1756
Sök

Trimma volvos 16v???

342 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
#1
tjenare jag har en 740 16v som jag piskat skiten ur nu ett tag.. motorn ska ur nu på semestern å rättas till men tänker inte sätta ihop den orginal utan vill sugtrimma så bra och "billigt" det går...  nu till min fråga vad ska man göra förutom att plana å porta????  och vart kan man få tag på delar isåfall???


283 Inlägg
10 juni 2009
#2
btr, extraktor och 2,5" avgas,ev andra kammar:)

342 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
#3
vart kan man få tag på andra kammar???

bear_volvo skrev:
btr, extraktor och 2,5" avgas,ev andra kammar:)


-.-
383 Inlägg
10 juni 2009
#4
Porta toppen behöver du nog inte göra, den ska funka fint långt över 300hk.

KG trimning har haft vassare kammar till 16V men hittar de inte på sidan nu, kontakta dom och hör efter.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

283 Inlägg
10 juni 2009
#5
http://www.enem.se/kamaxlar.asp#VOLVO
men jag tror det är lite overkill och byta kammar om man nu inte ska bygga en race motor:)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
10 juni 2009
#6
Kammar: www.xtremt.se klicka på "Effektökning / Motor Tuning" sen "Kamaxel"

Jonas

VD Hammar
613 Inlägg
11 juni 2009
#7
Kammar
4-2-1 grenrör
avgassystem 2,5"
btr
borra blocket
plana
porta

MVH Johan

342 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
#8
hörde igår att man kan sätta i dubbla avgaskammar å få lite mer effekt... någon som har erfarenhet av detta???


Bonntrimmare
620 Inlägg
22 juli 2009
#9
är det inte dubbla insug??? den som har fördelar spåret iaf!!! jag har en kompis som har ett 16v extractor från kg han ska sälja det finns i trollhättan för avhämtning obetydligt använt max gått 50 mil med det på.
annars strokning gör väldigt gott på dessa motorer. ett stälbart kamdrev ja det räcker med ett om du sätter det på rätt kam hör med någon trimm firma som håller på med volvo så hjälper dom dig med det.

MVH Daniel C

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

342 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
#10
jga vet inte men verkar ju mer fördelaktigt att ta två insug... jag har extractor liggande som ska på men känner att jag vill göra något med kammarna oxå innan ihopmontering..

D_Carlsson skrev:
är det inte dubbla insug??? den som har fördelar spåret iaf!!! jag har en kompis som har ett 16v extractor från kg han ska sälja det finns i trollhättan för avhämtning obetydligt använt max gått 50 mil med det på.
annars strokning gör väldigt gott på dessa motorer. ett stälbart kamdrev ja det räcker med ett om du sätter det på rätt kam hör med någon trimm firma som håller på med volvo så hjälper dom dig med det.

MVH Daniel C


Forummoderator
10 576 Inlägg
22 juli 2009
#11
Lämna in dina kammar på omslipning för mer lyft och mer duration. att montera dubbla insugakammar ger "ingenting" efter som den inte suger in mer luft = inte mer effekt.

slipa om kammarna (axelsson engineering) så blir det mer fart smile 3000kr är det lätt värt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

supermikaela
22 juli 2009
#12
Marinvev? smile

72 Inlägg
16 januari 2012
#13
folkraceshopen har kammar. smile
har även läst om borttagen ballansaxelrem eller nt liknande. nån som har mer info om det tongue

55 Inlägg
17 januari 2012
#14
Skifta kablarna till svänghjulsgivaren för förtändning, 7000RPM chip, Micke Gröns extraktor för 1500kr, porta, plana, justera kamaxlarna eller byta, kasta balansremmen
Senast redigerat av ekaann (17 januari 2012)


Sök