Eventuellt turboras på en Polaris dragon FST?

wallingstam
20 januari 2012 · 474 Inlägg

Hejsan!

Var ut idag och åkte, låg jämsides med farsan i lössnön och skickade på fullt, efter ca 2-3 sek på full gas så blev det en liten smäll (som en ordentlig poooffff) sen så hade jag noll ladd...

Alla slangar sitter där dom ska så ja sköt nog inte av nå.

Efter detta så dumpar den inget, alltså inget ladd. Är heller inget sug i luftfiltret.

Det jag blev fundersam över var om det finns nå "säkerhetsläge" för denna skotern är chippad hos dahlbäck. Så att det ev. kunde ha varit så att den fick nå fel värden och gick in i nå safe-läge där den inte laddar något?

Den orkar/vill heller inte varva över 6000 varv samt att den låter ungefär som att det är nå ivägen i avgassystemet, brölar väldigt mycket mera än original.

Så jag antar att turbon har skurit och sitter fast....


Va tror ni?

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
darkwizard Fordonstekniker
20 januari 2012 · 1 740 Inlägg

Plocka lös insugssidan och kolla om du kan röra på axeln. Och när du ändock är i den farten, kolla in impellerna, så att dom inte ser sönderslagna ut.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
wallingstam
20 januari 2012 · 474 Inlägg

det är garanti kvar på den så jag lämnar in den istället så får dom på verkstaden sköta det där...

Tänkte mest om det kunde vara enkelt att den gått in i nå säkerhetsläge som man kunde återställa på nå vis.
Önsketankar smile

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
darkwizard Fordonstekniker
20 januari 2012 · 1 740 Inlägg

Då det har smällit, som du säger. Så är risken för ett ras överväldigande. Du får nog lämna in den då.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
TireSlayer Tvivlare
20 januari 2012 · 2 266 Inlägg

wallingstam skrev:
det är garanti kvar på den så jag lämnar in den istället så får dom på verkstaden sköta det där...

Tänkte mest om det kunde vara enkelt att den gått in i nå säkerhetsläge som man kunde återställa på nå vis.
Önsketankar smile

Även fast den är chippad? hmm

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
wallingstam
21 januari 2012 · 474 Inlägg

japp som tur är! Dahlbäck har nå avtal med polaris så det ska vara lugnt

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
wallingstam
21 januari 2012 · 474 Inlägg

var ut och kände på turbon idag, impellrarna där dom ska och ser hela ut, snurrar lätt och axeln är stum i sidled.
Samt att turbon börjar rotera när ja startar skotern!

så det är ju förmodligen inge turboras som ja trodde smile

har börjat fundera på om det kan vara nå avgasventil som sagt upp sig och att den därför bryter. För det går inte att varva över 6000 varv samt att den är klen som fan.

Va tror ni?

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang