Volvo 855R årsm 96 problem med litet oljeläckage

Gyllis76
27 december 2011 · 41 Inlägg

tänkte kolla om någon kan ge mig tips.. min 855R läcker lite olja framme vid kofångare typ, har haft bilen inlämnad till en duktig kille som fixat vevhusventilationen pga den var totalt igensatt och bytt oljefälla och div slangar samt bytt o-ring nere vid oljesticka samt vid oljelocket, plus att vi gjorde komptest och den var helt oki. den läcker ett par droppar om jag varit ute och gett den lite stryk, så vad finns i framkant av motor som kan läcka? kan det vara intercooler eller kanske slang till oljekylare?  tacksam för svar

ajonasson
28 december 2011 · 583 Inlägg

Lättaste är att lägga sig under bilen och titta med en lampa och följa oljespåret tills du hittar lekaget. Ifall det är allt för skitit. Gör rent överallt du kan komma åt som verkar oligt.

Därefter ut och kör och lägg dig under igen och se ifall du hittar det.
Känns dumt att vi alla skall sitta och gissa.

Ta gärna en bild och lägg upp när du hittar lekaget för ytterligare hjälp.

Tänk på att det inte behöver vara i framkant utan kan vara så att det droppar någon annanstanns och sedan rinner fram till framkant alternativ skvätter.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
Mack Forum- och sitemoderator
28 december 2011 · 26 175 Inlägg

Slangarna till oljekylaren är en klassiker om inte annat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Airtune Turbotekniker
31 december 2011 · 54 Inlägg

Om vevhusventilatinen varit igensatt så brukar turbon läcka olja. Förhoppningsvis så har den klarat sig, men kan ha fått bränd olja i sig och fortsätta läcka.

Följ slangarna från utloppet till turbon via intercooler upp till insuget och kolla om det är någonstans där som olja samlas och läcker ut. Om ja, gör rent och se om det är enbart gammal olja eller kommer något nytt.

Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support.
Gyllis76
1 januari 2012 · 41 Inlägg

oki ska kolla det.. bilen blåryker inte eller nåt sånt och tycker den går helt oki lite småslö men den är orginal och det ska ändras lite på.. men funderar på om jag fått in en hel del olja i intercooler för ser inget läckage när bilen är igång men när jag stänger av den kommer det lite och gissar att det droppar från intercooler från dräneringshålet? tacksam för svar då jag inte är så hemma på volvo bara kört Saab innan;) mvh

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 januari 2012 · 13 776 Inlägg

Gyllis76 skrev:
oki ska kolla det.. bilen blåryker inte eller nåt sånt och tycker den går helt oki lite småslö men den är orginal och det ska ändras lite på.. men funderar på om jag fått in en hel del olja i intercooler för ser inget läckage när bilen är igång men när jag stänger av den kommer det lite och gissar att det droppar från intercooler från dräneringshålet? tacksam för svar då jag inte är så hemma på volvo bara kört Saab innan;) mvh

är inte helt orimligt  behöver inte vara något direkt fel när det droppar där heller

olja släpper alla turbosar ur sig och tillslut är det den mängden att det börjar droppa
ur intercoolern

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang