4201
Sök

Saab 900ng-96 HC/CO halten för höga värden

658 Inlägg
17 december 2011
Trådstartare
Köpt en Saab900ng och den fick senaste besiktning underkänt på HC och CO värdena för höga.men besiktning snart, oljan e bytt och tändstift och jag tänker tanka lite E85 o blanda med bensinen får vi se. Men en här på forumet påstår att om tempmätarn går upp bara strax över typ halv8 om man säger så men bilen går bra på alla sätt annars inga fel o värme har jag. Men det påstås att motortempgivaren kan ha nåt att göra med för höga värden, är det möjligt det?

658 Inlägg
17 december 2011
Trådstartare
Uppdaterar:
Ja nu har man vart o beiktat bilen och jag testade tanka E85 ca 6 liter på 10 liter 95 oktanigt. Jag fick bort CO halt förhöjd tomgång men fortfarande HC-halt tomgång för hög 145 (100). Vad gör jag nu? Kan ju säga att besiktningskvinnan påpekade oxå att när hon varvade den o sen släppte gasen så går den ner under tomgångs varvet snabbt för att snabbt stabilisera sig till normal tomgång och så har jag känt det oxå när man skall stanna vid korsningar o dyligt. Oljan e bytt och stift nyligen men inte luftfiltret är inte rengjort. Men som sagt skall jag byta termostaten då och tempgivaren? Om man kikar på skruvat.se vilken tempgivare är det jag skall ha då? och vilken termostat? Hjälp mig tack. mvh

Pim_Pim
17 december 2011
Luftfiltret är bra om du byter också(om det är sunkigt)
Har du kollat över vevhusventilationen ?
Senast redigerat av Pim_Pim (17 december 2011)

658 Inlägg
17 december 2011
Trådstartare
ja de var lite gammla flugor o humlor som gjort sitt där  haha, sitter simota öppet filter på bilen så det kan jag göra rent tvätta ur. nej vevhusventilationen har jag inte kollat. Vad tros om det övriga jag nämnde då?

309 Inlägg
17 december 2011
vilken motor är det i den, med eller utan turbo? vilka stift har du bytt till?

Läser och släcker felkoder. pm för info

658 Inlägg
17 december 2011
Trådstartare
det sitter 2.0 16v turbo i den, hmm skall kolla med förre ägaren va för stift som sitter i den   återkommer......  mvh

318 Inlägg
17 december 2011
Om det är en 96:a är det T5a i den så det bör inte vara något problem med vevhusventilationen

318 Inlägg
17 december 2011
Jag ska inte svära på något men jag har för mig att en hc-halten indikerar på att katalysatorn är slut!...... vet du om bilen var riktigt varm när den besiktigades?

Eller att det är oförbränt bränsle i avgaserna!
Senast redigerat av PartilleMalm (17 december 2011)

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 december 2011
PartilleMalm: Det är bra att du inte svär på att katten e felet, för ofta är det ett enklare/billigare fel.
Fear38: Vänligen skriv ut samtliga avgasvärden, blir lättare att "hjälpa" dig då!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

658 Inlägg
17 december 2011
Trådstartare
dawwe skrev:
PartilleMalm: Det är bra att du inte svär på att katten e felet, för ofta är det ett enklare/billigare fel.
Fear38: Vänligen skriv ut samtliga avgasvärden, blir lättare att "hjälpa" dig då!

Som sagt kan ju säga att den ofta går ner under normaltomgångsvarv när man bromsar in eller stannar korsning eller så för att direkt gå tillbaka o lägga sig normalt. Tempmätaren visar bara halv8 ungefär fast jag ligger o kör timmar. Står jag på tomgång ett tag då lägger den sig på kl 9 som det skall vara. Blir inte blandningen kass då den skickar på massa extra fetare blandning? Jag tankade ju E85 när jag var in och då fick jag CO halten godkänd i alla fall det var den inte innan. Men dessa värden fick jag
CO 0.5 (0.5)  CO2500 0.3 (0.3)  LAMBDA 1.01 (0.97-1.03)    HC 145 (100)

4 474 Inlägg
18 december 2011
Värdena ser inte sämre ut än att en ordentlig service (olja,filter,tändstift,luftfilter) samt en ordentlig varmkörning (3-4 mil på varvtal mellan 3000-4000) skulle kunna lösa problemen.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

658 Inlägg
18 december 2011
Trådstartare
dawwe skrev:
Värdena ser inte sämre ut än att en ordentlig service (olja,filter,tändstift,luftfilter) samt en ordentlig varmkörning (3-4 mil på varvtal mellan 3000-4000) skulle kunna lösa problemen.

Olja, oljefilter och tändstift är bytta utom luftfiltret innan jag besiktade, och jag hade 4.7 mil till bilprovningen. Besiktningsmannen (kvinnan) var på det där om att tomgången dippade ner så lågt och att tempmätaren var onormalt lågt. Byta termostat kanske?

4 474 Inlägg
18 december 2011
Som fulmek (i testsyfte!) kan det funka att täcka för kylarfronten delvis. Termostatbyte är nog inte fel, dock så skall du veta att tempmätaren är i regel väldigt "exakt" inom ett visst område, dvs mätaren kan flytta sig "flera cm" medans det kanske inte skiljer mer än 10 grader i motortemp. Jag vet inte hur tempmätaren ser ut på Saab men är den ordentligt förbi det blå o ligger gott o väl inom "normal intervallet" så är det tveksamt att det är termostaten som orsakar dina felaktiga värden...

658 Inlägg
14 januari 2012
Trådstartare
Jaha så då har man gjort ombesiktningen i fredags och GODKÄND med råge. Jag bytte temostat och fick tempen riktig och sen tankade jag Vpower och sen körde den riktigt varm och fick nu värdena mycket bra. wink Sååå skööönt  *ler*

Sök