Hej,
Begick det stora misstaget att gå och köpa mig en Saab förra veckan i deras konkurs-tider och allt, och givetvis resulterade det hela inte i någon vidare glädje eller förnöjelse.
Dag 3 som ägare: ABS-lampan börjar lysa, kör in till närmaste mack som konstaterar att det troligen är en givare som är trasig. Även farthållaren slutade fungera i samband med detta.
Dag 6 som ägare (idag): "Check Engine" börjar lysa vilket indikerar något slags tänd- eller bränslefel enligt instruktionsboken. Uppsökte närmaste mack som lovade mig en kontrollsökning i systemet imorgon eftermiddag...
Senare samma dag när jag var ute och åkte på motorvägen så kände jag plötsligt hur bilen tappade kraft och fart och jag lag lite extra tryck på gaspedalen utan att bilen reagerade det minsta, kastade även i 4:an och gasade full gas men utan något resultat (totalt kraftlös). Svängde in vid närmaste avfart, stannade bilen, och gasade till några gånger på tomgång och då kunde man direkt höra hur något lät riktigt tokigt under motorhuven.
Antar att det är ett turboras jag har råkat ut för, men konstigt nog verkar inte bilen vitröka något(?) Oljan ser bra ut, möjligen att det var lite kondensvatten i oljan i samband med att detta hände i och med att oljelocket såg lite "gräddigt" ut med vita prickar=vatten?
Tänkte bara höra mig för om vad ni tror, är det högst troligt ett turboras eller kan det vara något annat som spökar? Sjukt less nu eftersom jag inte ens ägt bilen en vecka. Ska troligtvis aldrig mer köpa mig en Saab efter detta...Tänkte att det var en billig och bra bil för ett student, men ack så fel jag verkar ha haft...
Motorn är en 2.3T och modellen Saab 9-5 av årsmodellen -98.
Tack på förhand!