

Rquired Allmänt envis
2 december 2011 · 12 512 Inlägg

edenvsheineken skrev:
kanon! tack för hjälpen, ska kika på bilmetro i Gävle,
den verkar grym

Var så god, jag tycker att A4 är mycket vassare på punkten körglädje jämfört med A3 trots att modellen är väldigt stor (4.8m lång!). Audi har tagit ett stort steg framåt på punkten att få sina modeller "Lätta på foten" och A3 härstammar från tiden före detta, A4 Allroad bör egentligen matcha dina önskemål utmärkt det enda som saknas är egentligen lite utav "King of the road"-känslan, man sitter inte så märkbart högt i modellen.

Det finns även en Audi Q5, då känns det att man kör SUV och sitter högt men å andra sidan är det en tyngre och mindre praktisk bil och den enda fördelen är den högre sittpositionen. Q5 har nämligen en rätt låg taklinje och breda stolpar så sikten är inte bättre än i A4. Skall du ändå inom Audi så passa på att provköra en sådan, vettigast tror jag inte Q5 är men man väljer inte alltid bil med huvudet?

Lycka till, återkom gärna och berätta hur du upplevde dem och vilken bil du till sist valde! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
SUBARU2-5 Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
10 december 2011 · 385 Inlägg

en vanlig SUBARU LEGACY får dra 1540 på B kort big_smile

mos ä gött
SportPilot Ubåtsingenjör
10 december 2011 · 7 252 Inlägg

ja och en audi 100 får dra 1700 på b kort wink

Själv gillar jag A3an ! Tycker den är riktigt skön att köra och att åka i... den går ganska snålt osv ja helt enkelt en trevlig bil ! Men om det ska köpas nytt tycker jag en motsvarande golf är mer för pengarna smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang