Volvo V40 -99 Får trycka i växlarna när jag växlar.

hishulta
10 januari 2012 · 11 Inlägg

Hallå!

En helt obilkunning (i princip) människa här som har problem med sin skitbil, Volvo v40 -99.

Börjar med allt från början.

Allt började en morgon då jag skulle på ett viktigt möte. Hade precis tankat och när jag startade bilen på macken så lyste det en helt okänd lampa för mig. Kollade upp det och de var "bromsvätske-lampan".

Så åkte hem och ställde bilen bara, öppnade huven och kollade i behållaren, vissade sig att oljan där i låg över det rekommenderade sträcket. Så pillade lite på, vet inte vad det heter men är som en typ cylinderformat plast sak som ligger i ett rör som jag tryckte lite upp och ner. Vipps så hade lampan slocknat.

Några dagar senare så begav jag mig ner till Karlskrona för att göra lite ärenden. Märkte när jag körde ner dit att växlingen på den var lite seg. men inget jag tänkte på då.

Så när bilen stått där nere en natt och jag skulle köra på morgonen, så var den ännu trögare att växla, så fyllde på lite med olja i behållaren och när jag tryckte på locket så rann det över, alltså kan det inte vara för lite.

Senare på dagen träffade jag min systers kille som är bilkunnig, hade berättat för han om lampan men han trodde bara att det var något "skit-fel". Han reagerade på hur jag växlade när jag körde, sen sa han något om att bromsvätske oljan hade något att göra med växlingen på bilen, vet inte var han menade, men han sa så ungefär.

Senare nästa morgon så fick jag trycka i varje växel på bilfan, men det blev bra sen när jag kört ett par mil.


Sen så har jag inte märkt av det förräns för 15min sedan så jag skulle ut och köra lite. Bilen stod på uppfarten utanför garaget, och när jag skulle i med backen så gick det fan inte, så fick ta två händer och verkligen slita den i back läget. Var likadant på alla växlar när jag körde lungt. Men när jag varvade den från ettan och körde iväg snabbt så märktes det inte lika mycket.

Samt när jag stänger av bilen och väntar någon sekund så går alla växlar i och jag kan peta i dom med ett finger, men direkt när jag startar den så är växlarna hemska att få i (backen är värst)


Vad kan vara felet?
Kan det vara något med kylan kanske?
Kan även nämna att service lampan lyst på bilen ett tag.

Och nästa vecka ska jag byta olja/filter samt en drivknut som är dålig.

Snälla hjälp mig innan jag kör bilen av Ölandsbron eller något..

Köpte bilen i somras och då hade jag inga problem, utan var lite längre in på hösten som det startade.

Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
10 januari 2012 · 2 100 Inlägg

Detta kanske hjälper dig lite på vägen:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=105087

http://www.zatzy.com/teknik/278668-svar … o-v40.html

Oljan i växellådan blir ju mer och mer trögflytande ju kallare det är ute. Det är oftast orsakerna till att det kan vara svårt att få i växlarna dom första minutrarna man är ute och glider... Men det ska ju inte vara några problem när bilen/växellådsoljan fått upp arbetstemperatur!

Tja!
hishulta
10 januari 2012 · 11 Inlägg

Dennis_999 skrev:
Detta kanske hjälper dig lite på vägen:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=105087

http://www.zatzy.com/teknik/278668-svar … o-v40.html

Oljan i växellådan blir ju mer och mer trögflytande ju kallare det är ute. Det är oftast orsakerna till att det kan vara svårt att få i växlarna dom första minutrarna man är ute och glider... Men det ska ju inte vara några problem när bilen/växellådsoljan fått upp arbetstemperatur!

Fan, glömde söka på forumet innan.

Aja, skyller på att detta är min första tråd.

felet uppstår även när bilen (går efter mätaren) fått upp den temp som den brukar ligga på.
Och då borde väll den oljan vara varm?

zorro_
12 januari 2012 · 53 Inlägg

Kopplingen
Samma problem var det på min Volvo v40 -99

Volvo S60 (2004)
hishulta
12 januari 2012 · 11 Inlägg

zorro_ skrev:
Kopplingen
Samma problem var det på min Volvo v40 -99

Misstänkt det nu också. Pratat med en kille som ska hjälpa mig att kolla på bilen.
Han ska byta Kopplings slavcylinder tror jag det hette..

Är det något som "ska" bli dåligt?

zorro_
12 januari 2012 · 53 Inlägg

hishulta skrev:

zorro_ skrev:
Kopplingen
Samma problem var det på min Volvo v40 -99

Misstänkt det nu också. Pratat med en kille som ska hjälpa mig att kolla på bilen.
Han ska byta Kopplings slavcylinder tror jag det hette..

Är det något som "ska" bli dåligt?

Vet ej hur slavcylindern står sig i pris, men en ny koppling hittar du för ca 2000:- på tradera, Dock inte Volvo original, men duger säkert ingen tvekan om det

Volvo S60 (2004)
F4S4N CAD-konstruktör
13 januari 2012 · 1 392 Inlägg

Byt allt om det ändå ska rivas ner. Arbetet kostar en förmögenhet jämfört med vad materialet gör, och om det ska behöva rivas ner igen så blir det ju två förmögenheter big_smile

Slavcylindern ligger på under 800kr, Kopplingen på under 2300kr. (Priser från skruvat.se)

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
hishulta
13 januari 2012 · 11 Inlägg

Hallå igen. Tack för svar!

Men, känner mig så otroligt dum..

Kollade upp i instruktionsboken lite, bromsvätske behållaren ska tydligen ha ett min och ett max indikering.

Nivån låg några millimeter över min i behållaren, så fyllde den till max och skruvade dit locket, då betedde sig växlarna som dom skulle. Alltså ska jag ha en läcka där någonstans.

Direkt efter att jag fyllt på så provade jag bilen en runda, och då funkade allt.

Sen efter 1timme igen så skulle jag prova igen, då var växlarna lite trögare men inte så att jag inte vågar köra.

Eftersom det är en läcka, kan det ha kommit in luft där läckan ska vara då tror ni?

luften kanske hade "kommit fram dit den inte ska vara" när jag provade bilen senast?

Ska ge mig på att lufta allt iaf så får vi se:)

uhlin
13 januari 2012 · 2 834 Inlägg

Ja, om du får fylla på systemet så är det ju en läcka nånstans, och visst kan luft komma in i systemet då.

Jag skulle tippa på dåliga packningar i huvudcylinder eller slavcylinder. Eller båda med lite otur.

F4S4N CAD-konstruktör
13 januari 2012 · 1 392 Inlägg

Hur känns bromsarna på bilen? Sega eller fräscha? Det kan ju vara så enkelt som att bara byta bromsvätskan. Vet inte hur många mil din bil har rullat. Kan ju trycka ut bromsvätska någonstans i systemet.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
hishulta
13 januari 2012 · 11 Inlägg

F4S4N skrev:
Hur känns bromsarna på bilen? Sega eller fräscha? Det kan ju vara så enkelt som att bara byta bromsvätskan. Vet inte hur många mil din bil har rullat. Kan ju trycka ut bromsvätska någonstans i systemet.

Bromsarna på bilen känns helt ok enligt mig iaf.

Är bara 19, så har inte kört så många bilar i mina dagar:)haha
ca 23 har bilen rullat.

Kan någon förklara för mig, hur kan oljan i bromsvätskebehållaren ha något att göra med kopplingen?
Borde det isåfall inte heta kopplings/bromsolja behållare eller något?

frasse4
13 januari 2012 · 736 Inlägg

Många bilar med hydraulisk koppling använder ett gemensamt system för bromsar och koppling, alltså en behållare, färre delar... Alternativet som oftast användes förr var vajer-styrd koppling, men fördelen med hydraulisk är att den inte behöver justeras.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Amiirr
13 januari 2012 · 37 Inlägg

Hade bytt växellådsolja med kopplingen, mest för å hålla ut på livslängden å skicket innanför lådan! Gjorde det nyss på min 850 smile

F4S4N CAD-konstruktör
13 januari 2012 · 1 392 Inlägg

frasse4 skrev:
Många bilar med hydraulisk koppling använder ett gemensamt system för bromsar och koppling, alltså en behållare, färre delar... Alternativet som oftast användes förr var vajer-styrd koppling, men fördelen med hydraulisk är att den inte behöver justeras.

Precis smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
zorro_
14 januari 2012 · 53 Inlägg

F4S4N skrev:
Hur känns bromsarna på bilen? Sega eller fräscha? Det kan ju vara så enkelt som att bara byta bromsvätskan. Vet inte hur många mil din bil har rullat. Kan ju trycka ut bromsvätska någonstans i systemet.

Kör man med original bromsar så känns i princip alla s/v40 har lite sega i bromsverkan kan man tycka om man jämför med någon annan bil, exempelvis 850.
Inte så mycket att göra åt det heller, om man inte väljer att uppgradera systemet.
Jag själv bytte precis alla vätskor som går på min i december, varken växellåda, koppling eller bromsar kändes annorlunda efter det. Men det var mest för att bara ha det gjort så att man inte behöver tänka på det.

Volvo S60 (2004)
F4S4N CAD-konstruktör
14 januari 2012 · 1 392 Inlägg

zorro_ skrev:

F4S4N skrev:
Hur känns bromsarna på bilen? Sega eller fräscha? Det kan ju vara så enkelt som att bara byta bromsvätskan. Vet inte hur många mil din bil har rullat. Kan ju trycka ut bromsvätska någonstans i systemet.

Kör man med original bromsar så känns i princip alla s/v40 har lite sega i bromsverkan kan man tycka om man jämför med någon annan bil, exempelvis 850.
Inte så mycket att göra åt det heller, om man inte väljer att uppgradera systemet.
Jag själv bytte precis alla vätskor som går på min i december, varken växellåda, koppling eller bromsar kändes annorlunda efter det. Men det var mest för att bara ha det gjort så att man inte behöver tänka på det.

Jo jag vet hur dom är. Hade en V40 som förstabil tongue

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
zorro_
14 januari 2012 · 53 Inlägg

F4S4N skrev:

zorro_ skrev:

F4S4N skrev:
Hur känns bromsarna på bilen? Sega eller fräscha? Det kan ju vara så enkelt som att bara byta bromsvätskan. Vet inte hur många mil din bil har rullat. Kan ju trycka ut bromsvätska någonstans i systemet.

Kör man med original bromsar så känns i princip alla s/v40 har lite sega i bromsverkan kan man tycka om man jämför med någon annan bil, exempelvis 850.
Inte så mycket att göra åt det heller, om man inte väljer att uppgradera systemet.
Jag själv bytte precis alla vätskor som går på min i december, varken växellåda, koppling eller bromsar kändes annorlunda efter det. Men det var mest för att bara ha det gjort så att man inte behöver tänka på det.

Jo jag vet hur dom är. Hade en V40 som förstabil tongue

Ja då vet du hehe, och mina bromsar runt om är bytta i november, inkl bromsok... så vad säger man hehe

Volvo S60 (2004)
Cruizr
14 januari 2012 · 417 Inlägg

uhlin skrev:
Ja, om du får fylla på systemet så är det ju en läcka nånstans, och visst kan luft komma in i systemet då.

Jag skulle tippa på dåliga packningar i huvudcylinder eller slavcylinder. Eller båda med lite otur.

Jag & en kompis har precis bytt koppling på en V40 & om man läser om din bil i denna tråd,
så verkar det som att du haft för låg nivå i bromsvätskebehållaren.

Bromsvätskebehållaren är gemensam för bromsar & hydraliken för kopplingen.

Behållaren har 2 MIN-sträck och ett MAX

Det undre MIN-sträcket är för minsta nivå för bromsvätskan &
det övre MIN-sträcket är för Kopplingen.

Alltså måste vätskan i behållaren vara mellan det mellersta & det översta strecket när locket är påskruvat!

Detta för att hydraliken skall fungera korrekt.

Har man haft för lågt så kan systemet ta i luft och måste luftas. Det görs på luftningsnippeln på slavcylindern.
Den sitter nere på växellådan om du följer ledningen.

Räcker inte detta, så är det nog ev. läge för byte koppling & slavcylinder.

Byte växellådsolja samtidigt gör även att växlingarna går smidigt.

Mvh/ Jocke

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang