BMW 328 iA -97 E36 har kokat. Kollat vattenpump och termostat, vad kan felet vara?

Wepz
13 december 2011 · 12 Inlägg

Hej Garaget.

Jag har ett problem med min BMW 328iA -97. Jag följer lathunden som jag hittade överst i forumdelen!

Mitt problem är att bilen kokade efter en kortare bilfärd (ca 15 min 90 väg och 5 min 30 väg). Det rann ut mycket kylvatten ur expansionskärlet. Temperaturmätaren stod dock rakt upp som den ska göra, dvs motor var inte överhettad vid kokningen.

EDIT:
Jag kan tillägga att jag kände på kylaren när jag stängde av motorn, och den var kall. Därför misstänkte jag vattenpump och / eller Termostat.

Bilmodell:
BMW 328iA -97 Cab E36

Miltal:
ca 23000 på mätaren (tysk import 2004)

Modifikationer på bilen:
inget som borde påverka mitt problem. Men nya fälgar, foilerad ny stereo osv.

Är felet permanent eller upstår det bara ibland?
Ja, nu är ju problemet permanent men jag kommer ihåg att jag fått felmedelanden på färddatorn som sa "Check coolant fluid (level kanske det var)" eller liknande.

Vilken felsökning har redan gjorts?
Jag har monterat ur både vattenpump och termostat. Termostaten kokades för att kolla om den fungerar, den öppnade en springa på kanske 2 mm vid en temperatur av ca 93ºC. Vattenpumpen var bytt och i bra skick (metall pumphjul).

Jag funderar på om bilen kan ha kokat pga för låg kylvatten nivå som färddatorn varnat för. Men jag minns att jag öppnat expansions kärlet och kollat, visst nivån var i lägsta laget men inte långt under.

Vad tror ni? Finns det något jag borde göra på bilen nu när den ändå är isär plockad? Oljefilter mm?

Tacksam för svar!
MVH

Senast redigerat av Wepz (13 december 2011)

Bimmerman
14 december 2011 · 217 Inlägg

Kan det vara en ispropp nånstans i systemet? Spola ur systemet ordentligt så att du är säker på att det inte finns nån propp, fyll på med nytt och se om det hjälper. För det känns ju konstigt att tempen inte gick upp (givaren sitter väl på blocket?) även fast vattnet lyckats koka. Men spola ur systemet i motorn och kylaren och se om det hjälper.

BMW 530i "E39 Touring" (2001)
Wepz
14 december 2011 · 12 Inlägg

Bimmerman skrev:
Kan det vara en ispropp nånstans i systemet? Spola ur systemet ordentligt så att du är säker på att det inte finns nån propp, fyll på med nytt och se om det hjälper. För det känns ju konstigt att tempen inte gick upp (givaren sitter väl på blocket?) även fast vattnet lyckats koka. Men spola ur systemet i motorn och kylaren och se om det hjälper.

Termostaten ska öppna vid en kylvattentemperatur av 92ºC och vattnet kokar vid 100. Darfor borde inte temperaturmataren visa hogre temp an normalt. Nar jag spolat ur motorblocket med vatten, finns det en avtappningsskruv da? For jag maste ju fylla pa med glykol sen, och da maste jag blanda ratt.

Ursakta for avsaknaden av prickar ovanfor bokstaver. Min dator bestamde sig for att inte skriva med dessa. Det blir ['; istallet..

ekelund88
14 december 2011 · 2 656 Inlägg

är bilen ordentligt luftad? mycket jobb att få ut all luft ur en sån motor ..

Bimmerman
14 december 2011 · 217 Inlägg

Wepz skrev:

Bimmerman skrev:
Kan det vara en ispropp nånstans i systemet? Spola ur systemet ordentligt så att du är säker på att det inte finns nån propp, fyll på med nytt och se om det hjälper. För det känns ju konstigt att tempen inte gick upp (givaren sitter väl på blocket?) även fast vattnet lyckats koka. Men spola ur systemet i motorn och kylaren och se om det hjälper.

Termostaten ska öppna vid en kylvattentemperatur av 92ºC och vattnet kokar vid 100. Darfor borde inte temperaturmataren visa hogre temp an normalt. Nar jag spolat ur motorblocket med vatten, finns det en avtappningsskruv da? For jag maste ju fylla pa med glykol sen, och da maste jag blanda ratt.

Ursakta for avsaknaden av prickar ovanfor bokstaver. Min dator bestamde sig for att inte skriva med dessa. Det blir ['; istallet..

Tempgivaren ska väl ändå visa högre än vanligt? annars är den väl ingen nytta? Men ja jag förstår vad du menar 8 grader är ju inte mycket, men hur fan har folk annars lyckats få tempen på det röda? hmm Nej inte vad jag vet, jag gjorde så att jag satte ihop allt och fyllde på med ganska mycket glykol typ 2l sen startade jag och öppnade luftskruven och fyllde på med glykol och vatten om vartannat tills jag var nöjd man får ha lite feeling tongue Finns säkert sätt som är mer korrekta. Alternativt kan man kanske ställa sig i medlut så att vattnet rinner ut av sig själv så är det bara att fylla på med önskad blandning.

BMW 530i "E39 Touring" (2001)
Bimmerman
14 december 2011 · 217 Inlägg

Sökte på avtappning, ska visst finnas nån skruv på blocket http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl … mp;lang=SV det är visserligen M62 men scrolla ner en bit så hittar du.

BMW 530i "E39 Touring" (2001)
Wepz
14 december 2011 · 12 Inlägg

Eller så spolar man motorn med glykol och vatten? Vaskar lite som vi gör har i Stockholm wink

Bimmerman
14 december 2011 · 217 Inlägg

Haha ja har du nåt bra sätt att göra det så? :p jag använde ju en vattenslang när jag spolade. Hoppas du får bukt med problemet smile

BMW 530i "E39 Touring" (2001)
Wepz
14 december 2011 · 12 Inlägg

Bara hem o prova efter jobbet smile

Bimmerman
14 december 2011 · 217 Inlägg

Ett tips till luftningen är att ställa sig i motlut så du lättare får ut luftbubblorna wink

BMW 530i "E39 Touring" (2001)
Wepz
14 december 2011 · 12 Inlägg

Du vet inte hur det ar med kylningen for automatladan? Hur luftar man det? Jag har monterat loss kylaren redan..

Lidborn VD
14 december 2011 · 643 Inlägg

Byta termostat.. Det gjorde jag på min efter att den fick för sig att koka lite då och då när den kände för det.. Jag har tagit av övre kylarslang och fyllt på vatten/glykol i den för att bli av med luften. När det är vattenpumpen så brukar hjulet lossna från axeln vilket gör att den blir varm och kokar vid tomgång men funkar bra (sämre än om den är hel förstås) i övrigt..

Bimmerman
14 december 2011 · 217 Inlägg

Nej tyvärr, den är inte enbart oljekyld då? har inte så bra koll på lådor i allmänhet, så låter nån annan svara definitivt på det. Kolla autopower annars finns bra tips där.

BMW 530i "E39 Touring" (2001)
Wepz
14 december 2011 · 12 Inlägg

Jo den ar enbart oljekyld, fast med separat slinga som gar in i kylaren, alternativt framfor, kommer inte ihag riktigt.

Bimmerman
14 december 2011 · 217 Inlägg

Men den slingan du pratar om går väl in i oljekylaren? hänger inte med riktigt tongue

BMW 530i "E39 Touring" (2001)
Wepz
14 december 2011 · 12 Inlägg

Lidborn skrev:
Byta termostat.. Det gjorde jag på min efter att den fick för sig att koka lite då och då när den kände för det.. Jag har tagit av övre kylarslang och fyllt på vatten/glykol i den för att bli av med luften. När det är vattenpumpen så brukar hjulet lossna från axeln vilket gör att den blir varm och kokar vid tomgång men funkar bra (sämre än om den är hel förstås) i övrigt..

Jag forstar inte riktigt ditt inlagg, vad foreslar du? Laste du mitt forsta inlagg, dar skrev jag att jag kollat bade termostat och vattenpump, det star till och med i rubriken.

Wepz
14 december 2011 · 12 Inlägg

Bimmerman skrev:
Men den slingan du pratar om går väl in i oljekylaren? hänger inte med riktigt tongue

Jag minns inte riktigt hur det ser ut. Maste hem och kolla!

Bimmerman
14 december 2011 · 217 Inlägg

För den är väl helt separat tänkte jag, alltså inget med kylarvattnet att göra. Gör det du wink

BMW 530i "E39 Touring" (2001)
Lidborn VD
14 december 2011 · 643 Inlägg

Min termostat funka ibland och ibland inte.. Kunde köra 3mil innan den koka och ibland 2km.. Efter bytet hade jag inga problem..

Wepz
14 december 2011 · 12 Inlägg

Lidborn skrev:
Min termostat funka ibland och ibland inte.. Kunde köra 3mil innan den koka och ibland 2km.. Efter bytet hade jag inga problem..

Okej!
Jo nu nar termostaten ar urplockad kanske man anda skulle passa pa o byta?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang