4172
Sök

Får för svag gnista på en cylinder ???

64 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
hej jag har en polo 1,2 som jag får felkoden cylinder 2 missfire jag kollade upp idag och det kommer gnista till tänd stiftet dock är denna väldigt svag vad kan detta bero på ??

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
11 januari 2012
dålig kabel eller kanske fördelarlock!?
eller möjligtvis dåligt stift!
Senast redigerat av båge (11 januari 2012)

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

1 290 Inlägg
11 januari 2012
POLO skrev:
hej jag har en polo 1,2 som jag får felkoden cylinder 2 missfire jag kollade upp idag och det kommer gnista till tänd stiftet dock är denna väldigt svag vad kan detta bero på ??

Kanske inte avancerad motorteknik... Men om vi bortser från det så kan det bero på flera saker, dåligt tändstift, dålig tändkabel, dålig tändspole, dålig spridare, bränd ventil (hade det felmeddelandet på min Roadster) eller något annat fel som är trasigt.....

64 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
båge skrev:
dålig kabel eller kanske fördelarlock!?
eller möjligtvis dåligt stift!

hmm borde nog haft med att det är bytt både tändspole sam nya stift =S

64 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
Exsicco skrev:
POLO skrev:

Kanske inte avancerad motorteknik... Men om vi bortser från det så kan det bero på flera saker, dåligt tändstift, dålig tändkabel, dålig tändspole, dålig spridare, bränd ventil (hade det felmeddelandet på min Roadster) eller något annat fel som är trasigt.....

ja något är trasigt så långa har jag också kommit,

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 januari 2012
Polo med 1.2 liters motor kom väl strax efter millenniumskiftet (2001-2002?) och bör val ha separata spolar?
Men ifall inte, ta och resistansmät tändkablarna en och en och se så du har ungefär lika resistans i alla.

Ett betydligt högre eller ett pendlande resistansvärde kan indikera på avbrott i kabeln. Inget motstånd alls betyder att kabeln är av. Tänk bara på att resistansen ökar med längden av kabeln så du kommer inte få exakt samma värde från någon av kablarna.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

64 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
te_wik skrev:
Polo med 1.2 liters motor kom väl strax efter millenniumskiftet (2001-2002?) och bör val ha separata spolar?
Men ifall inte, ta och resistansmät tändkablarna en och en och se så du har ungefär lika resistans i alla.

Ett betydligt högre eller ett pendlande resistansvärde kan indikera på avbrott i kabeln. Inget motstånd alls betyder att kabeln är av. Tänk bara på att resistansen ökar med längden av kabeln så du kommer inte få exakt samma värde från någon av kablarna.

Mvh Tommy

Hej tommy stämmer bra detta är en -03 och den har separata tändspolar bilen gick lika illa för ett tag sen och då bytte jag tändspolen på cyllinder 2 men det funkade bara bra i ca 2 veckor och nu går den illa igen dock mest på tomgång för när det är uppe i varv känns det som den ändå antänder på den cylindren för det blir inga ryck eller så det är bara vid tomgång det beter sig på detta viset

ska jag mäta i kontakten som går in i tändspolen då?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 januari 2012
POLO skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Hej tommy stämmer bra detta är en -03 och den har separata tändspolar bilen gick lika illa för ett tag sen och då bytte jag tändspolen på cyllinder 2 men det funkade bara bra i ca 2 veckor och nu går den illa igen dock mest på tomgång för när det är uppe i varv känns det som den ändå antänder på den cylindren för det blir inga ryck eller så det är bara vid tomgång det beter sig på detta viset

ska jag mäta i kontakten som går in i tändspolen då?

Okay. Som jag förstått det är det inte direkt ovanligt att spolarna går. Du har inte motortvättat eller liknande strax innan felet kom?

Nä, mätningen jag beskrev är för att mäta tändkablar, hur du mäter på din (om det ens går) kan jag ej svara på.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sök