3450
Sök

Motorolja bmw 535 *mängd & sort*

82 Inlägg
30 december 2011
Trådstartare
Skall byta motorolja i min bmw 535 från 89 och undrar vilken olja jag ska använda och hur mycket. Har ingen manual och har sökt! Motor M30B35. Mvh

17 Inlägg
30 december 2011
dra i olja, låt stå en stund, kolla stickan, häll i mer, slå igång, häll i mer big_smile  enligt haynes boken ska de va 5,8 liter i en m30 smile

82 Inlägg
30 december 2011
Trådstartare
Tack döhh emil, då vet jag på ungefär iaf wink Men ska jag bara ta någon random 10w-40 olja ?

17 Inlägg
30 december 2011
ja kör biltema olja i min, hade inte så mycke cash när ja bytte i min så de fick bli halvsyntet biltema i min, har ju inte rasat än iallafall wink men ta nån helsyntet shell helix eller vad som, beror ju på hur mycke cash du vill lägga smile går ju åt 6 liter iallafall smile

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
30 december 2011
5,8 l delsyntes.
Swedols ( swedol.se) olja räcker väl o helst semi styntet då hel synt "rinner bara genom" motor.
10W 30/40 är en "allround" olja. Är du petig så Shell, Castrol 5W 50.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
30 december 2011
Viktigt att vara noga med oljebyten på M30, kostar gärna vippor annars. Jag körde min med fin 10-40w mineralolja då det rekomenderades i boken.
Byte efter 750 mil...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

stukförebruk
153 Inlägg
31 december 2011
Lite OT, men är det inte så att om man kört men delsyntet och sen häller i helsyntet så kan man få haveri ?
Då helsynteten löser upp gamla oljerester som satt sig i lager och vippor.
Bara vad jag har fått höra, men så att du tänker på det smile

82 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
waakz skrev:
Lite OT, men är det inte så att om man kört men delsyntet och sen häller i helsyntet så kan man få haveri ?
Då helsynteten löser upp gamla oljerester som satt sig i lager och vippor.
Bara vad jag har fått höra, men så att du tänker på det smile

Har också hört det där isak. Kanske inte att man får total haveri men precis som du säger att helsyntet olja löser upp oljerester så kan man få oväntat läckage.. Så får nog bli 10w-40 delsyntet smile Hittade även denna sida http://preem.se/templates/page____9594.aspx bara att skriva in reg nr så fårman fram rek olja i motor, växellåda och diff smile

Sök